Bassekou Kouyate & Ngoni ba: Jonkoloni; Arifa: Alchemy; Balkan Beat Box: Part Of The Glory; Titi Robin -Riverbanks: Sahara; Celso Pina: Cumbia Poder; Na Visoko: Rossa, rossi, treva nikne; Dikanda: Ajotoro; Maallem Mokhtar Gania: Mama Fulani Sadiey; Klezmafour: Golem Fury; Muzykanci: A na onej górze... (Mazowsze); Noreum Machi: Binari Part I; YeShe: Swayambhu; Vidlunnia: Oleń po boru chodit
Doskonała kompilacja złożona z nagrań trzynastu artystów biorących udział w piątej edycji Festiwalu ''Ethno Port Festiwal'', powszechnie uważanego za jeden z najlepszych festiwali world music na świecie, o czym świadczą podsumowania publikowane choćby przez miesięcznik ''Songlines'' czy portal ''Serpent''. Nic dziwnego iż płyta jaka ukazała się przy okazji Festiwalu w 2012 roku jest rzetelnym przeglądem najciekawszych projektów muzycznych muzyki etnicznej ''w pigułce''.
Zespół doskonałego wirtuoza egzotycznego instrumentu strunowego ngoni uhonorowany nagrodą BBC w Kategorii Najlepszy Artysta Afryki w 2008 roku -Bassekou Kouyate otwiera płytę nagraniem z 2007 roku: ''Jonkoloni''. Tym czym dla mistrzów rockowej gitary jest sześciostrunowy instrument podłączony do wzmacniacza -tym dla Kouyate jest czterostrunowy ngoni. Instrument ten pochodzi z Afryki Zachodniej, wykonany jest z drewna i rozciągniętej na nim skóry zwierzęcej. Powszechnie uważa się ngoni za przodka amerykańskiego banjo. O Bassekou Kouyate mówi się iż to malijski czarodziej ngoni. Trudno nie zgodzić się z tą opinią słuchając jego porywającej gry. Grupa Bassekou Kouyate & Ngoni ba wystąpiła w koncercie poprzedzającym właściwy festiwal, będącym prologiem do piątego ''Ethno Portu''.
Drugim nagraniem w zestawie jest ''Alchemy'' wyśmienitego kwartetu Arifa, który swym hipnotyzyującym występem zakończył Festiwal w 2012 roku. Ich debiutancka płyta ''Beyond Babylon'' (2010) okrzyknięta została w Holandii ''Najlepszym albumem world music 2010''. Muzycy formacji pochodzą z Rumunii, Niemiec, Turcji i Urfy, a inspirują ich dawne melodie arabskie i bałkańskie, którym swą interpretacją nadają klimatu kontemplacji i dekorują je improwizacjami kojarzącymi się jednoznacznie z jazzem. Na kompilację festiwalową wybrano nagranie premierowe, jakie planowane jest na drugi album Arify planowany na listopad 2012: ''Anatolian Alchemy''. Dzięki tej festiwalowej płycie mamy więc okazję przedpremierowo zapoznać się z 6-cio minutowym fragmentem większej całości jaka ujrzy światło dzienne dopiero za kilka miesięcy.
W zupełnie innym nastroju utrzymane jest kolejne nagranie na płycie: ''Part Of The Glory''. Balkan Beat Box to izraelsko -amerykańska formacja specjalizująca się w swego rodzaju tyglu, będącym wypadkową folkloru żydowskiego, bałkańskiego i arabskiego wraz z osiągnięciami współczesnej techniki nagraniowej w dziedzinie muzyki tanecznej.
Francuski gitarzysta Titi Robin na ''ethnoportowej'' płycie reprezentowany jest przez nagranie ''wycięte'' z jego trzypłytowego wydawnictwa ''Riverbanks / Les Rives''(2011) prezentującego muzykę Indii, Maroka i Turcji. Ten doskonały album nagrany został w trzech odległych krajach wraz z muzykami z nich pochodzącymi. Na płytę wybrano utwór pochodzący z płyty nagranej w Maroco: ''Sahara''.
Meksykańskiego wirtuoza akordeonu i wokalistę Celso Pinę słyszymy w nagraniu z 2005 roku: ''Cumbia Poder'' wybranego z jednej spośród dwudziestu jego płyt.
Niezwykłą ciekawostką jest nagranie pierwotnie wydane jeszcze na winylowej płycie przez bułgarską wytwórnię Balkanton w 1988 roku. Na Visoko to żeński zespół wokalny założony w 1950 (!) roku a specjalizujący się w pieśniach ludowych śpiewanych w Bułgarii przy różnych okazjach.
Polskę na płycie reprezentuje pięciu wykonawców: jedna z czołowych polskich grup folkowych Dikanda, której koncert otwarł cały Festiwal; nazywany klezmersko -rockową kapelą -zespół Klezmafour, Muzykanci od lat już znani doskonale publiczności z repertuaru opartego na tradycyjnych pieśniach ludowych pochodzących z różnych zakątków Polski, projekt trębacza, kompozytora i producenta muzycznego -Antoniego Gralaka: YeShe, oraz żeński kwartet Vidlunnia.
Mamy okazję posłuchać też próbki dokonań wirtuoza perkusyjno -basowego instrumentu: gimbri Maalema Mokhtara Gani z Maroka, który podczas Festiwalu wystąpił wraz z Michaelem Zerangiem i Wacławem Zimplem; oraz fragmentu większej całości jaką jest nagranie ''Binari'' muzycznego ambasadora Korei: zespołu Noreum Machi.
Oprócz niewątpliwej wartości dokumentacyjnej piątej edycji ''Ethno Port Poznań Festiwal'', kompilacja wydana przez CK Zamek jest też po prostu świetną składanką, której doskonale się słucha, podróżując w ciągu godziny spędzonej przed głośnikami po bliskich, dalszych i bardzo odległych zakątkach świata.
Zespół doskonałego wirtuoza egzotycznego instrumentu strunowego ngoni uhonorowany nagrodą BBC w Kategorii Najlepszy Artysta Afryki w 2008 roku -Bassekou Kouyate otwiera płytę nagraniem z 2007 roku: ''Jonkoloni''. Tym czym dla mistrzów rockowej gitary jest sześciostrunowy instrument podłączony do wzmacniacza -tym dla Kouyate jest czterostrunowy ngoni. Instrument ten pochodzi z Afryki Zachodniej, wykonany jest z drewna i rozciągniętej na nim skóry zwierzęcej. Powszechnie uważa się ngoni za przodka amerykańskiego banjo. O Bassekou Kouyate mówi się iż to malijski czarodziej ngoni. Trudno nie zgodzić się z tą opinią słuchając jego porywającej gry. Grupa Bassekou Kouyate & Ngoni ba wystąpiła w koncercie poprzedzającym właściwy festiwal, będącym prologiem do piątego ''Ethno Portu''.
Drugim nagraniem w zestawie jest ''Alchemy'' wyśmienitego kwartetu Arifa, który swym hipnotyzyującym występem zakończył Festiwal w 2012 roku. Ich debiutancka płyta ''Beyond Babylon'' (2010) okrzyknięta została w Holandii ''Najlepszym albumem world music 2010''. Muzycy formacji pochodzą z Rumunii, Niemiec, Turcji i Urfy, a inspirują ich dawne melodie arabskie i bałkańskie, którym swą interpretacją nadają klimatu kontemplacji i dekorują je improwizacjami kojarzącymi się jednoznacznie z jazzem. Na kompilację festiwalową wybrano nagranie premierowe, jakie planowane jest na drugi album Arify planowany na listopad 2012: ''Anatolian Alchemy''. Dzięki tej festiwalowej płycie mamy więc okazję przedpremierowo zapoznać się z 6-cio minutowym fragmentem większej całości jaka ujrzy światło dzienne dopiero za kilka miesięcy.
W zupełnie innym nastroju utrzymane jest kolejne nagranie na płycie: ''Part Of The Glory''. Balkan Beat Box to izraelsko -amerykańska formacja specjalizująca się w swego rodzaju tyglu, będącym wypadkową folkloru żydowskiego, bałkańskiego i arabskiego wraz z osiągnięciami współczesnej techniki nagraniowej w dziedzinie muzyki tanecznej.
Francuski gitarzysta Titi Robin na ''ethnoportowej'' płycie reprezentowany jest przez nagranie ''wycięte'' z jego trzypłytowego wydawnictwa ''Riverbanks / Les Rives''(2011) prezentującego muzykę Indii, Maroka i Turcji. Ten doskonały album nagrany został w trzech odległych krajach wraz z muzykami z nich pochodzącymi. Na płytę wybrano utwór pochodzący z płyty nagranej w Maroco: ''Sahara''.
Meksykańskiego wirtuoza akordeonu i wokalistę Celso Pinę słyszymy w nagraniu z 2005 roku: ''Cumbia Poder'' wybranego z jednej spośród dwudziestu jego płyt.
Niezwykłą ciekawostką jest nagranie pierwotnie wydane jeszcze na winylowej płycie przez bułgarską wytwórnię Balkanton w 1988 roku. Na Visoko to żeński zespół wokalny założony w 1950 (!) roku a specjalizujący się w pieśniach ludowych śpiewanych w Bułgarii przy różnych okazjach.
Polskę na płycie reprezentuje pięciu wykonawców: jedna z czołowych polskich grup folkowych Dikanda, której koncert otwarł cały Festiwal; nazywany klezmersko -rockową kapelą -zespół Klezmafour, Muzykanci od lat już znani doskonale publiczności z repertuaru opartego na tradycyjnych pieśniach ludowych pochodzących z różnych zakątków Polski, projekt trębacza, kompozytora i producenta muzycznego -Antoniego Gralaka: YeShe, oraz żeński kwartet Vidlunnia.
Mamy okazję posłuchać też próbki dokonań wirtuoza perkusyjno -basowego instrumentu: gimbri Maalema Mokhtara Gani z Maroka, który podczas Festiwalu wystąpił wraz z Michaelem Zerangiem i Wacławem Zimplem; oraz fragmentu większej całości jaką jest nagranie ''Binari'' muzycznego ambasadora Korei: zespołu Noreum Machi.
Oprócz niewątpliwej wartości dokumentacyjnej piątej edycji ''Ethno Port Poznań Festiwal'', kompilacja wydana przez CK Zamek jest też po prostu świetną składanką, której doskonale się słucha, podróżując w ciągu godziny spędzonej przed głośnikami po bliskich, dalszych i bardzo odległych zakątkach świata.