│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

9.3.19

Jim HALL: Concierto /CD 1975 (1997/2010), Sony/

You'd Be So Nice To Come Home To; Two's Blues; The Answer Is Yes; Concierto de Aranjuez; bonus tracks:Rock Skippin'; Unfinished Business; You'd Be So Nice To Come Home To (alt.take); The Answer Is Yes(alt.take); Rock Skippin' (alt.take)


''Concierto'' to przede wszystkim oszałamiający skład jaki udało się zgromadzić 45-letniemu wówczas Jimowi Hallowi -jednemu z najwybitniejszych gitarzystów jazzowych jaki kiedykolwiek stąpał po ziemi. W trąbkę dmucha zapomniany co prawda nieco w latach 70-tych, lecz po flircie z muzyką nieco mniej wyszukaną nadal w świetnej formie -Chet Baker. Przy saksofonie altowym niedościgniony wieloletni partner Dave'a Brubecka -Paul Desmond. Za fortepianem zasiadł wówczas Roland Hanna, natomiast sekcja rytmiczna tego sekstetu to jeden z najwybitniejszych tandemów basowo perkusyjnych wszech czasów: Ron Carter i Steve Gadd. Pierwszy z nich zaledwie dwa miesiące wcześniej wraz z Elvinem Jonesem i McCoy Tynerem zarejestrował nagrania jakie wypełniły kultowy album ''Trident'' (1975), drugi będąc u szczytu swej formy w połowie lat 70-tych miał za sobą flirt z muzyką rockową i współpracę z takimi artystami jak choćby: Joe Cocker, Eric Clapton czy Paul McCartney. Warto wspomnieć tu o jeszcze jednym wielkim nazwisku związanym z tą płytą: Don Sebesky -pianista, trębacz i aranżer, który był dyrektorem muzycznym i koordynatorem sesji ''Concierto''
Drugim elementem jaki wyróżnia ''Concierto'' to dobór repertuaru, a przede wszystkim wypełniający całą drugą stronę płyty winylowej ''Concierto de Aranjuez''Joaquina Rodrigo. Ten 3-częściowy koncert skomponowany został w 1939 roku przez jednego z najwybitniejszych hiszpańskich kompozytorów XX wieku z myślą o gitarze solo i orkiestrze. Tym co może zaskoczyć i mile rozczarować podczas słuchania wersji Jima Halla ''na gitarę i kwintet jazzowy'' jest fakt, iż Gitarzysta potraktował utwór zgoła inaczej czyniąc własną jego interpretację jako ''koncert na sekstet jazzowy'', stawiając gitarę w szeregu pośród pozostałych instrumentów i dając tym samym wyśmienitym instrumentalistom jacy towarzyszyli mu wówczas w studio okazję do wspaniałych popisów wirtuozerskich. 
Sięgnięcie po ''Concierto de Aranjuez'' było ze strony Halla dość odważnym krokiem, tym bardziej iż niedoścignioną interpretacją jazzową tej kompozycji wydawało się dotychczas nagranie Milesa Davisa z płyty ''Sketches of Spain'' (1960) nagranej 15 lat wcześniej. Jim Hall przedstwaił jednak wersję tak odmienną od davisowskiej, iż wszelkie analogie i porównania uznać możnaby za niestosowne. Dodam tylko iż po temat ten sięgnął po upływie kolejnych kilkunastu lat również Paco de Lucia nagrywając wersję na gitarę solo (''Concierto de Aranjuez'', 1991) 
Na szczególną uwagę zasługuje też otwierający całość, rozbudowany utwór ''You'd Be So Nice To Come Home To'' będący pełną fantazji i twórczego animuszu interpretacją kompozycji Cole Portera. 
Pozostałe dwa utwory z podstawowego programu płyty to dwie kompozycje autorskie Jima Halla: ''Two's Blues'' i ''The Answer Is Yes''.
Do zremasterowanej edycji CD jaka dostępna jest od 1997 roku dodano alternatywne wersje dwóch spośród utworów z podstawowego programu oraz wcześniej niepublikowaną swobodną impresję Halla i Cartera ''Unfinished Business'' i dwie wersje ''Rock Skippin'' Ellingtona i Strayhorna -wszystkie nagrania pochodzące z tej samej sesji nagraniowej w studiu Rudy'ego Van Geldera z kwietnia 1975. 



skład:
Jim Hall - gitara
Chet Baker - trąbka
Paul Desmond - saksofon
Roland Hanna - fortepian
Ron Carter - kontrabas
Steve Gadd - perkusja