str.1: Dawn; Power Of Love; Vision Is A Naked Swordstr.2: Cosmic Strut; A Lotus On Irish Streams; Celestial Terrestrial Commutors; Hope; Sister Andrea
Jest to longplay będący kompilacją nagrań zespołu Johna McLaughlina i jego formacji Mahavishnu Orchestra z lat 1972 -1974. Nagrania pierwotnie ukazały się na płytach: ''Inner Mounting Flame” (1972), ''Birds of Fire'' (1973), ''Between Nothingness And Eternity'' (1973), ''Apocalypse'' (1974) i ''Visions of the Emerald Beyond'' (1974).
John McLaughlin na początku swej kariery występował m.in. w grupie towarzyszącej Georgie Fame'owi, zespole Briana Augera, sekcji towarzyszącej grupie Four Tops oraz w zespole Graham Bond Organization. W 1968 roku wyjechał do USA, gdzie wszedł w skład zespołu Lifetime, prowadzonego przez perkusistę Tony Williamsa. Wówczas młodego gitarzystę dostrzegł Miles Davis i zaprosił go do współpracy. Owocem współpracy a jednocześnie furtką do wielkiego świata jazzu dla McLaughlina były dwie wspólne płyty z Davisem: ,,In A Silent Way'' i ,,Bitches Brew''. W roku 1971 powołał do życia zespół jazzrockowy The Mahavishnu Orchestra, który istniał do 1976 roku, a później reaktywowany był w latach 1984-87. Jednak największe uznanie zyskały dokonania zespołu w jego pierwszym wcieleniu z pierwszej połowy lat 70-tych. Pierwsze wcielenie Mahavishnu Orchestra działało zaledwie pięć lat w okresie 1971-1976 i właśnie wówczas powstalo kilka płyt jaki stały się swego rodzaju ''kamieniami milowymi'' elektrycznej muzyki jazzowej jak choćby: ''Birds Of Fire'' (1973) czy''Apocalypse'' (1974).
Pierwszą stronę longplaya otwiera ''Dawn'' pochodzący z albumu ''Inner Mounting Flame'' (1972) nagrany przez McLaughlina wraz z Jerrym Goodmanem na skrzypcach, Janem Hammerem przy fortepianie, Rickiem Lairdem na basie i Billy Cobhamem przy perkusji. Album ''Inner Mounting Flame'' nagrany został w w ciągu zaledwie dwóch dni a płyta dostrzeżona została dopiero po latach, dziś stanowiąc część kanonu jazzowego. Natychmiastowym sukcesem natomiast okazało się wydanie rok później drugiego albumu zatytułowanego "Birds of Fire", który znalazł się na 15 miejscu pop(!) listy Billboard w USA.
Drugi i trzeci tytuł na płycie to piękny, monumentalnie brzmiący zestaw dwóch utworów tworzących całość: zaaranżowany na orkiestrę. ''Power Of Love'' i ''Vision Is A Naked Sword'' z pięknym solem Jeana Luc Ponty'ego i cudowną orkiestracją. Zespołowi towarzyszy sama London Symphony Orchestra pod dyrekcją Michaela Tilsona Thomasa! Za perkusją tym razem równie wyśmienity co Billy Cobham choć dysponujący nieco innym warsztatem: Michael Walden. Te blisko 19 minut wydano pierwotnie na płycie w 1974 roku: ''Apocalypse'', którą wyprodukował odpowiedzialny za nagrania The Beatles -George Martin.
Stronę drugą płyty otwiera funkujący ''Cosmic Strut'' pochodzący z płyty ''Visons Of the Emerald Beyond'' (1974), będący zarazem jedyną w tym zestawie kompozycją perkusisty składu -Michaela Waldena. Później ''A Lotus On Irish Streams'' z płyty ''A Mounting Flame'' (1972). Oba nagrania dokonane zostały w składze ze znakomitym Jeanem Luc Ponty na skrzypcach, Gayle Moranem przy klawiszach, Ralphe Armstrongiem na basie i Michaelem Waldenem za perkusją. Natomiast trzy ostatnie nagrania na płycie to już inny skład Mahavishnu Orchestra, w którym poza McLaughlinem zespół tworzyli Jerry Goodman (skrzypce), Jan Hammer (instr.klawiszowe), Rick Laird (gitara basowa) i Billy Cobham (perkusja)
Te utwory to: ''Celestial Terrestrial Commutors'' i ''Hope'' -z płyty ''Birds Of Fire'', oraz ''Sister Andrea'' z koncertowego albumu ''Between Nothing and The Eternity''(1973) -skomponowana przez Jana Hammera. Utwór ten ukazał się na płycie w roku 1973, lecz juz w 1972 roku McLaughlin zaproponował firmie Columbia album z nagraniami koncertowymi z Cleeveland w Ohio. Jednak dopiero po zyskaniu dużej popularności projektu Mahavishnu Orchestra wytwórnia zdecydowała się wydać pierwszy koncertowy album zespołu.
Na płycie wydanej w ówczesnym NRD w serii ''Amiga Jazz'' znalazł się bardzo obiektywny wybór nagrań, doskonale ukazujący zjawisko jakim była w świecie muzyki jazzowej Mahavishnu Orchestra w pierwszej połowie lat 70-tych XX wieku.
John McLaughlin na początku swej kariery występował m.in. w grupie towarzyszącej Georgie Fame'owi, zespole Briana Augera, sekcji towarzyszącej grupie Four Tops oraz w zespole Graham Bond Organization. W 1968 roku wyjechał do USA, gdzie wszedł w skład zespołu Lifetime, prowadzonego przez perkusistę Tony Williamsa. Wówczas młodego gitarzystę dostrzegł Miles Davis i zaprosił go do współpracy. Owocem współpracy a jednocześnie furtką do wielkiego świata jazzu dla McLaughlina były dwie wspólne płyty z Davisem: ,,In A Silent Way'' i ,,Bitches Brew''. W roku 1971 powołał do życia zespół jazzrockowy The Mahavishnu Orchestra, który istniał do 1976 roku, a później reaktywowany był w latach 1984-87. Jednak największe uznanie zyskały dokonania zespołu w jego pierwszym wcieleniu z pierwszej połowy lat 70-tych. Pierwsze wcielenie Mahavishnu Orchestra działało zaledwie pięć lat w okresie 1971-1976 i właśnie wówczas powstalo kilka płyt jaki stały się swego rodzaju ''kamieniami milowymi'' elektrycznej muzyki jazzowej jak choćby: ''Birds Of Fire'' (1973) czy''Apocalypse'' (1974).
Pierwszą stronę longplaya otwiera ''Dawn'' pochodzący z albumu ''Inner Mounting Flame'' (1972) nagrany przez McLaughlina wraz z Jerrym Goodmanem na skrzypcach, Janem Hammerem przy fortepianie, Rickiem Lairdem na basie i Billy Cobhamem przy perkusji. Album ''Inner Mounting Flame'' nagrany został w w ciągu zaledwie dwóch dni a płyta dostrzeżona została dopiero po latach, dziś stanowiąc część kanonu jazzowego. Natychmiastowym sukcesem natomiast okazało się wydanie rok później drugiego albumu zatytułowanego "Birds of Fire", który znalazł się na 15 miejscu pop(!) listy Billboard w USA.
Drugi i trzeci tytuł na płycie to piękny, monumentalnie brzmiący zestaw dwóch utworów tworzących całość: zaaranżowany na orkiestrę. ''Power Of Love'' i ''Vision Is A Naked Sword'' z pięknym solem Jeana Luc Ponty'ego i cudowną orkiestracją. Zespołowi towarzyszy sama London Symphony Orchestra pod dyrekcją Michaela Tilsona Thomasa! Za perkusją tym razem równie wyśmienity co Billy Cobham choć dysponujący nieco innym warsztatem: Michael Walden. Te blisko 19 minut wydano pierwotnie na płycie w 1974 roku: ''Apocalypse'', którą wyprodukował odpowiedzialny za nagrania The Beatles -George Martin.
Stronę drugą płyty otwiera funkujący ''Cosmic Strut'' pochodzący z płyty ''Visons Of the Emerald Beyond'' (1974), będący zarazem jedyną w tym zestawie kompozycją perkusisty składu -Michaela Waldena. Później ''A Lotus On Irish Streams'' z płyty ''A Mounting Flame'' (1972). Oba nagrania dokonane zostały w składze ze znakomitym Jeanem Luc Ponty na skrzypcach, Gayle Moranem przy klawiszach, Ralphe Armstrongiem na basie i Michaelem Waldenem za perkusją. Natomiast trzy ostatnie nagrania na płycie to już inny skład Mahavishnu Orchestra, w którym poza McLaughlinem zespół tworzyli Jerry Goodman (skrzypce), Jan Hammer (instr.klawiszowe), Rick Laird (gitara basowa) i Billy Cobham (perkusja)
Te utwory to: ''Celestial Terrestrial Commutors'' i ''Hope'' -z płyty ''Birds Of Fire'', oraz ''Sister Andrea'' z koncertowego albumu ''Between Nothing and The Eternity''(1973) -skomponowana przez Jana Hammera. Utwór ten ukazał się na płycie w roku 1973, lecz juz w 1972 roku McLaughlin zaproponował firmie Columbia album z nagraniami koncertowymi z Cleeveland w Ohio. Jednak dopiero po zyskaniu dużej popularności projektu Mahavishnu Orchestra wytwórnia zdecydowała się wydać pierwszy koncertowy album zespołu.
Na płycie wydanej w ówczesnym NRD w serii ''Amiga Jazz'' znalazł się bardzo obiektywny wybór nagrań, doskonale ukazujący zjawisko jakim była w świecie muzyki jazzowej Mahavishnu Orchestra w pierwszej połowie lat 70-tych XX wieku.
skład:
John McLaughlin - gitara
oraz:
Jerry Goodman - skrzypce
Jan Hammer - instr.klawiszowe
Rick Laird - gitara basowa
Billy Cobham - perkusja
Carol Shive - skrzypce
Jean Luc Ponty - skrzypce
Philip Hirschi - wiolonczela
Gayle Moran - instr.klawiszowe
Ralphe Armstrong - kontrabas, gitara basowa
Michael Walden - perkusja
Marsha Westbrook - wiolonczela
London Symphony Orchestra (dyr.M.T.Thomas)
Michael Tilson Thomas - fortepian
Steve Kindler - skrzypce
Bob Knapp - trąbka, flugelhorn, flet
Russel Tubbs - saksofony