│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

10.4.19

Bartosz Jakubczak / Miłosz Pękala: Patmos. Music for Organ & Percussion /2019/


Marek Jasiński: Psalmodia; Thierry Escaich: Ground II; Aleksandra Chmielewska: Letter from faraway island; Petr Eben: Landscapes of Patmos.



Jednym z tytułów jaki ukazał się w 2019 roku w katalogu wydawnictwa Chopin University Press, jest album firmowany przez dwóch wyjątkowych i wielokrotnie nagradzanych muzyków, absolwentów Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie: organistę Bartosza Jakubczaka i znanego m.in. z projektów Kwadrofonik i Mitch&Mitch, perkusistę Miłosza Pękalę.
Duet organów i perkusji to formuła nieczęsto spotykana (niniejsza płyta jest pierwszą tego typu pozycją fonograficzną w Polsce), a i dobór repertuaru z jakim mamy do czynienia na albumie zatytułowanym "Patmos. Music for Organ & Percussion" to także zestaw wyjątkowy.
Główną część płyty wypełnia pięcioczęściowa forma czeskiego kompozytora muzyki współczesnej, zmarłego w 2017 roku Petra Ebena: "Landscapes of Patmos". Poza tym, w koncepcyjnym programie albumu znajdziemy utwory: "Ground II" francuskiego organisty i improwizatora Thierry’ego Escaicha, oraz dwie premiery fonograficzne: "Psalmodia" związanego ze Szczecinem kompozytora i pedagoga Marka Jasińskiego (1949–2010), oraz specjalnie przygotowany z myślą o tej płycie "Letter from Faraway Island" klimatem nawiązujący do wieńczącego album utworu Petra Ebena, autorstwa młodej warszawskiej kompozytorki i powieściopisarki Aleksandry Chmielewskiej.
Otwierający płytę utwór "Psalmodia" Marka Jasińskiego porusza monumentalnymi partiami organów i kotłów, którym przeciwstawione są krystaliczne partie wibrafonu. Kontrastujące z sobą fragmenty, stwarzają wyjątkowy nastrój starcia się z sobą dźwiękowej potęgi z ulotną subtelnością.
Po tak mocnym otwarciu następuje wytchnienie. Jednak charakteryzujący się motoryczną rytmiką utwór "Ground II" Thierry'ego Escaicha, to także kompozycja brzmieniowo zróżnicowana, mimo stonowanej narracji, zwieńczona dramatycznym finałem.
"Letter from faraway island" Aleksandry Chmielewskiej to znakomity popis kompozytorskiej wyobraźni i znakomite przełożenie fascynacji azjatycką kulturą na język muzyczny. Zestawienie brzmienia typowo europejskiego instrumentu jakim są organy, z orientalną melodyką robi ogromne wrażenie.
Kompozycja Chmielewskiej stanowi zarazem znakomite wprowadzenie do głównego punktu programu płyty, jakim jest pięcioczęściowy utwór Petra Ebena "Landscapes of Patmos".
Dzieło czeskiego kompozytora odnosi się do wymienionej w pochodzącej z Księgi Objawienia Apokalipsy św. Jana, wyspy Patmos. Stąd też tytuły poszczególnych części utworu nawiązujące do pojawiających się w proroczej księdze Nowego Testamentu symboli: orła, starców, świątyni, tęczy i koni.
Zwiastujący zagładę świata, powstanie „Nowego Świata” i Sąd Ostateczny tekst biblijny, posłużył kompozytorowi do stworzenia dzieła pełnego dramatyzmu, zwieńczonego finałem opartym na melodii pieśni "Victimae paschali laudes", będącej częścią rzymskokatolickiej mszy, a odnoszącej się do ostatecznego tryumfu dobra nad złem.
Album "Patmos" to doskonały przykład ukazania pełni możliwości tkwiących w zestawieniu organów z bogatym arsenałem instrumentów perkusyjnych, ale też świetnie ułożony program muzyczny, fascynujący swą dramaturgią od pierwszej do ostatniej minuty.
Album ukazał się 20 marca 2019.

Robert Ratajczak

_________________________________________













Bartosz Jakubczak / Miłosz Pękala: 
Patmos. Music for Organ & Percussion
CD 2019, Chopin University Press UMF CD 109

program:
1. Marek Jasiński - Psalmodia na organy, kotły i wibrafon
2. Thierry Escaich - Ground II na organy i perkusję
3. Aleksandra Chmielewska - Letter from faraway island na organy i perkusję
Petr Eben - Landscapes of Patmos na organy i perkusję:
4. I   Landscape with Eagle
5. II  Landscape with the Eldest    
6. III Landscape with Temple
7. IV Landscape with Rainbow
8. V  Landscape with Horses

wykonawcy:            
Bartosz Jakubczak – organy
Miłosz Pękala – perkusja
_________________________________________