Henryk Wieniawski: Polonaise de concert in D major, Op.4, Polonaise brillante in A major, Op.21; Karol Lipiński: 3 Polonaises, Op.9; Fryderyk Chopin: Polonaise in C sharp minor, Op.26 No.1; Emil Młynarski: Polonaise in D major, Op.4 No.1.
Duet zjawiskowej młodej skrzypaczki Zuzanny Budzyńskiej i pianisty Szymona Ogryzka ma już na swym koncie znakomicie przyjęty zarówno przez krytyków, jak rozkochanych w muzyce Wieniawskiego i Chopina melomanów, album: "Ars Poetica", wydany początkowo wyłącznie dla celów promocyjnych.
Mimo bardzo młodego wieku artyści mogą poszczycić się znaczącymi sukcesami odniesionymi podczas wielu prestiżowych konkursów solowych i kameralnych w Europie, jak np. Antonio Vivaldi International Competition Vienna w Wiedniu, XVII Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im.J.Zarębskiego w Warszawie, czy International eMuse Competition w Atenach.
W 2019 roku nakładem wytwórni DUX ukazała się kolejna płyta tego wyjątkowego duetu: "Polonaises", tym razem od razu skierowana do szerokiej dystrybucji.
W programie albumu znajdziemy najpiękniejsze polonezy polskich kompozytorów na skrzypce i fortepian. Młodzi artyści sięgają po utwory Henryka Wieniawskiego (Polonez D-dur op. 4 oraz A-dur op. 21), Karola Lipińskiego (3 Polonezy op. 9), Fryderyka Chopina (Polonez cis-moll op. 26 nr 1) i Emila Młynarskiego (Polonez D-dur op. 4). Każdy z zaprezentowanych w programie płyty utworów, skomponowanych na przestrzeni ośmiu dziesięcioleci XIX wieku, jest doskonałym przykładem adaptacji polskiego folkloru na grunt muzyki klasycznej. To dla Zuzanny Budzyńskiej płyta szczególna, bowiem kompozytor zawartych w jej programie 3 Polonezów, Op. 9 Karol Lipiński, urodził się w jej rodzinnym mieście Radzyniu Podlaskim, Henryk Wieniawski w Lublinie, gdzie skrzypaczka ukończyła szkołę muzyczną, a z kolei Emil Młynarski był rektorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, z którym artystka jest związana.
Henryk Wieniawski skomponował tylko dwa polonezy i to one własnie otwierają program niniejszej płyty. Pierwszy z nich, Polonez D-dur op. 4, jest utworem młodzieńczym powstałym na początku artystycznej drogi słynnego kompozytora, natomiast drugi, powstały 18 lat później Polonez A-dur op. 21, to jedno z ostatnich dzieł Wieniawskiego. Zestawienie ich obok siebie obrazuje stylistyczną ewolucję kompozytora, który po dostrzeganych w pierwszym utworze fascynacjach możliwościami techniczno-wykonawczymi, w kolejnych latach ograniczył ich różnorodność, w większym stopniu stawiając na środki wyrazowe.
Muzyka kameralna stanowiła bardzo ważny rozdział w twórczości Karola Lipińskiego, a cykl 3 Polonezów op. 9, pierwotnie napisany na dwoje skrzypiec, altówkę i wiolonczelę to wyjątkowy skarb w dorobku kompozytora. Cykl ten zadedykowany został hrabiemu Starzeńskiemu, w którego kapeli kompozytor działał podczas pobytu we Lwowie.
Kolejny punkt programu to pochodzący z 1836, powstały tuż po upadku powstania listopadowego, a dedykowany przez Fryderyka Chopina Josefowi Dessauerowi Polonez cis-moll op. 26 nr 1, w którym dominuje nastrój melancholii z dostrzeganą w utworze nutką dramatyzmu.
Zakończeniem płyty jest brawurowe wykonanie najnowszego w programie płyty utworu, Poloneza D-dur, Op. 4 Nr 1 Emila Młynarskiego
Młodym wykonawcom w perfekcyjny sposób udało się przekazać zarówno tkwiące w kompozycjach pokłady genialnej melodyki, jak zaklęte w nich uczucia i specyficzną melancholię.
Wszystkie nagrania zrealizowano w październiku 2018 roku w Europejskim Centrum Matecznik „Mazowsze” w Otrębusach.
Album ukazał się 1 lutego 2019.
Robert Ratajczak
CD 2018, DUX 1523
program:
Henryk Wieniawski:
1. Polonaise de concert in D major, Op. 4
2. Polonaise brillante in A major, Op. 21
Karol Lipiński - 3 Polonaises, Op. 9:
3. No. 1 in A major
4. No. 2 in E minor
5. No. 3 in D major
6. Fryderyk Chopin - Polonaise in C sharp minor, Op. 26 No. 1
7. Emil Młynarski - Polonaise in D major, Op. 4 No. 1
wykonawcy:
Zuzanna Budzyńska - skrzypce
Szymon Ogryzek - fortepian
______________________________________________