The End Of A Voyage; Waves Of Light; Inner Riot; Halcyon Bird; Otherworld; Ondine; Fear Of Rejection; Dawn.
Urodzony w 1995 roku w Dusseldorfie gitarzysta i kompozytor Leon Maria Plecity uchodzi za jednego z najbardziej obiecujących gitarzystów jazzowych w Niemczech. Mimo młodego wieku zafascynowany twórczością m.in. Pata Metheny, Chrisa Pottera i Antonio Sancheza muzyk, poszczycić się może już dwoma znakomitymi albumami nagranymi wraz z formacją Lariza, znakomicie przyjętymi koncertami nie tylko w rodzinnych Niemczech, ale też Austrii i Czechach, oraz udziałem w warsztatach prowadzonych przez takie znakomitości jak: Chris Potter, Dan Weiss, czy Kurt Rosenwinkel. Po przeprowadzce do Kolonii kariera muzyczna Leona Marii Plecity zdaje się nabierać rozpędu. Tam właśnie, w studio Topaz pod czujnym uchem cenionego realizatora i producenta nagrań Reinharda Kobialki, nagrany został album "Otherworld", będący zbiorem ośmiu autorskich kompozycji Leona Marii Plecity.
Gitarzyście w nagraniach towarzyszą równie młodzi, co doświadczeni już instrumentaliści: Julius Gawlik (saksofon), Niklas Roever (fortepian), Roger Kintopf (kontrabas) i Felix Ambach (perkusja). Wszyscy muzycy stanowią dziś rodzaj elity młodego niemieckiego jazzu, a zarazem grono bardzo aktywnych artystów udzielających się w ramach rozmaitych projektów i wielokrotnie nagradzanych podczas ogólnokrajowych przeglądów i festiwali, jak choćby Jugend Musiziert, Ebersberger Jazzfestival, Hästens Jazzaward, Jazzfest Bonn, czy Eldenaer Jazz Evenings.
Album "Otherworld" nagrany przez założony w 2017 roku kwintet, przynosi muzykę z jednej strony koncepcyjnie zakorzenioną w tradycji jazzu, z drugiej strony nie stroniącą od rozmaitych współczesnych wpływów.
Kompozycje są pod każdym względem perfekcyjnie dopracowane i mieniące się ogromem pięknych melodii i urzekających harmonii, jak choćby znakomita, złożona, rozbudowana do blisko 9 minut: "Halcyon Bird", czy nie ustępująca jej w niczym "Ondine". Plecity potrafi również zaskoczyć słuchacza prawdziwym groovem serwując mu pełne żaru solówki, czego doświadczymy m.in. podczas "Fear Of Rejection", w którym nałożono na siebie partie gitary elektrycznej i przestrzenne akordy gitary akustycznej.
Gitarzysta stosuje rozmaite techniki z powodzeniem sięgając przy tym zarówno po instrument elektryczny jak akustyczny. Jednak trudno wyobrazić sobie ten album bez genialnej pracy pozostałych muzyków. Mimo iż płyta firmowana jest nazwiskiem lidera, "Otherworld" to album utkany dźwiękowo przez cały zespół tworzący rodzaj gęstej tkaniny muzycznej. Zarówno saksofon tenorowy Juliusa Gawlika i fortepian Niklasa Roevera, jak świetnie brylujący w każdym utworze kontrabas Rogera Kintopfa i intuicyjna, lecz pełna rozmaitych ozdobników gra Felixa Ambacha za perkusją, w równej mierze decydują o przekazie całej płyty.
Bardzo ważnym elementem, sprawiającym iż muzyka na "Otherworld" jest tak przekonująca, jest uzyskanie idealnej synergii łączącej złożone struktury i rozbudowane formy, z muzyczną komunikatywnością. Dzięki temu muzyka Leona Marii Plecity, mimo iż wyszukana i wysublimowana, nie pozbawiona została witalności i czytelności, nawet wobec mniej osłuchanego z jazzem odbiorcy.
To zdecydowanie jeden z najciekawszych tegorocznych albumów jazzowych zza Odry.
Premiera 16 października 2019.
Robert Ratajczak
___________________________________________
Leon Maria Plecity: Otherworld
CD 2019, JazzHaus Musik JHM 270
program:
1. The End Of A Voyage
2. Waves Of Light
3. Inner Riot
4. Halcyon Bird
5. Otherworld
6. Ondine
7. Fear Of Rejection
8. Dawn
personel:
Leon Maria Plecity - gitary
Julius Gawlik - saksofon
Niklas Roever - fortepian
Roger Kintopf - kontrabas
Felix Ambach - perkusja
___________________________________________