│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

26.11.19

Bartosz Głowacki: Genesis /2019/


Domenico Scarlatti: Sonata in A major; Jean-Philippe Rameau: L’Egyptienne; Václav Trojan: The Ruined Cathedral; Sofia Gubaidulina: De profundis; Arvo Párt: Pari intervallo; Victor Vlasov: Five Views on Gulag State; Astor Piazzolla: Hommage a Liege.



Mieszkającego na stałe w Londynie i tamże budującego swą muzyczną karierę akordeonistę Bartosza Głowackiego, znamy m.in. dzięki założonej przez artystę w 2013 roku międzynarodowej grupy Deco Ensemble, która zachwyciła nas znakomitym albumem, utrzymanym w formule nuevo tango: "Liquido" (2019). 
Muzyk pochodzi z Zagórza i jest absolwentem Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. W.Kossakowskiej w Sanoku, a w 2016 roku ukończył z wyróżnieniem Królewską Akademię Muzyczną. Jest laureatem rozmaitych konkursów i festiwali w Polsce, Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Włoszech, Austrii, Litwie i Słowacji. Jako solista Bartosz Głowacki występował w wielu prestiżowych salach koncertowych, takich jak m.in. Wigmore Hall, Royal Festival Hall, Barbican Hall, czy Royal Albert Hall, oraz współpracował z takimi artystami jak Nigel Kennedy, Atom String Quartet i Tanita Tikaram. Od 2016 roku muzyk poza prowadzeniem formacji Deco Ensemble i aktywnej działalności solowej jest też członkiem The London Tango Orchestra.
"Genesis" to pierwszy solowy album akordeonisty, stanowiący przegląd jego muzycznych fascynacji, a zarazem recital złożony z utworów wywodzących się z różnych epok i stylów. Mimo to bardzo przemyślany wybór utworów skomponowanych z myślą o akordeonie i znakomicie opracowane transkrypcje utworów barokowych, czynią program płyty spójnym i zharmonizowanym (sic!).
Zestawione obok siebie kompozycje Domenico Scarlattiego, Jean-Philippe'a Rameau, Václava Trojana, Sofii Gubaiduliny, Arvo Párta, Victora Vlasova i Astora Piazzolli, łączy zachwycająca wirtuozeria akordeonisty i znakomite, wybiegające poza ramy stylistyczne, wyczucie muzycznej materii. 
Obok krótkich form, znajdziemy tu trzy kompozycje bardziej rozbudowane.
12-minutowy utwór "De profundis" to dzieło współczesnej rosyjskiej awangardzistki pochodzenia tatarskiego Sofii Gubaiduliny, która wniosła do literatury akordeonowej mistycyzm i elementy muzyki sakralnej. To bardzo zróżnicowany pod względem rejestru i faktury utwór, wymagający od wykonawcy niezwykłej biegłości technicznej. Ten złożony, zainspirowany wersetem z Psalmu 13 - Z głębokości (wołam do Ciebie, Panie) utwór, w interpretacji Bartosza Głowackiego robi doprawdy ogromne wrażenie.
"Five Views on Gulag State" Wiktora Własowa, to 20 minut nasyconej dramatyzmem i wyraźnym pierwiastkiem ilustracyjnym przejmującej muzyki, opisującej katorżniczą pracę zniewolonych jeńców w stalinowskich obozach pracy. W poszczególnych częściach utworu akordeon imituje szum mroźnego syberyjskiego wiatru, kroki wykończonych ciężką pracą więźniów, czy monotonne dźwięki piły podczas cięcia drewna. 
Kończący płytę Koncert podwójny "Hommage a Liege" Astora Piazzolli, to utwór odbiegający w warstwie instrumentalnej od obowiązującej dotychczas na płycie formuły solowej. Nagrany wraz z gitarzystą jazzowym Robem Luftem i 15 osobową orkiestrą smyczkową pod dyrekcją Eliasa Petera Browna 3-częściowy koncert, także stylistycznie odbiega od reszty programu, stanowiąc jednak znakomite zwieńczenie całego albumu. To zarazem ze strony Bartosza Głowackiego świetne nawiązanie do estetyki preferowanej przez prowadzoną przez niego formację Deco Ensemble.
Płyta stanowi znakomitą wizytówkę jednego z najzdolniejszych polskich akordeonistów, opisywanego przez The Guardian jako: "wszechstronny, pełen charyzmy i cechujący się niezwykłą dbałością o jakość dźwięku”. Album "Genesis" to dzieło spójne brzmieniowo, a jednocześnie bardzo zróżnicowane stylistycznie.
Nagrań dokonano w ciągu trzech dni w kaplicy szpitala St Bartholomew's Hospital w Londynie, znanej artyście dzięki kilku solowym koncertom, jako miejsce o znakomitym klimacie i akustyce. Producentem i realizatorem nagrań jest Matthew Bennett, a reżyserem dźwięku Oscar Torres.
Album ukazał się 22 listopada 2019.

Robert Ratajczak

___________________________________________


Bartosz Głowacki: Genesis
CD 2019, DUX 1585

program:
  1. Domenico Scarlatti - Sonata in A major, K. 208 
  2. Jean-Philippe Rameau -  L’Egyptienne
  3. Václav Trojan - The Ruined Cathedral
  4. Sofia Gubaidulina - De profundis
  5. Arvo Párt - Pari intervallo
Victor Vlasov - Five Views on Gulag State:
  6. A Zone
  7. A Stage
  8. Thieves
  9. Wood Cutting Area
10. Criminal Authority and Creep
Astor Piazzolla - Double Concerto ‘Hommage a Liege’ for bandoneon (accordion), guitar and string orchestra:
11. Introduction
12. Milonga 
13. Tango

wykonawcy:
Bartosz Głowacki - akordeon
oraz:
Rob Luft - gitara
Rakhi Singh, Charlie Brookes, Simmy Singh, Vanessa Chan, Joanna Ly, Gillian Brightwell - skrzypce
Maite Colas, Michael Bennett, Sebastian Lee, Matthew Kendell - altówka
Zara Hudson-Kozdoj, Adam Spiers, Daryl Giluliano, Leonie Adams - wiolonczela
Elena Marigomez - kontrabas
dyrygent: Elias Peter Brown
___________________________________________