Prophecy; Silhouettes; Beyond Reach; Vanishing Roots; Faith; Below Zero; Water Finds Water; Arise.
Urodzony w 1957 roku, a od lat zamieszkały w Nowym Jorku chiński skrzypek Jason Hao Hwang, jest współzałożycielem Far East Side Band -międzykulturowego zespołu łączącego chińskie, koreańskie, japońskie i amerykańskie elementy muzyczne. Jest też cenionym kompozytorem muzyki filmowej, znanym również na Broadwayu gdzie powierzono mu m.in. sprawowanie stanowiska dyrektora muzycznego kilku tamtejszych produkcji.
W ramach rozmaitych projektów oscylujących wokół współczesnej awangardy, dane mu było współpracować m.in. z Anthonym Braxtonem, Davidem Murrayem, Williamem Parkerem, Henry Threadgillem czy twórcą legendarnej formacji Revolutionary Ensemble, Leroyem Jenkinsem.
Od kilku lat wiernie sekunduję temu oryginalnemu artyście obserwując jego poczynania w ramach różnych przedsięwzięć. Z zainteresowaniem przyjąłem dość trudny w odbiorze album "Zilzal" (2013) nagrany w duecie z egipskim gitarzystą Aymanem Fanousem. Duże wrażenie zrobił na mnie również projekt wiolinisty, jakim był łączący improwizacje jazzowe z elementami tradycyjnej muzyki chińskiej, międzynarodowy oktet Jason Kao Hwang Burning Bridge ("Blood", 2018).
Z wielkim zainteresowaniem sięgnąłem więc po następną płytę artysty, jaką jest kolejny album nagrany w kameralnym duecie. Tym razem muzycznym partnerem chińskiego skrzypka jest ceniony pianista, wibrafonista i kompozytor Karl Berger, znany z współpracy z m.in. Donem Cherry, Lee Konitzem, czy Johnem McLaughlinem.
Improwizowana sesja zarejestrowana została jeszcze w marcu 2014 roku, a więc nie jest to w momencie publikacji (październik 2019), materiał ilustrujący aktualne poczynania zarówno pianisty jak wiolonisty. Stanowi raczej dokument ich spotkania w domowym studio Bergera w Woodstock i próby osiągnięcia wspólnego muzycznego mianownika. Zapis chwili i dźwiękowa ilustracja nastroju wówczas panującego między artystami.
Być może właściwy odbiór tej płyty wymaga specjalnego przygotowania. Być może materiał ten stanowi wyłącznie dokument spotkania dwóch wyjątkowych artystów. Być może...
Karl Berger gra na fortepianie bardzo minimalistycznie, kilka razy słyszymy go też przy wibrafonie. Kao Hwang wydobywa ze swego instrumentu rozmaite dźwięki, często z pogranicza kakofonii: pełne zgrzytów, nieznośnie wysokich tonów i w niezrozumiałym dla mnie związku z partiami fortepianu.
Poddaję się.
Album ukazał się 1 października 2019.
Robert Ratajczak
__________________________________________
Karl Berger & Jason Kao Hwang: Conjure
CD 2019, True Sound Recordings TS 02
program:
1. Prophecy
2. Silhouettes
3. Beyond Reach
4. Vanishing Roots
5. Faith
6. Below Zero
7. Water Finds Water
8. Arise
Karl Berger - wibrafon, fortepian
J.K. Hwang - skrzypce, altówka
__________________________________________