Epicki album „The Movement Revisited – A Musical Portrait Of Four Icons” to kolejne fonograficzne dzieło jednego z najbardziej wpływowych kontrabasistów, kompozytorów i bandleaderów współczesnego jazzu, jakim jest Christian McBride. Zanim zabłysnął na jazzowym firmamencie jako samoistna gwiazda największego kalibru, współpracował m.in. z takimi jazzmanami jak Joe Henderson, Freddie Hubbard, Herbie Hancock, Pat Metheny czy Chick Corea, a także z Dianą Krall, Stingiem i Jamesem Brownem. W swej biografii ma także polski akcent; w 2008 roku wziął udział w nagraniu płyty Anny Marii Jopek „ID”.
Od roku 2009 kilkukrotny zdobywca nagrody Grammy swoje kolejne płyty publikuje pod banderą Mack Avenue. Ogromna kreatywność muzyka i podejmowanie się rozmaitych wyzwań, w połączeniu z dużą swobodą, jaką dał artyście lukratywny kontrakt z wytwórnią, sprawiają iż każdy kolejny jego album może okazać się sporym zaskoczeniem. Takim była m.in. płyta kwartetu Christian McBride’s New Jawn czy kameralne płyty jego tria i albumy prowadzonego przez basistę big bandu.
Omawiany album to płyta dedykowana czterem ważnym dla Ameryki postaciom: Martinowi Lutherowi Kingowi, Jr., Malcolmowi X, Rosie Parks i Muhammadowi Ali – wielkim działaczom Amerykańskiego Ruchu Praw Obywatelskich i wojownikom walczącym o równouprawnienie Afroamerykanów. Z tego właśnie powodu przekaz i siła albumu mogą nie zostać w pełni docenione w Europie, której problemy społeczne Ameryki nie są tak bliskie, jak odbiorcom zza Oceanu.
Monumentalne słowno-muzyczne dzieło nagrane zostało z udziałem 18-osobowego zespołu, chóru i aktorów, a wśród muzyków biorących udział w nagraniu znajdziemy takie nazwiska, jak m.in. Lew Soloff, Freddie Hendrix czy Warren Wolf. Jednak na płycie dominuje słowo. Czterej aktorzy: Sonia Sanchez, Vondie Curtis-Hall, Dion Graham i Wendell Pierce wcielają się w poszczególne postaci wzajemnie komentując swe poczynania i przedstawiając kolejnych bohaterów tego dźwiękowego spektaklu. Całość wieńczy Apotheosis, nawiązująca do wyboru pierwszego Afroamerykanina w historii kraju jako prezydenta Stanów Zjednoczonych, Baracka Obamy.
Na płycie poza cichym akompaniamentem ilustrującym słowo, znajdziemy oczywiście dłuższe formy muzyczne. To utwory silnie nawiązujące i brzmieniowo osadzone w amerykańskiej estetyce przełomu lat 60. i 70. Nasączone soulem i muzyką gospel utwory Sister Rosa (Rosa Parks), przejmująco zaśpiewana pieśń Brother Malcolm (Malcolm X), na swój sposób przebojowe Rumble in the Jungle (Muhammad Ali), czy A View From the Mountaintop (Martin Luther King) mogą się spodobać miłośnikom takiej archaicznej jazzującej formuły.
Jednak płytę, przez jej wyjątkowy przekaz, trudno postrzegać po prostu jako kolejny album Christiana McBride’a. To program szczególny, którego przesłanie społeczne zdaje się być zdecydowanie bardziej wyraziste i silne niż towarzysząca mu muzyka.
Autor: Robert Ratajczak