│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

19.2.20

Henryk Mikołaj Górecki - Songs /2019/

Trzy pieśni na głos i fortepian op. 3; Dwie pieśni sakralne na baryton i fortepian op. 30 bis; Dwie pieśni do słów Lorki na głos i fortepian op. 42; Błogosławione pieśni malinowe. Fragmenty Norwidowskie na głos i fortepian op. 43; Śpiewy do słów Juliusza Słowackiego na głos i fortepian op. 4; Trzy pieśni do słów Marii Konopnickiej na głos i fortepian op. 68; Trzy fragmenty do słów Stanisława Wyspiańskiego na głos i fortepian op. 69.

Wielu melomanom nazwisko Henryka Mikołaja Góreckiego kojarzy się przede wszystkim z genialną III Symfonią ("Symfonia pieśni żałosnych”), która w latach 90-tych dosłownie zawojowała świat, przebijając popularnością wiele utworów z gatunku muzyki rozrywkowej. Dzieło to poznaliśmy na wydanej pod patronatem LongPlay płycie, zawierającej nagranie Ewy Iżykowskiej z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej z roku 1995 ("Ewa Iżykowska Live in Poznań: H.M.Górecki - Symphony No.3, op.36", 2017).
Jednak twórczość zmarłego w 2010 roku H.M.Góreckiego obejmuje szereg innych form kompozytorskich, pośród których znajdziemy również Pieśni napisane do wierszy wybitnych poetów. Właśnie tej gałęzi twórczości kompozytora poświęcony jest 2-płytowy album nagrany przez pianistkę Ewę Guz-Seroka z trójką wybitnych śpiewaków: mezzo sopranistką Urszulą Krygier, alcistką Jadwigą Rappe i bass barytonem Robertem Gierlachem. Na płytach znajdziemy wybór pieśni skomponowanych do słów Juliusza Słowackiego, Marka Skwarnickiego, Cypriana Kamila Norwida, Marii Konopnickiej, Stanisława Wyspiańskiego i Federica Garcii Lorki.
H.M.Górecki poprzez muzykę nadał wierszom wyjątkowej mocy i przekazu, eksponując ich kwintesencję oraz tkwiącą w nich siłę. Wybrane wiersze posłużyły kompozytorowi również jako forma osobistej wypowiedzi. Przykładem tego niech będzie choćby, otwierający program zawarty na omawianych płytach cykl Trzy pieśni na głos i fortepian op. 3, gdzie w pierwszej pieśni "Do matki" do słów Juliusza Słowackiego, pojawia się temat straty związanej ze śmiercią matki, tragedią z którą H.M.Górecki zmierzyć się musiał jako dwuletnie dziecko.
Podobne przykłady znajdziemy w tym zbiorze jeszcze kilkakrotnie. Jednak każdoraozowo słowa wierszy i ich przekaz, zdają się być traktowane przez kompozytora priorytetowo a muzyka służy tylko jako ich sugestywna oprawa.
Poza wierszami polskich poetów, H.M.Górecki sięgnął również po dorobek hiszpańskiego poety Federica Garcii Lorki. Dwie pieśni do słów Lorki na głos i fortepian op. 42 to zarazem jedyny przykład wykorzystania przez kompozytora tekstu innego niż polski lub łaciński.
Majestatyczne, przejmujące, w większości mroczne pieśni zebrane w tym zbiorze, to doskonały przewodnik po tej gałęzi twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego. Utwory powstawały na przestrzeni wielu lat, każdorazowo jednak stanowiąc dla kompozytora rodzaj bardzo osobistej wypowiedzi artystycznej. Oprawione poruszającą muzyką wybrane przez Góreckiego wiersze, zawsze głęboko poruszały jego uczucia i nawiązywały do ważnych przeżyć i rozważań.
Poruszajaca, pełna piękna i osobliwej mrocznej magii muzyka.   
Album w katalogu wytwórni DUX pojawił się 29 stycznia 2020.

Robert Ratajczak

__________________________________________


Henryk Mikołaj Górecki - Songs
2CD's 2019, DUX 1592/1593

program:
Henryk Mikołaj Górecki
CD1
Trzy pieśni na głos i fortepian op. 3:
  1. Do matki
  2. Jakiż to dzwon grobowy
  3. Ptak
Dwie pieśni sakralne na baryton i fortepian op. 30 bis:
  4. Lento sostenuto
  5. Maestoso
Dwie pieśni do słów Lorki na głos i fortepian op. 42:
  6. Nocturne
  7. Malaguena
Błogosławione pieśni malinowe. Fragmenty Norwidowskie na głos i fortepian op. 43:
  8. Błogosławione pieśni malinowe
  9. Co ranek, skoro ustępują cienie
10. Litość
11. O! Boże… 
CD2
Śpiewy do słów Juliusza Słowackiego na głos i fortepian op. 4:
1. We łzach, Panie, ręce podnosimy do Ciebie
2. Panie, o którym na niebiosach słyszę
Trzy pieśni do słów Marii Konopnickiej na głos i fortepian op. 68:
3. Przez te łąki, przez te pola
4. Kiedy Polska
5. U okienka, u mojego
Trzy fragmenty do słów Stanisława Wyspiańskiego na głos i fortepian op. 69:
6. Jakżesz ja się uspokoję
7. Może z mętów się dobędzie człowieka
8. Poezjo! Tyś to jest spokojną sjestą

wykonawcy:
Ewa Guz-Seroka - fortepian
oraz:
Urszula Kryger - mezzosopran
Jadwiga Rappé - alt
Robert Gierlach - bas-baryton
__________________________________________