John Franek: STKI; Andrew Sigler: Parenthetical; Hélene Sauter: Fantasmagorie; Soheil Shirangi: The Hypothesis No.2; Alexandros Georgiadis: Etude; Greg A Steinke: Four Desultory Episodes; Chin Ting Chan: Rituals; Paul Dibley: Is-y-Coed; Pedro Castillo Lara: FLUJOS DINAMICOS; José Rodrigo Navarro Belbruno: I (In the Labirynth I); Dimitri Papageorgiou: “…am I hearing voices within the voice?”; Ana Paola Santillán Alcocer: 6 Études électroniques; Mei-Fang Lin: Multiplication Virtuelle.
Omawiany album to pierwsza część przedsięwzięcia, jakim jest fonograficzny cykl poświęcony międzykulturowej elektronicznej muzyce medytacyjnej i eksperymentalnej.
2-płytowe wydawnictwo "Spectrum Vol.1" obejmuje 14 utworów przygotowanych przez współczesnych kompozytorów z różnych stron świata (USA, Meksyk, Argentyna, Tajwan, Hong Kong, Iran, Francja, Grecja, Wielka Brytania). Znajdziemy tu zarówno rozbudowane formy jak otwierający program 26-minutowy utwór młodego (rocznik 1996) artysty z USA Johna Franka, czy znajdujący się na drugiej płycie "Is-y-Coed" Brytyjczyka Paula Dibleya, jak dźwiękowe miniatury Andrew Siglera (USA) i francuskiej sopranistki Helene Sauter.
Wszyscy artyści angażując się w przedsięwzięcie swe działania skierowali ku komputerom, generującym ich utwory w czysto elektronicznej formie. Odstępstwem są dwa nagrania, w których pojawiają się partie żywych instrumentów: oboju (Greg A Steinke we własnej kompozycji "Four Desultory Episodes") i perkusjonaliów (Jean Geoffroy w utworze "Multiplication Virtuelle" przygotowanym przez artystkę z Tajwanu Mei-Fang Lin).
2-godzinny program pobudza wyobraźnię, kreując obrazy i kolaże dźwiękowe nawiązujące do rozmaitych kultur i obyczajów. Muzyka sprzyja kontemplacji i transowi, a nowocześnie zrealizowane nagrania pełne są zaskakujących efektów stereofonicznych i brzmieniowych. Jest to więc także doskonała okazja do przetestowania domowego sprzętu audio.
Serializm, punktualizm i minimalizm oraz fantazyjne kolaże odnalezionych nagrań - to wszystko odnajdziemy pośród eksperymentów stworzonych w różnych częściach świata przez rozmaitych kompozytorów w ramach jednego projektu.
Odważne formy audio jakich słuchamy przez dwie godziny nie należą do najłatwiejszych w odbiorze, dlatego trafią zapewne do wąskiego grona odważnych odbiorców, szeroko otwartych na nowe dźwiękowe doznania i audio-eksperymenty.
Multikulturowy projekt "Spectrum" swą estetyką nawiązuje do współczesnej muzyki elektronicznej i awangardy, oraz dokonań takich twórców jak John Cage i Karlheinz Stockhausen.
Album ukazał się 7 sierpnia 2020.
Robert Ratajczak
___________________________________________
Spectrum Vol.1
2CD's 2020, Phasma-Music 021
program:
CD1
1. John Franek - STKI
2. Andrew Sigler - Parenthetical
3. Hélene Sauter - Fantasmagorie
4. Soheil Shirangi - The Hypothesis No.2
5. Alexandros Georgiadis - Etude I
6. Alexandros Georgiadis - Etude II
7, Greg A Steinke - Four Desultory Episodes (Greg A Steinke - obój)
CD2
1. Chin Ting Chan - Rituals
2. Paul Dibley - Is-y-Coed
3. Pedro Castillo Lara - FLUJOS DINAMICOS
4. José Rodrigo Navarro Belbruno - I (In the Labirynth I)
5. Dimitri Papageorgiou - “…am I hearing voices within the voice?”
6. Ana Paola Santillán Alcocer - 6 Études électroniques
7. Mei-Fang Lin - Multiplication Virtuelle (Jean Geoffroy - instr. perkusyjne)
___________________________________________
Założona w 2016 roku przez greckiego kompozytora Mihaila Travlosa Travlosa Fundacja Phasma-Music, od roku 2018 regularnie publikuje płyty koncentrujące się na twórczości współczesnych kompozytorów.
Dotychczasowy katalog wytwórni to już ponad 20 starannie nagranych i wydanych albumów płytowych zawierających nietuzinkową muzykę w najlepszym wykonaniu.
Działalność Phasma-Music to nie tylko atrakcyjne płyty, ale też koncerty, festiwale i konkursy muzyczne. W roku 2019 już po raz trzeci w Kwidzynie odbył się pięciodniowy Festiwal Kwidzyńska Wiosna Muzyczna.
Niemal od początku działalności fonograficznej Phasma-Music, patronat nad wydawanymi płytami sprawuje LongPlay.