Ignacy Zalewski:
Zły wg Tyrmanda;
Zły wg Tyrmanda;
Toccata;
Rapsodia lwowska z epilogiem;
Fantazja -synopsis.
Kompozytor i dyrygent Ignacy Zalewski należy dziś do ścisłej czołówki najwybitniejszych polskich twórców muzycznych młodego pokolenia. Urodzony w 1990 roku artysta i pedagog jest doktorem habilitowanym sztuki muzycznej. Jako kompozytor ma w dorobku liczne utwory symfoniczne i kameralne oraz muzykę pisaną dla radia i teatru. Ignacy Zalewski jest współzałożycielem i kierownikiem artystycznym Chopin University Modern Ensemble, zespołu koncentrującego się wykonawstwie muzyki 2-połowy XX wieku, oraz zupełnie nowych utworach, których prawykonanie powierza zespołowi wielu wybitnych współczesnych kompozytorów. To właśnie pod batutą Ignacego Zalewskiego nagrana została płyta "Debiut" (2020), wydana pod patronatem LongPlay, a zawierająca premierowe wykonania utworów Pawła Łukaszewskiego, Marcina Jachima, Żanety Rydzewskiej i Krzysztofa Kiciora.
Kompozycje Zalewskiego na orkiestrę wykonują m.in. Trondheim Symphony Orchestra, Orkiestra Radia i Telewizji Słowenii, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie i Orkiestra Filharmonii Lwowskiej, a po kameralne utwory artysty sięgają tacy muzycy jak Paweł Gusnar, Leszek Lorent, Paweł Janas czy duet Karolina Mikołajczyk - Iwo Jedynecki.
Znakomity wirtuoz akordeonu i bandoneonu Klaudiusz Baran sięgnął po utwory akordeonowe Ignacego Zalewskiego, nagrywając monograficzny album "Accordion Works" zawierający cztery kompozycje młodego twórcy.
Inicjator przedsięwzięcia i główny wykonawca zgromadzonych na płycie utworów, profesor sztuk muzycznych, urodzony w 1971 roku Klaudiusz Baran, od 2016 pełni stanowisko rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Poza współpracą z wieloma orkiestrami (m.in. Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia AMADEUS, Sinfonią Varsovią, Sinfoniettą Cracovią, Orkiestrą AUKSO czy Dresdner Philharmoniker). Akordeonistę mogliśmy usłyszeć m.in. na płytach skrzypaczki Anny Wandtke ("Violin Soul", 2016), saksofonisty Pawła Gusnara (wydany pod patronatem LongPlay 2-płytowy album "Saxophone Varie Vol.3", 2018), oraz płycie "Reminiscencje. 30 lat Centrum Paderewskiego" (2019). Klaudiusz Baran chętnie angażuje się też w projekty artystów spoza kręgu muzyki klasycznej, dzięki czemu usłyszymy go również na płytach m.in. Ireny Santor, Michała Bajora, Edyty Geppert, Ryszarda Rynkowskiego, Kory, Kayah, Kazika, czy zespołu Szwagierkolaska.
Kompozycje Zalewskiego na orkiestrę wykonują m.in. Trondheim Symphony Orchestra, Orkiestra Radia i Telewizji Słowenii, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie i Orkiestra Filharmonii Lwowskiej, a po kameralne utwory artysty sięgają tacy muzycy jak Paweł Gusnar, Leszek Lorent, Paweł Janas czy duet Karolina Mikołajczyk - Iwo Jedynecki.
Znakomity wirtuoz akordeonu i bandoneonu Klaudiusz Baran sięgnął po utwory akordeonowe Ignacego Zalewskiego, nagrywając monograficzny album "Accordion Works" zawierający cztery kompozycje młodego twórcy.
Inicjator przedsięwzięcia i główny wykonawca zgromadzonych na płycie utworów, profesor sztuk muzycznych, urodzony w 1971 roku Klaudiusz Baran, od 2016 pełni stanowisko rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Poza współpracą z wieloma orkiestrami (m.in. Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia AMADEUS, Sinfonią Varsovią, Sinfoniettą Cracovią, Orkiestrą AUKSO czy Dresdner Philharmoniker). Akordeonistę mogliśmy usłyszeć m.in. na płytach skrzypaczki Anny Wandtke ("Violin Soul", 2016), saksofonisty Pawła Gusnara (wydany pod patronatem LongPlay 2-płytowy album "Saxophone Varie Vol.3", 2018), oraz płycie "Reminiscencje. 30 lat Centrum Paderewskiego" (2019). Klaudiusz Baran chętnie angażuje się też w projekty artystów spoza kręgu muzyki klasycznej, dzięki czemu usłyszymy go również na płytach m.in. Ireny Santor, Michała Bajora, Edyty Geppert, Ryszarda Rynkowskiego, Kory, Kayah, Kazika, czy zespołu Szwagierkolaska.
W kompozycjach Ignacego Zalewskiego jakie znalazły się na płycie Klaudiusza Barana, akordeon pojawia się w różnych konfiguracjach: z perkusją i orkiestrą smyczkową, z saksofonem, ze skrzypcami, oraz w trio akordeonowym, a solistę w poszczególnych utworach słyszymy wraz z Chopin University Chamber Orchestra pod dyrekcją kompozytora ("Zły wg Tyrmanda" na akordeon, perkusję i orkiestrę smyczkową", 2011/2018), saksofonistą Pawłem Gusnarem ("Toccata" na saksofon i akordeon z 2018 roku), skrzypaczką Justyną Baran ("Rapsodia lwowska z epilogiem" na skrzypce i akordeon na motywach z piosenki Henryka Warsa "Lwów jest jeden na świecie" z roku 2016), perkusistą Leszkiem Lorentem, oraz w składzie Chopin University Accordion Trio tworzonym przez muzyka z Rafałem Grząką i Grzegorzem Palusem ("Fantazja-synopsis na motywach z opery "Halka" Stanisława Moniuszki" na trzy akordeony).
W charakteryzujących się zmiennością nastrojów utworach, odnajdziemy rozmaite nawiązania i inspiracje.
Otwierająca program kompozycja "Zły wg Tyrmanda" odzwierciedla mroczny i ponury klimat powojennej Warszawy.
"Toccata" w mistrzowskim stylu zagrana przez przez duet Klaudiusza Barana i Pawła Gusnara to dynamiczny i pełen zaklętych w nutach emocji temat.
W charakteryzujących się zmiennością nastrojów utworach, odnajdziemy rozmaite nawiązania i inspiracje.
Otwierająca program kompozycja "Zły wg Tyrmanda" odzwierciedla mroczny i ponury klimat powojennej Warszawy.
"Toccata" w mistrzowskim stylu zagrana przez przez duet Klaudiusza Barana i Pawła Gusnara to dynamiczny i pełen zaklętych w nutach emocji temat.
Z kolei "Rapsodia lwowska" z zawartym w niej cytatem z popularnego szlagieru "Tylko we Lwowie" jest bardzo udanym pastiszem hołdującym przedwojennej kulturze Lwowa, a zamykająca płytę, oparta na motywach moniuszkowskiej "Halki", rozbudowana do ponad 18 minut "Fantazja-synopsis", to rodzaj hołdu Ignacego Zalewskiego dla zwanego ojcem opery narodowej, kompozytora.
Album ukazał się 8 października 2020.
Robert Ratajczak
____________________________________________
Klaudiusz Baran: Ignacy Zalewski - Accordion Works
CD 2020, Chopin University Press UMFC CD 129
program:
1. Zły wg Tyrmanda na akordeon, perkusję i orkiestrę smyczkową
2. Toccata na saksofon i akordeon
3. Rapsodia lwowska z epilogiem na skrzypce i akordeon na motywach z piosenki Henryka Warsa "Lwów jest jeden na świecie"
4. Fantazja-synopsis na motywach z opery "Halka" Stanisława Moniuszki na trzy akordeony
wykonawcy:
Klaudiusz Baran - akordeon
oraz:
Rafał Grząka, Grzegorz Palus - akordeon
Paweł Gusnar - saksofon
Justyna Baran - skrzypce
Leszek Lorent - perkusja
Chopin University Chamber Orchestra
CD 2020, Chopin University Press UMFC CD 129
program:
1. Zły wg Tyrmanda na akordeon, perkusję i orkiestrę smyczkową
2. Toccata na saksofon i akordeon
3. Rapsodia lwowska z epilogiem na skrzypce i akordeon na motywach z piosenki Henryka Warsa "Lwów jest jeden na świecie"
4. Fantazja-synopsis na motywach z opery "Halka" Stanisława Moniuszki na trzy akordeony
wykonawcy:
Klaudiusz Baran - akordeon
oraz:
Rafał Grząka, Grzegorz Palus - akordeon
Paweł Gusnar - saksofon
Justyna Baran - skrzypce
Leszek Lorent - perkusja
Chopin University Chamber Orchestra
____________________________________________