Mignonne, Allons Voir Si La Rose; Come Again; Les Voix Humaines; When I Am Laid In Earth; Awake, Sweet Love; In Darkness Let Me Dwell; The Self Banished; Now, O Now, I Needs Must Past; Waka Wanha Wäinämöinen.
Urodzony w 1973 roku fiński pianista i kompozytor Kari Ikonen, należy do grona najbardziej aktywnych i wszechstronnych europejskich muzyków jazzowych. Artysta mający za sobą staranne wykształcenie muzyczne jest też wykładowcą w Akademii Muzycznej im. J.Sibeliusa w Helsinkach oraz w Estońskiej Akademii Muzycznej w Tallinie. Ikonen oprócz własnych projektów znany jest też z działalności w takich formacjach jak: Ahava, gnomus, Kolhoz, czy Markus Holkko Quartet.
W roku 2020 ukazały się trzy albumy nagrane z udziałem pianisty: "There's Still Life On Earth" firmowany szyldem Orchestra Nazionale Della Luna, pod którym wraz z nim kryją się: saksofonista oraz flecista Manuel Hermia, perkusista Teun Verbruggen i kontrabasista Sebastien Boisseau, solowa płyta "Impressions, Improvisations and Compositions", oraz omawiany w tym miejscu album nagrany w składzie formacji Quartet Ajaton: "Early Music in the Latest Way".
Oryginalne instrumentarium Quartet Ajaton składa się z bandoneonu (Henrik Sandas), syntezatora Moog (Ikonen) oraz violi da gamba (Mikko Perkola), a wokalistka Mia Simanaiden zapewnia grupie zmysłowy syreni śpiew, za pośrednictwem którego docierają do nas wiersze m.in. Janet Frame, Nahuma Tate i Edmunda Wallera.
Wokalistka Mia Simanainen realizuje się zarówno na polu muzyki folk, jak jazzu i muzyki klasycznej. Z kolei Henrik Sandas to jeden z najlepszych fińskich akordeonistów i bandoneonistów specjalizujących się w tangu, a klasycznie wykształcony w Królewskim Konserwatorium w Hadze gambista Mikko Perkola, to muzyk bardzo ceniony w środowisku muzyki poważnej.
Na płycie znajdziemy m.in. kompozycje takich twórców jak John Dowland i Henry Purcell, podane w fascynującej stylistycznie i brzmieniowo konwencji. Quartet Ajaton bowiem, łączy w swej muzyce etniczne brzmienia z jazzem, elektroniką i estetyką klasycznej muzyki barokowej. Za ostatni z elementów w dużej mierze odpowiedzialny jest gambista Mikko Perkola. Viola da gamba pojawiła się na muzycznych salonach u schyłku XV wieku, stając się jednym z najpopularniejszych instrumentów epoki renesansu i baroku, wykorzystywanym zarówno jako instrument orkiestrowy, jak i solowy. W owym czasie instrument okazał się prawdziwym fenomenem i uważano go za idealny i nie mający sobie równych. Dziś przeżywa prawdziwy renesans, jak możemy przekonać się słuchając tej płyty - nie tylko pośród artystów preferujących muzykę klasyczną.
Brzmienie oparte na dźwiękach violi da gamba, pokrewnego akordeonowi bandonenu i partiom generowanym przez nieco archaiczny dziś syntezator Mooga, nie ma sobie równych. Na tym tle głos wokalistki Miai Simanainen brzmi doskonale.
W programie albumu znajdziemy aż cztery utwory wybrane z dorobku angielskiego kompozytora i wirtuoza lutni, tworzącego na przełomie XVI i XVII wieku, Johna Dowlanda (1563-1626), który jest autorem trzech cykli pieśni na głos i lutnię powstałych w latach 1597-1603. Pieśni owe łącząc w sobie angielską melancholię schyłku epoki renesansu z formami ogólnoeuropejskimi, do dziś pozostają wdzięcznym materiałem, po który chętnie sięgają kolejni interpretatorzy. Warto wspomnieć iż nad dorobkiem Dowlanda w 2006 roku pochylił się również Sting, nagrywając z lutnistą Edinem Karamazovem album: "Songs from the Labirynth".
Na "Early Music in the Latest Way" Quartet Ajaton wskrzesza dawną muzykę odkrywając ją dla odbiorcy, który być może wcześniej nie miał okazji się z nią zapoznać. Zebrane na płycie XVI i XVII-wieczne pieśni, podane są w arcyciekawej i oryginalnej formie.
W roku 2020 ukazały się trzy albumy nagrane z udziałem pianisty: "There's Still Life On Earth" firmowany szyldem Orchestra Nazionale Della Luna, pod którym wraz z nim kryją się: saksofonista oraz flecista Manuel Hermia, perkusista Teun Verbruggen i kontrabasista Sebastien Boisseau, solowa płyta "Impressions, Improvisations and Compositions", oraz omawiany w tym miejscu album nagrany w składzie formacji Quartet Ajaton: "Early Music in the Latest Way".
Oryginalne instrumentarium Quartet Ajaton składa się z bandoneonu (Henrik Sandas), syntezatora Moog (Ikonen) oraz violi da gamba (Mikko Perkola), a wokalistka Mia Simanaiden zapewnia grupie zmysłowy syreni śpiew, za pośrednictwem którego docierają do nas wiersze m.in. Janet Frame, Nahuma Tate i Edmunda Wallera.
Wokalistka Mia Simanainen realizuje się zarówno na polu muzyki folk, jak jazzu i muzyki klasycznej. Z kolei Henrik Sandas to jeden z najlepszych fińskich akordeonistów i bandoneonistów specjalizujących się w tangu, a klasycznie wykształcony w Królewskim Konserwatorium w Hadze gambista Mikko Perkola, to muzyk bardzo ceniony w środowisku muzyki poważnej.
Na płycie znajdziemy m.in. kompozycje takich twórców jak John Dowland i Henry Purcell, podane w fascynującej stylistycznie i brzmieniowo konwencji. Quartet Ajaton bowiem, łączy w swej muzyce etniczne brzmienia z jazzem, elektroniką i estetyką klasycznej muzyki barokowej. Za ostatni z elementów w dużej mierze odpowiedzialny jest gambista Mikko Perkola. Viola da gamba pojawiła się na muzycznych salonach u schyłku XV wieku, stając się jednym z najpopularniejszych instrumentów epoki renesansu i baroku, wykorzystywanym zarówno jako instrument orkiestrowy, jak i solowy. W owym czasie instrument okazał się prawdziwym fenomenem i uważano go za idealny i nie mający sobie równych. Dziś przeżywa prawdziwy renesans, jak możemy przekonać się słuchając tej płyty - nie tylko pośród artystów preferujących muzykę klasyczną.
Brzmienie oparte na dźwiękach violi da gamba, pokrewnego akordeonowi bandonenu i partiom generowanym przez nieco archaiczny dziś syntezator Mooga, nie ma sobie równych. Na tym tle głos wokalistki Miai Simanainen brzmi doskonale.
W programie albumu znajdziemy aż cztery utwory wybrane z dorobku angielskiego kompozytora i wirtuoza lutni, tworzącego na przełomie XVI i XVII wieku, Johna Dowlanda (1563-1626), który jest autorem trzech cykli pieśni na głos i lutnię powstałych w latach 1597-1603. Pieśni owe łącząc w sobie angielską melancholię schyłku epoki renesansu z formami ogólnoeuropejskimi, do dziś pozostają wdzięcznym materiałem, po który chętnie sięgają kolejni interpretatorzy. Warto wspomnieć iż nad dorobkiem Dowlanda w 2006 roku pochylił się również Sting, nagrywając z lutnistą Edinem Karamazovem album: "Songs from the Labirynth".
Na "Early Music in the Latest Way" Quartet Ajaton wskrzesza dawną muzykę odkrywając ją dla odbiorcy, który być może wcześniej nie miał okazji się z nią zapoznać. Zebrane na płycie XVI i XVII-wieczne pieśni, podane są w arcyciekawej i oryginalnej formie.
Album ukazał się w Finlandii 28 października 2020. Światowa premiera 12 lutego 2021.
Robert Ratajczak
____________________________________________
Quartet Ajaton: Early Music in the Latest Way
CD 2019, Alba ABCD 458
program:
1. Mignonne, Allons Voir Si La Rose
2. Come Again
3. Improvisation On "Les Voix Humaines"
4. When I Am Laid In Earth
5. Awake, Sweet Love
6. In Darkness Let Me Dwell
7. The Self Banished
8. Now, O Now, I Needs Must Past
9. Waka Wanha Wäinämöinen
personel:
Mia Simanainen - głos
Henrik Sandas - bandoneon
Kari Ikonen - Moog synthesizer
Mikko Perkola - viola da gamba
oraz:
Abdissa Assefa - instr.perkusyjne [2]
CD 2019, Alba ABCD 458
program:
1. Mignonne, Allons Voir Si La Rose
2. Come Again
3. Improvisation On "Les Voix Humaines"
4. When I Am Laid In Earth
5. Awake, Sweet Love
6. In Darkness Let Me Dwell
7. The Self Banished
8. Now, O Now, I Needs Must Past
9. Waka Wanha Wäinämöinen
personel:
Mia Simanainen - głos
Henrik Sandas - bandoneon
Kari Ikonen - Moog synthesizer
Mikko Perkola - viola da gamba
oraz:
Abdissa Assefa - instr.perkusyjne [2]
____________________________________________