Joachim Kaczkowski:
Deux Duos concertans pour deux violons, Op.10;
Trois Duos pour deux violons, Op.16.
Deux Duos concertans pour deux violons, Op.10;
Trois Duos pour deux violons, Op.16.
W 2019 roku podczas pierwszej edycji Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im.Stanisława Moniuszki w Rzeszowie aż sześć nagród specjalnych oraz I Nagrodę w kategorii: Zespoły kameralne, przyznano istniejącemu od 2014 roku duetowi skrzypcowemu Marty Gidaszewskiej i Roberta Łaguniaka. Młodzi artyści grają razem od 2014 roku, kiedy to ich drogi zeszły się w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II st. im.M.Karłowicza w Poznaniu. Repertuar duetu obejmuje zarówno muzykę XX wieku, jak utwory z epoki baroku, klasycyzmu i romantyzmu.
W ramach przełomowego dla obojga artystów rzeszowskiego konkursu, w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie wykonali m.in. 7-częściową Suitę na dwoje skrzypiec Michała Spisaka, oraz Duo concertant f-moll na dwoje skrzypiec op.10 nr 1 Joachima Kaczkowskiego, a nagrania tych utworów znajdziemy na płytach: "Competition of Polish Music in Rzeszów 2019 (4)" i "Competition of Polish Music in Rzeszów 2019 (6)".
Właśnie muzyce drugiego z wymienionych kompozytorów Joachimowi Kaczkowskiemu, poświęcona jest pierwsza płyta Marty Gidaszewskiej i Roberta Łaguniaka firmowana przyjętą przez nich nazwą: Polish Violin Duo.
Dorobek polskiego kompozytora, skrzypka i pedagoga Joachima Kaczkowskiego (1789-1829), obejmuje poza koncertami skrzypcowymi także m.in. dzieła kameralne, wariacje i polonezy na kwartet smyczkowy oraz utwory fortepianowe. Zmarły w wieku zaledwie 40 lat artysta cieszył się powszechną popularnością wśród XIX-wiecznych melomanów, z powodzeniem koncertując jako skrzypek (m.in. w Warszawie i Berlinie), publikując swe utwory w rozmaitych wydawnictwach w całej Europie oraz prowadząc orkiestry i działalność pedagogiczną, a jego utworami zachwycał się m.in. sam Fryderyk Chopin.
Kompozytor urodził się w 1789 roku w Tábor w południowych Czechach. Pochodzący z muzycznej rodziny, swe pierwsze lekcje gry na skrzypcach pobierał u swego ojca. Dorastał we Lwowie, w czasach gdy działali tam tak wybitni polscy artyści jak dyrygent i kompozytor Józef Elsner, czy skrzypek, dyrygent i kompozytor Karol Kurpiński. To właśnie pod ich wpływem kształtowała się muzyczna osobowość Joachima Kaczkowskiego, którego twórczość do niedawna pozostawała zapomniana.
W roku 2019 pierwsze w historii fonografii nagranie Koncertów skrzypcowych nr 1 a-moll op.8 i nr 2 h-moll op.17 Kaczkowskiego, ukazało się na płycie znakomitej skrzypaczki kameralistki Agnieszki Maruchy ("Joachim Kaczkowski - Works for Violin and orchestra"). Rok później na płycie "Duranowski & Kaczkowski - First Polish Caprices for Violin" w 230-rocznicę urodzin i 190-rocznicę śmierci Joachima Kaczkowskiego, wirtuozowski cykl kaprysów Six Études ou Caprices pour le Violon op.13, przedstawił związany z Akademią Muzyczną w Krakowie, skrzypek Marek Polański. Niniejsza płyta Polish Violin Duo wpisuje się więc na coraz obszerniejszą listę albumów przywracających utwory skrzypcowe Kaczkowskiego do łask melomanów.
W ramach przełomowego dla obojga artystów rzeszowskiego konkursu, w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie wykonali m.in. 7-częściową Suitę na dwoje skrzypiec Michała Spisaka, oraz Duo concertant f-moll na dwoje skrzypiec op.10 nr 1 Joachima Kaczkowskiego, a nagrania tych utworów znajdziemy na płytach: "Competition of Polish Music in Rzeszów 2019 (4)" i "Competition of Polish Music in Rzeszów 2019 (6)".
Właśnie muzyce drugiego z wymienionych kompozytorów Joachimowi Kaczkowskiemu, poświęcona jest pierwsza płyta Marty Gidaszewskiej i Roberta Łaguniaka firmowana przyjętą przez nich nazwą: Polish Violin Duo.
Dorobek polskiego kompozytora, skrzypka i pedagoga Joachima Kaczkowskiego (1789-1829), obejmuje poza koncertami skrzypcowymi także m.in. dzieła kameralne, wariacje i polonezy na kwartet smyczkowy oraz utwory fortepianowe. Zmarły w wieku zaledwie 40 lat artysta cieszył się powszechną popularnością wśród XIX-wiecznych melomanów, z powodzeniem koncertując jako skrzypek (m.in. w Warszawie i Berlinie), publikując swe utwory w rozmaitych wydawnictwach w całej Europie oraz prowadząc orkiestry i działalność pedagogiczną, a jego utworami zachwycał się m.in. sam Fryderyk Chopin.
Kompozytor urodził się w 1789 roku w Tábor w południowych Czechach. Pochodzący z muzycznej rodziny, swe pierwsze lekcje gry na skrzypcach pobierał u swego ojca. Dorastał we Lwowie, w czasach gdy działali tam tak wybitni polscy artyści jak dyrygent i kompozytor Józef Elsner, czy skrzypek, dyrygent i kompozytor Karol Kurpiński. To właśnie pod ich wpływem kształtowała się muzyczna osobowość Joachima Kaczkowskiego, którego twórczość do niedawna pozostawała zapomniana.
W roku 2019 pierwsze w historii fonografii nagranie Koncertów skrzypcowych nr 1 a-moll op.8 i nr 2 h-moll op.17 Kaczkowskiego, ukazało się na płycie znakomitej skrzypaczki kameralistki Agnieszki Maruchy ("Joachim Kaczkowski - Works for Violin and orchestra"). Rok później na płycie "Duranowski & Kaczkowski - First Polish Caprices for Violin" w 230-rocznicę urodzin i 190-rocznicę śmierci Joachima Kaczkowskiego, wirtuozowski cykl kaprysów Six Études ou Caprices pour le Violon op.13, przedstawił związany z Akademią Muzyczną w Krakowie, skrzypek Marek Polański. Niniejsza płyta Polish Violin Duo wpisuje się więc na coraz obszerniejszą listę albumów przywracających utwory skrzypcowe Kaczkowskiego do łask melomanów.
Formuła duetu skrzypcowego nigdy nie mogła konkurować w kameralistyce z popularnymi na przestrzeni muzycznych epok, a oferującymi bogatsze brzmienie kwartetami smyczkowymi. Także pod względem technicznym duet skrzypiec stawia przed wykonawcami zdecydowanie wyższe wymagania.
Joachim Kaczkowski jako jeden z niewielu kompozytorów śmiało eksperymentował z tą rzadko eksploatowaną formą instrumentalną, co przyniosło wiele nowatorskich i często zaskakujących efektów, zarówno pod względem faktury jak brzmienia.
Marta Gidaszewska i Robert Łaguniak nadali duetom skrzypcowym Kaczkowskiego nowe życie, przedstawiając bardzo świeże i pełne entuzjazmu interpretacje cykli Duetów skrzypcowych op.10 i op.16, będących w większości światowymi premierami fonograficznymi.
Joachim Kaczkowski jako jeden z niewielu kompozytorów śmiało eksperymentował z tą rzadko eksploatowaną formą instrumentalną, co przyniosło wiele nowatorskich i często zaskakujących efektów, zarówno pod względem faktury jak brzmienia.
Marta Gidaszewska i Robert Łaguniak nadali duetom skrzypcowym Kaczkowskiego nowe życie, przedstawiając bardzo świeże i pełne entuzjazmu interpretacje cykli Duetów skrzypcowych op.10 i op.16, będących w większości światowymi premierami fonograficznymi.
Album ukazał się 26 lutego 2021.
Robert Ratajczak
________________________________________________
Polish Violin Duo: Joachim Kaczkowski Violin Duos Opp.10&16
CD 2020, DUX 1714
program:
Joachim Kaczkowski
Deux Duos concertans pour deux violons, Op.10
- Duo concertant in F minor:
1. Allegro moderato
2. Poco Adagio quasi Andante
3. Allegro
- Duo concertant No.2 in E flat major:
4. Allegro
5. Andante un poco Allegretto
6. Finale. Presto
Trois Duos pour deux violons, Op.16
- Duo No.1 in C major:
7. Allegro con spirito
8. Andante
9. Rondo. Allegretto
- Duo No. 2 in F major:
10. Allegro
11. Poco Adagio
12. Allegro vivace
- Duo No.3 in B flat major:
13. Allegro
14. Romanze. Allegretto
15. Presto
wykonawcy:
Robert Łaguniak, Marta Gidaszewska - skrzypce
CD 2020, DUX 1714
program:
Joachim Kaczkowski
Deux Duos concertans pour deux violons, Op.10
- Duo concertant in F minor:
1. Allegro moderato
2. Poco Adagio quasi Andante
3. Allegro
- Duo concertant No.2 in E flat major:
4. Allegro
5. Andante un poco Allegretto
6. Finale. Presto
Trois Duos pour deux violons, Op.16
- Duo No.1 in C major:
7. Allegro con spirito
8. Andante
9. Rondo. Allegretto
- Duo No. 2 in F major:
10. Allegro
11. Poco Adagio
12. Allegro vivace
- Duo No.3 in B flat major:
13. Allegro
14. Romanze. Allegretto
15. Presto
wykonawcy:
Robert Łaguniak, Marta Gidaszewska - skrzypce
________________________________________________