Koreańska pianistka Won-Sook Hur muzyczne wykształcenie zdobyła w Wiedniu i Seulu, a dziś szczyci się niezliczoną ilością koncertów i recitali oraz wypracowaną opinią wyjątkowego wirtuoza klawiatury. W katalogu prestiżowej wytwórni DUX zadebiutowała płytą "Piano Recital" (2014) obejmującą kompozycje Maurice Ravela, Césara Francka, Sergiusza Rachmaninowa i Geonyonga Lee. Z kolei jej drugi wydany w Polsce album "Beethoven, Ryu" (2017), zestawiał obok siebie cykl 33 wariacji C-dur Ludwiga van Beethovena na temat Walca Antona Diabellego z Suitą fortepianową współczesnego kompozytora Jeajoona Ryu. Na kolejnej płycie Koreanka zmierzyła się z polifonicznym dziełem wszech czasów, jakim są "Wariacje Goldbergowskie" Johanna Sebastiana Bacha.
Według najpopularniejszej teorii, cykl skomponowany przez Bacha z myślą o klawesynie w 1741 roku, powstał na zamówienie cierpiącego na bezsenność hrabiego Hermana Karla von Keyserlinga, a wykonywany był przez ucznia kompozytora, urodzonego w Gdańsku klawesynistę Johanna Gottlieba Goldberga, którego nazwisku cykl zawdzięcza swój tytuł. Na ile "Wariacje Goldbergowskie" pomogły hrabiemu w zasypianiu nie wiadomo. Wiadomo natomiast iż cykl ten do dziś ciągle odkrywany jest zarówno przez zafascynowanych ich konstrukcją muzyków, jak wrażliwych na muzyczne piękno odbiorców.
Słynne "Wariacje Goldbergowskie" pierwotnie skomponowane zostały z myślą o klawesynie, jednak ich ogromny potencjał sprawia, że rozmaite opracowania cyklu pozwalają odkrywać w dziele zupełnie nowe wartości brzmieniowe i wyrazowe. Znamy więc zarówno wersje grane na fortepianie i organach, jak harfie i gitarze, ale też opracowania na orkiestrę, a nawet na trio jazzowe.
Całość składająca się z 30 wariacji opartych na schemacie harmonicznym śpiewnej i urokliwej "Arii", wykorzystuje rozmaite formy muzyczne, których zestawienie stanowi nie lada wyzwanie dla pianistów.
Warto posłuchać jak na niniejszej płycie znakomita koreańska pianistka poradziła sobie ze skomplikowaną fakturą cyklu.
Won-Sook Hur gra nienagannie i wzorcowo, a przy tym bardzo subtelnie i ostrożnie, nie gubiąc żadnej nuty i w każdej z części cyklu perfekcyjnie zachowując tempo. Pianistka zrezygnowała tym samym z jakiejkolwiek ornamentacji i upiększeń faktury, stawiając na wierne odtworzenie kompozycji. Nie jest to więc wykonanie, które mogłoby uchodzić za obalające jakiekolwiek schematy bachowskiego dzieła, lecz możliwie najwierniejsze odtworzenie zamysłu kompozytora.
Melomani chcący doszukać się w niniejszym nagraniu bachowskiego cyklu jakichkolwiek innowacji, bądź nowatorskich rozwiązań mogą poczuć się rozczarowani, płyta zawiera bowiem idealny materiał poznawczy dla odbiorcy nie mającego dotąd okazji wysłuchania fortepianowej wersji "Wariacji Goldbergowskich" i w tej kategorii sprawdzi się znakomicie.
Według najpopularniejszej teorii, cykl skomponowany przez Bacha z myślą o klawesynie w 1741 roku, powstał na zamówienie cierpiącego na bezsenność hrabiego Hermana Karla von Keyserlinga, a wykonywany był przez ucznia kompozytora, urodzonego w Gdańsku klawesynistę Johanna Gottlieba Goldberga, którego nazwisku cykl zawdzięcza swój tytuł. Na ile "Wariacje Goldbergowskie" pomogły hrabiemu w zasypianiu nie wiadomo. Wiadomo natomiast iż cykl ten do dziś ciągle odkrywany jest zarówno przez zafascynowanych ich konstrukcją muzyków, jak wrażliwych na muzyczne piękno odbiorców.
Słynne "Wariacje Goldbergowskie" pierwotnie skomponowane zostały z myślą o klawesynie, jednak ich ogromny potencjał sprawia, że rozmaite opracowania cyklu pozwalają odkrywać w dziele zupełnie nowe wartości brzmieniowe i wyrazowe. Znamy więc zarówno wersje grane na fortepianie i organach, jak harfie i gitarze, ale też opracowania na orkiestrę, a nawet na trio jazzowe.
Całość składająca się z 30 wariacji opartych na schemacie harmonicznym śpiewnej i urokliwej "Arii", wykorzystuje rozmaite formy muzyczne, których zestawienie stanowi nie lada wyzwanie dla pianistów.
Warto posłuchać jak na niniejszej płycie znakomita koreańska pianistka poradziła sobie ze skomplikowaną fakturą cyklu.
Won-Sook Hur gra nienagannie i wzorcowo, a przy tym bardzo subtelnie i ostrożnie, nie gubiąc żadnej nuty i w każdej z części cyklu perfekcyjnie zachowując tempo. Pianistka zrezygnowała tym samym z jakiejkolwiek ornamentacji i upiększeń faktury, stawiając na wierne odtworzenie kompozycji. Nie jest to więc wykonanie, które mogłoby uchodzić za obalające jakiekolwiek schematy bachowskiego dzieła, lecz możliwie najwierniejsze odtworzenie zamysłu kompozytora.
Melomani chcący doszukać się w niniejszym nagraniu bachowskiego cyklu jakichkolwiek innowacji, bądź nowatorskich rozwiązań mogą poczuć się rozczarowani, płyta zawiera bowiem idealny materiał poznawczy dla odbiorcy nie mającego dotąd okazji wysłuchania fortepianowej wersji "Wariacji Goldbergowskich" i w tej kategorii sprawdzi się znakomicie.
Album ukazał się 5 października 2018.
Robert Ratajczak
____________________________________________
Won-Sook Hur:
Johann Sebastian Bach - Goldberg Variations, BWV 988
CD 2018, DUX 1445
program:
Johann Sebastian Bach - Goldberg Variations, BWV 988:
1. Aria
2. Variation 1
3. Variation 2
4. Variation 3 – Canone all’ Unisono
5. Variation 4
6. Variation 5
7. Variation 6 – Canone alla Seconda
8. Variation 7 – Al tempo di Giga
9. Variation 8
10. Variation 9 – Canone alla Terza
11. Variation 10 – Fughetta
12. Variation 11
13. Variation 12 – Canone alla Quarta
14. Variation 13
15. Variation 14
16. Variation 15 – Canone alla Quinta in moto contrario
17. Variation 16 – Ouverture
18. Variation 17
19. Variation 18 – Canone alla Sesta
20. Variation 19
21. Variation 20
22. Variation 21 – Canone alla Settima
23. Variation 22 – Alla breve
24. Variation 23
25. Variation 24 – Canone all’Ottava
26. Variation 25 – Adagio
27. Variation 26
28. Variation 27 – Canone alla Nona
29. Variation 28
30. Variation 29
31. Variation 30 – Quodlibet
32. Aria
Won-Sook Hur - fortepian
CD 2018, DUX 1445
program:
Johann Sebastian Bach - Goldberg Variations, BWV 988:
1. Aria
2. Variation 1
3. Variation 2
4. Variation 3 – Canone all’ Unisono
5. Variation 4
6. Variation 5
7. Variation 6 – Canone alla Seconda
8. Variation 7 – Al tempo di Giga
9. Variation 8
10. Variation 9 – Canone alla Terza
11. Variation 10 – Fughetta
12. Variation 11
13. Variation 12 – Canone alla Quarta
14. Variation 13
15. Variation 14
16. Variation 15 – Canone alla Quinta in moto contrario
17. Variation 16 – Ouverture
18. Variation 17
19. Variation 18 – Canone alla Sesta
20. Variation 19
21. Variation 20
22. Variation 21 – Canone alla Settima
23. Variation 22 – Alla breve
24. Variation 23
25. Variation 24 – Canone all’Ottava
26. Variation 25 – Adagio
27. Variation 26
28. Variation 27 – Canone alla Nona
29. Variation 28
30. Variation 29
31. Variation 30 – Quodlibet
32. Aria
Won-Sook Hur - fortepian
____________________________________________