60-minutowy film dokumentalny "Symfonia Fabryki Ursus" w reżyserii Jaśminy Wójcik to obraz ukazujący sytuację po upadku jednej z największych zakładów produkcji ciągników w Europie. To także film będący artystycznym spojrzeniem na problem z jakim zmierzyć musieli się pozbawieni wieloletniej pracy mieszkańcy Ursusa. Film powstał w Wajda Studio w ramach programu Nagroda Filmowa dla filmu eksperymentalnego mającego na celu promocję kina eksperymentalnego i artystycznego, a będącego inicjatywą Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Wajda School,
Na tle zrujnowanych, opuszczonych hal poznajemy losy pracowników zakładu (robotników, technologów, kierowników i sekretarek), którzy nie tylko opowiadają swe historie słowami, ale odtwarzają gesty i czynności związane z ich ówczesną pracą. "Symfonia Fabryki Ursus" jest więc obrazem łączącym choreografię z sztuką wideo i muzyką eksperymentalną.
Autorem muzyki do filmu jest kompozytor, flecista, wokalista, improwizator, performer i publicysta Dominik Strycharski.
Pięć tematów pochodzących ze ścieżki dźwiękowej "Symfonii Fabryki Ursus" ukazało się nakładem wytwórni Audio Cave na 43-minutowej płycie nagranej przez zespół Dominik Strycharski Core tworzony przez lidera (flety proste, wokal, elektronika) z muzykami z jakimi od lat współtworzy rozmaite projekty: Barbarą Drążkowską (fortepian preparowany), Wojciechem Jachną (trąbka), Zbigniewem Kozerą (kontrabas) i Pawłem Szpurą (perkusja), oraz z Orkiestrą Dętą Ursus poprowadzoną przez dyrygenta Karola Węclewskiego.
Łącząca w sobie elementy minimalizmu, ambientu, elektroniki i jazzu muzyka, bardzo obrazowo oddaje klimat pracy w fabryce, z jej mechanicznym odhumanizowaniem i industrialnym niemal klaustrofobicznym brzmieniem wywołującym skojarzenia ze specyfiką zakładu przemysłowego. Dominuje motoryczny rytm i chłodny mantryczny klimat. Z elektronicznymi efektami i partiami o stricte jazzowym zabarwieniu, doskonale korespondują partie orkiestry dętej nadające muzyce rozmachu i monumentalności. Przetworzone elektronicznie wokalizy dające efekt podobny do syntezatora, odzwierciedlają z kolei pozycję ludzkiej jednostki znajdującej się w centrum wydarzeń.
Sam kompozytor przyznaje iż tworząc niniejszą "Symfonię na kwintet jazzowy, orkiestrę dętą i elektronikę" inspirował się zarówno twórczością współczesnych artystów z kręgu muzyki ambient jak dorobkiem Igora Strawińskiego.
Album robi doprawdy wielkie wrażenie i nie żałuję iż zdecydowałem się na wysłuchanie płyty jeszcze przed obejrzeniem filmu. Dzięki temu śmiało mogę stwierdzić iż stworzona przez Strycharskiego muzyka broni się również jako nie powiązana z obrazem, samoistna forma.
Na tle zrujnowanych, opuszczonych hal poznajemy losy pracowników zakładu (robotników, technologów, kierowników i sekretarek), którzy nie tylko opowiadają swe historie słowami, ale odtwarzają gesty i czynności związane z ich ówczesną pracą. "Symfonia Fabryki Ursus" jest więc obrazem łączącym choreografię z sztuką wideo i muzyką eksperymentalną.
Autorem muzyki do filmu jest kompozytor, flecista, wokalista, improwizator, performer i publicysta Dominik Strycharski.
Pięć tematów pochodzących ze ścieżki dźwiękowej "Symfonii Fabryki Ursus" ukazało się nakładem wytwórni Audio Cave na 43-minutowej płycie nagranej przez zespół Dominik Strycharski Core tworzony przez lidera (flety proste, wokal, elektronika) z muzykami z jakimi od lat współtworzy rozmaite projekty: Barbarą Drążkowską (fortepian preparowany), Wojciechem Jachną (trąbka), Zbigniewem Kozerą (kontrabas) i Pawłem Szpurą (perkusja), oraz z Orkiestrą Dętą Ursus poprowadzoną przez dyrygenta Karola Węclewskiego.
Łącząca w sobie elementy minimalizmu, ambientu, elektroniki i jazzu muzyka, bardzo obrazowo oddaje klimat pracy w fabryce, z jej mechanicznym odhumanizowaniem i industrialnym niemal klaustrofobicznym brzmieniem wywołującym skojarzenia ze specyfiką zakładu przemysłowego. Dominuje motoryczny rytm i chłodny mantryczny klimat. Z elektronicznymi efektami i partiami o stricte jazzowym zabarwieniu, doskonale korespondują partie orkiestry dętej nadające muzyce rozmachu i monumentalności. Przetworzone elektronicznie wokalizy dające efekt podobny do syntezatora, odzwierciedlają z kolei pozycję ludzkiej jednostki znajdującej się w centrum wydarzeń.
Sam kompozytor przyznaje iż tworząc niniejszą "Symfonię na kwintet jazzowy, orkiestrę dętą i elektronikę" inspirował się zarówno twórczością współczesnych artystów z kręgu muzyki ambient jak dorobkiem Igora Strawińskiego.
Album robi doprawdy wielkie wrażenie i nie żałuję iż zdecydowałem się na wysłuchanie płyty jeszcze przed obejrzeniem filmu. Dzięki temu śmiało mogę stwierdzić iż stworzona przez Strycharskiego muzyka broni się również jako nie powiązana z obrazem, samoistna forma.
Album ukazał się 23 kwietnia 2021.
Robert Ratajczak
______________________________________________
Dominik Strycharski Core / Orkiestra Dęta Ursus
Symfonia Fabryki Ursus
CD 2021, Audio Cave ACD-005-2021
program:
1. Intro
2. Symfonie
3. Asmet
4. Core
5. Final
personel:
Dominik Strycharski – flety, wokal, elektronika
Barbara Drążkowska – fortepian
Wojciech Jachna – trąbka
Zbigniew Kozera – kontrabas
Paweł Szpura – perkusja
Orkiestra Dęta Ursus
dyrygent: Karol Węclewski
Symfonia Fabryki Ursus
CD 2021, Audio Cave ACD-005-2021
program:
1. Intro
2. Symfonie
3. Asmet
4. Core
5. Final
personel:
Dominik Strycharski – flety, wokal, elektronika
Barbara Drążkowska – fortepian
Wojciech Jachna – trąbka
Zbigniew Kozera – kontrabas
Paweł Szpura – perkusja
Orkiestra Dęta Ursus
dyrygent: Karol Węclewski
______________________________________________