Urodzona w 1946 roku łódzka kompozytorka, naukowiec i publicysta Jolanta Smolska od 1969 roku wykłada na Akademii Muzycznej im.Grażyny i Kiejsuta Bacewiczów w Łodzi. Jest autorką wielu artykułów i recenzji publikowanych na łamach Poradnika Muzycznego i Ruchu Muzycznego, a w latach 80-tych współpracowała z Łódzkim Studiem Opracowań Filmów, co zaowocowało aranżacjami i nagraniami muzyki do ponad 20 filmów. Kompozycje Jolanty Smolskiej wykonywane były na tak prestiżowych festiwalach jak Poznańska Wiosna Muzyczna, czy Łódzka Wiosna Artystyczna.
W ramach współpracy z łódzkimi muzykami: flecistką Eweliną Zawiślak, wiolonczelistkami Agnieszką Kołodziej i Małgorzatą Smyczyńską-Szulc, oraz pianistką Agnieszka Przybylską, Jolanta Smolska przygotowała album "The New Steps - Incubation" ("Nowe kroki - Inkubacja"). Jego program złożony jest z powstałych w ciągu dwóch lat utworów kameralnych, tworzących zwartą i spójną całość eksponującą różnorodność brzmieniową trzech instrumentów, zamkniętych w formule duetu lub tria.
Muzycy, których kompozytorka zaprosiła do współtworzenia tego wyjątkowego programu, to prawdziwa elita łódzkich instrumentalistów, zaangażowanych w rozmaite przedsięwzięcia i projekty. Odpowiedzialną za partie fletu w słyszane w większości utworów Ewelinę Zawiślak, oraz wiolonczelistkę Agnieszkę Kołodziej poznaliśmy już na płycie "Franz Xaver Mozart - Utwory kameralne" (2016), Małgorzatę Smyczyńską-Szulc słyszeliśmy m.in. na monograficznym albumie "Marcin Stańczyk - Chamber Music" (2014), a pianistka Agnieszka Przybylska współtworzy znakomitą formację Empira Trio.
Otwierającą program "The New Steps - Incubation" "Quasi Sonatę" na flet i fortepian tworzą 3 charakteryzujące się rozpoznawalnymi tematami części ułożone na podobieństwo fugi.
"Concept" na wiolonczelę i fortepian oraz "Permutations" na flet i fortepian, to zwarte jednoczęściowe formy mieniące się rozmaitymi dźwiękowymi barwami.
"3 Accents" na wiolonczelę i fortepian to z kolei najbardziej dynamiczne 7 minut całej płyty.
"Dualis" na 2 flety to znakomity solowy popis Eweliny Zawiślak "wcielającej się" w partie obu dialogujących i przekomarzających się z sobą instrumentów, a zamykające program 4-częściowe "Tri Ergon" ("Dzieło Trzech") to pełna kontrastów kompozycja na flet, wiolonczelę i fortepian.
Sześć utworów wypełniających album, które efektownie wzbogaciły współczesną polską kameralistykę, stanowi rodzaj artystycznej wypowiedzi pełnej rozmaitych emocji i uniesień, ale też świetną wizytówkę łódzkiej kompozytorki.
W ramach współpracy z łódzkimi muzykami: flecistką Eweliną Zawiślak, wiolonczelistkami Agnieszką Kołodziej i Małgorzatą Smyczyńską-Szulc, oraz pianistką Agnieszka Przybylską, Jolanta Smolska przygotowała album "The New Steps - Incubation" ("Nowe kroki - Inkubacja"). Jego program złożony jest z powstałych w ciągu dwóch lat utworów kameralnych, tworzących zwartą i spójną całość eksponującą różnorodność brzmieniową trzech instrumentów, zamkniętych w formule duetu lub tria.
Muzycy, których kompozytorka zaprosiła do współtworzenia tego wyjątkowego programu, to prawdziwa elita łódzkich instrumentalistów, zaangażowanych w rozmaite przedsięwzięcia i projekty. Odpowiedzialną za partie fletu w słyszane w większości utworów Ewelinę Zawiślak, oraz wiolonczelistkę Agnieszkę Kołodziej poznaliśmy już na płycie "Franz Xaver Mozart - Utwory kameralne" (2016), Małgorzatę Smyczyńską-Szulc słyszeliśmy m.in. na monograficznym albumie "Marcin Stańczyk - Chamber Music" (2014), a pianistka Agnieszka Przybylska współtworzy znakomitą formację Empira Trio.
Otwierającą program "The New Steps - Incubation" "Quasi Sonatę" na flet i fortepian tworzą 3 charakteryzujące się rozpoznawalnymi tematami części ułożone na podobieństwo fugi.
"Concept" na wiolonczelę i fortepian oraz "Permutations" na flet i fortepian, to zwarte jednoczęściowe formy mieniące się rozmaitymi dźwiękowymi barwami.
"3 Accents" na wiolonczelę i fortepian to z kolei najbardziej dynamiczne 7 minut całej płyty.
"Dualis" na 2 flety to znakomity solowy popis Eweliny Zawiślak "wcielającej się" w partie obu dialogujących i przekomarzających się z sobą instrumentów, a zamykające program 4-częściowe "Tri Ergon" ("Dzieło Trzech") to pełna kontrastów kompozycja na flet, wiolonczelę i fortepian.
Sześć utworów wypełniających album, które efektownie wzbogaciły współczesną polską kameralistykę, stanowi rodzaj artystycznej wypowiedzi pełnej rozmaitych emocji i uniesień, ale też świetną wizytówkę łódzkiej kompozytorki.
Album ukazał się 27 kwietnia 2021.
Robert Ratajczak
___________________________________________
Jolanta Smolska - The New Steps - Incubation
CD 2020, DUX 1724
program:
Quasi Sonata for flute and piano:
1. Quasi Allegro
2. Poliphonia
3. Quasi Finale
4. Concept for cello and piano
5. Permutations for flute / alto flute and piano
3 Accents for cello and piano:
6. Action I
7. Action II
8. Action III
Dualis for 2 flutes:
9. Initiation
10. Relax I
11. Aphorism
12. Relax II
13. Conclusion
Tri Ergon for flute, cello and piano:
14. Con espressione
15. Recitando
16. Con vigore
17. Swinging movimento
wykonawcy:
Ewelina Zawiślak - flety
Agnieszka Przybylska - fortepian
Agnieszka Kołodziej, Małgorzata Smyczyńska-Szulc - wiolonczela
CD 2020, DUX 1724
program:
Quasi Sonata for flute and piano:
1. Quasi Allegro
2. Poliphonia
3. Quasi Finale
4. Concept for cello and piano
5. Permutations for flute / alto flute and piano
3 Accents for cello and piano:
6. Action I
7. Action II
8. Action III
Dualis for 2 flutes:
9. Initiation
10. Relax I
11. Aphorism
12. Relax II
13. Conclusion
Tri Ergon for flute, cello and piano:
14. Con espressione
15. Recitando
16. Con vigore
17. Swinging movimento
wykonawcy:
Ewelina Zawiślak - flety
Agnieszka Przybylska - fortepian
Agnieszka Kołodziej, Małgorzata Smyczyńska-Szulc - wiolonczela
___________________________________________