4-strunowa chińska lutnia (pipa), to tradycyjny instrument ludowy, którego historia sięga dwóch tysięcy lat. Jednym z największych wirtuozów i popularyzatorów tego instrumentu jest osiadła w USA chińska multiinstrumentalistka, wokalistka i kompozytorka Min Xiao-Fen.
Artystka wytyczyła nową ścieżkę dla swojego instrumentu w jazzie i współczesnej muzyce klasycznej, zarówno interpretując utwory Theloniousa Monka w ramach własnej formacji Blue Pipa Trio, jak współpracując z takimi artystami jak m.in. Björk, John Zorn, Wadada Leo Smith czy Randy Weston.
Min Xiao-Fen dorastała w Nanjing (Chiny) w rodzinie o muzycznych tradycjach (ojciec jest mistrzem instrumentu pipa, siostra wirtuozem erhu, a brat dyrygentem symfonicznym). Kiedy ukończyła szkołę średnią w 1977 roku wstąpiła w szeregi zespołu muzyki tradycyjnej, grając kilkadziesiąt koncertów rocznie, zarówno w Chinach jak krajach europejskich. Do USA przybyła w 1992 roku, a do skierowania swych poczynań w kierunku improwizacji nakłonił ją John Zorn, czego efektem był występ Min Xiao-Fen podczas festiwalu Jazz at Lincoln Center.
Swój nowy album "White Lotus", Min Xiao-Fen nagrała ze znakomitym pochodzącym z Pakistanu amerykańskim gitarzystą Rezem Abbasi, który znany jest z eksperymentowania na polu muzyki jazzowej z dalekowschodnimi motywami (choćby album jego tria z Johnem Hebertem i Satoshi Takeishi "Continuous Beat", 2012).
Na nagranej w nowojorskim The Bridge Studio (Brooklyn) płycie, znajdziemy muzykę przygotowaną przez Min Xiao-Fen do niemego chińskiego filmu "The Goddess" ("Bogini") z 1934 roku. Album wyprodukowany został przez artystkę wraz z kilkukrotnym zdobywcą nagrody Grammy Jimem Andersonem, a zmiksowany przez Ulrike Schwarz.
Muzyka to odkrywcza i nieoczywista. Chińskie motywy melodyczne, ekstatyczne zaśpiewy i wokalizy oprawione brzmieniem nie tylko pipy ale też 3-strunowej lutni sanxian, 4-strunowej ruan, oraz 7-strunowego chordofonu guqin, wraz z partiami elektrycznej lub akustycznej gitary, tworzą niepowtarzalne brzmienie i odkrywają nieznane dotąd możliwości. Instrumenty raz naśladują się, raz z sobą kontrastują, dialogując we właściwym dla muzyki jazzowej stylu, tworząc jedyną w swoim rodzaju dźwiękową fuzję Wschodu z Zachodem.
Na płycie znajdziemy też typowego bluesa, jakim jest "Hatha".
Album ukazał się 25 czerwca 2021.
Robert Ratajczak
____________________________________________
Min Xiao-Fen: White Lotus
CD 2021, Outside In Music OiM 2120
program:
1. "Anicca" (Impermanence) - guiqin, voice and guitar
2. "Bija" (Seed) - pipa and guitar
3. "Champaka" (The flower king) - ruan and guitar
4. "Dukkha" (Suffering) - voice and electric guitar
5. "Emaho" (Expression) - pipa and electric guitar
6. "Faith" - sanxian, voice and electric guitar
7. "Gassho" (Palms together) - pipa and guitar
8. "Hatha" (Sun and moon) - pipa and guitar
9. "Ichie" (Chance) - voice and electric guitar
10. "Joriki" (Power of the mind) - ruan and guitar
11. "Karuna" (Compassion) - pipa nad guitar
12. "Lotus" (A symbol of purity) - voice
personel:
Min Xiao-Fen - pipa, sanxian, guqin, ruan, głos
Rez Abbasi - gitary
____________________________________________