Progressive Synthesis: Stage I; System Check; Waveing; Progressive Synthesis: Stages II-III; Shiny Autumn; Soundscape III; Crowded Brain.
Yarosh Organ Trio to skład powołany przez znakomitego perkusistę Przemysława Jarosza, do którego muzyk zaprosił saksofonistę Tomasza Pruchnickiego i wirtuoza organów Hammonda, Kajetana Galasa.
Debiutancki album formacji ("Yarosh Organ Trio", 2016) zawierał zestaw utworów nawiązujących do głównego nurtu światowego jazzu, jednak ukazujących indywidualny sposób postrzegania mainstreamu przez trio. Demokratyczne trio stanowiące wypadkową trzech muzycznych indywidualności i ukazujące ogromne możliwości każdego z instrumentalistów, okazało się przestrzenią w której muzycy postanowili nadal funkcjonować. Na drugim albumie ("Alterakcje", 2018) do składu zaproszono wokalistkę Katarzynę Mirowską. Album stanowił kolejny dowód wyjątkowego zmysłu kompozycyjnego Przemysława Jarosza, dzięki któremu artysta potrafi wykreować specyficzny, pełen osobliwej magii klimat.
Kolejną propozycją Yarosh Organ Trio jest album "Progressive Synthesis", zawierający muzykę jeszcze bardziej wysublimowaną i w większym stopniu eksponującą zdolności improwizacyjne każdego z instrumentalistów. Tym razem do udziału w nagraniach muzycy tria zaprosili topowego pianistę Dominika Wanię.
"Progressive Synthesis" to koncepcyjny album, którego osią jest podzielona na trzy części tytułowa kompozycja wyposażona w powracający, niczym mantra, natarczywy motyw i osnute wokół niego improwizacje.
Na pierwszym planie dominują zazwyczaj partie saksofonu Tomasza Pruchnickiego, którego poza działalnością w ramach Yarosh Organ Trio, znać możemy z udziału w projekcie Zawartko / Piasecki (album "Wagabunda", 2021) oraz współpracy z Julią Sawicką ("Fields of soul", 2012). Saksofonista jest też autorem dwóch kompozycji na płycie (progresywna "Waveing" oraz spokojna i impresyjna "Soundscape III").
Uwagę zwraca nieco odmienny wobec dwóch poprzednich albumów tria, sposób gry Kajetana Galasa. Ten znakomity wirtuoz specyficznego i jedynego w swoim rodzaju instrumentu jakim są organy Hammonda, na "Progressive Synthesis" jeszcze szerzej zdaje się eksponować możliwości wyrazowe, niejednokrotnie oscylując wokół rockowych klasyków tego instrumentu jak Keith Emerson czy Jon Lord. Dostrzeżemy to zarówno we wspomnianym "Waveing" (znakomite dialogi z fortepianem Dominika Wanii), czy podczas niemal eksperymentalnego brzmieniowo "Progressive Synthesis: Stage III".
Sam lider i autor zdecydowanej większości zgromadzonego na płycie materiału, gra z właściwą sobie swobodą i naturalnością wykorzystując pełen wachlarz barw i brzmieniowych odcieni. Jego rozbudowane i skomplikowane partie (np. podczas "Progressive Synthesis: Stage II") nie dominują jednak, lecz tworzą znakomite, pełne przestrzeni tło dla pozostałych instrumentów oraz nadają utworom właściwy puls i regulują napięcie.
Mimo udziału w nagraniach tak "mocnego zawodnika" jak Dominik Wania, na "Progressive Synthesis" zespół zachowuje swe charakterystyczne, od kilku lat wypracowane brzmienie.
Wobec dwóch poprzednich podobnych pod względem klimatu płyt Tria Przemysława Jarosza, trzeci album stanowi zdecydowany krok naprzód, szerzej eksplorując obszary swobodnych improwizacji i muzycznych eksperymentów, którym coraz dalej do mainstreamu. Dowodem niech będzie choćby zamykające album rozbudowane wariacyjnie w niemal free jazzowej konwencji "Crowded Brain".
Debiutancki album formacji ("Yarosh Organ Trio", 2016) zawierał zestaw utworów nawiązujących do głównego nurtu światowego jazzu, jednak ukazujących indywidualny sposób postrzegania mainstreamu przez trio. Demokratyczne trio stanowiące wypadkową trzech muzycznych indywidualności i ukazujące ogromne możliwości każdego z instrumentalistów, okazało się przestrzenią w której muzycy postanowili nadal funkcjonować. Na drugim albumie ("Alterakcje", 2018) do składu zaproszono wokalistkę Katarzynę Mirowską. Album stanowił kolejny dowód wyjątkowego zmysłu kompozycyjnego Przemysława Jarosza, dzięki któremu artysta potrafi wykreować specyficzny, pełen osobliwej magii klimat.
Kolejną propozycją Yarosh Organ Trio jest album "Progressive Synthesis", zawierający muzykę jeszcze bardziej wysublimowaną i w większym stopniu eksponującą zdolności improwizacyjne każdego z instrumentalistów. Tym razem do udziału w nagraniach muzycy tria zaprosili topowego pianistę Dominika Wanię.
"Progressive Synthesis" to koncepcyjny album, którego osią jest podzielona na trzy części tytułowa kompozycja wyposażona w powracający, niczym mantra, natarczywy motyw i osnute wokół niego improwizacje.
Na pierwszym planie dominują zazwyczaj partie saksofonu Tomasza Pruchnickiego, którego poza działalnością w ramach Yarosh Organ Trio, znać możemy z udziału w projekcie Zawartko / Piasecki (album "Wagabunda", 2021) oraz współpracy z Julią Sawicką ("Fields of soul", 2012). Saksofonista jest też autorem dwóch kompozycji na płycie (progresywna "Waveing" oraz spokojna i impresyjna "Soundscape III").
Uwagę zwraca nieco odmienny wobec dwóch poprzednich albumów tria, sposób gry Kajetana Galasa. Ten znakomity wirtuoz specyficznego i jedynego w swoim rodzaju instrumentu jakim są organy Hammonda, na "Progressive Synthesis" jeszcze szerzej zdaje się eksponować możliwości wyrazowe, niejednokrotnie oscylując wokół rockowych klasyków tego instrumentu jak Keith Emerson czy Jon Lord. Dostrzeżemy to zarówno we wspomnianym "Waveing" (znakomite dialogi z fortepianem Dominika Wanii), czy podczas niemal eksperymentalnego brzmieniowo "Progressive Synthesis: Stage III".
Sam lider i autor zdecydowanej większości zgromadzonego na płycie materiału, gra z właściwą sobie swobodą i naturalnością wykorzystując pełen wachlarz barw i brzmieniowych odcieni. Jego rozbudowane i skomplikowane partie (np. podczas "Progressive Synthesis: Stage II") nie dominują jednak, lecz tworzą znakomite, pełne przestrzeni tło dla pozostałych instrumentów oraz nadają utworom właściwy puls i regulują napięcie.
Mimo udziału w nagraniach tak "mocnego zawodnika" jak Dominik Wania, na "Progressive Synthesis" zespół zachowuje swe charakterystyczne, od kilku lat wypracowane brzmienie.
Wobec dwóch poprzednich podobnych pod względem klimatu płyt Tria Przemysława Jarosza, trzeci album stanowi zdecydowany krok naprzód, szerzej eksplorując obszary swobodnych improwizacji i muzycznych eksperymentów, którym coraz dalej do mainstreamu. Dowodem niech będzie choćby zamykające album rozbudowane wariacyjnie w niemal free jazzowej konwencji "Crowded Brain".
Album ukazał się 28 lipca 2021.
Robert Ratajczak
____________________________________________
Yarosh Organ Trio feat. Dominik Wania: Progressive Synthesis
CD 2021, Akademia Muzyczna Wrocław AMuz Wr 021
program:
1. Progressive Synthesis: Stage I
2. System Check
3. Waveing
4. Progressive Synthesis: Stage II
5. Progressive Synthesis: Stage III
6. Shiny Autumn
7. Soundscape III
8. Crowded Brain
personel:
Tomasz Pruchnicki – saksofony
Kajetan Galas – organy Hammonda
Przemysław Jarosz – perkusja, live electronics
oraz:
Dominik Wania – fortepian, Moog Synthesiser
CD 2021, Akademia Muzyczna Wrocław AMuz Wr 021
program:
1. Progressive Synthesis: Stage I
2. System Check
3. Waveing
4. Progressive Synthesis: Stage II
5. Progressive Synthesis: Stage III
6. Shiny Autumn
7. Soundscape III
8. Crowded Brain
personel:
Tomasz Pruchnicki – saksofony
Kajetan Galas – organy Hammonda
Przemysław Jarosz – perkusja, live electronics
oraz:
Dominik Wania – fortepian, Moog Synthesiser
____________________________________________