Last; Denial; Anxiety; Downfall; Please Remember My World; Afterwards; Acceptance.
Trójmiejska formacja Confusion Project od początku istnienia tworzona jest przez pianistę i kompozytora Michała Ciesielskiego (absolwenta Akademii Muzycznej w Gdańsku i kilkukrotnego laureata Konkursu Kompozytorskiego im. K.Komedy), Piotra Gierszewskiego (gitara basowa) i Adama Golickiego (perkusja).
Łączące stylistykę współczesnego jazzu z estetyką właściwą muzyce filmowej i rockowi progresywnemu utwory Confusion Project, już od pierwszej płyty ("How to Steal a Piano?", 2014) charakteryzuje ilustracyjny charakter i głęboko pobudzająca wyobraźnię specyficzna estetyka brzmieniowa.
Rok po niezwykle ciepło przyjętej debiutanckiej płycie, Confusion Project opublikowali drugi album: "The Future Starts Now", a trzecia płyta zespołu którą był wydany pod patronatem LongPlay album "Primal" (2018) zawierała formę złożonej z 11 rozdziałów konceptualnej suity opowiadającej o poszukiwaniu prawdziwej ludzkiej natury i pierwotnej wrażliwości.
Concept albumem jest też kolejny krążek zespołu, jakim jest nagrany i zmiksowany przez znakomitego realizatora dźwięku Piotra Łukaszewskiego w gdańskim studio Custom 34 album "Last". Tym razem muzycy tria koncentrują się na niepokoju i obawach o rozwiązanie wielu problemów z jakimi dziś boryka się cywilizacja, a przede wszystkim trosce o ekologię i kondycję naszej planety. Warto wspomnieć iż w ciągu ostatnich dwóch lat w ramach inicjatywy #1CD1tree, zespół Confusion Project ze środków uzyskanych ze sprzedaży płyt ufundował zasadzenie ponad 1000 drzew na kilku kontynentach, w miejscach zniszczonych działalnością człowieka. Nie bez powodu okładka "Last" powstała z ekologicznego, pozyskanego z makulatury papieru, aby maksymalnie ograniczyć szkodliwe procesy towarzyszące produkcji płyty.
Od początku istnienia formacji estetyka brzmieniowa Confusion Project wymykała się ramom właściwym typowemu trio fortepianowemu. W muzyce zespołu zawsze odnaleźć można było liczne elementy stylu fusion i rocka progresywnego. Wobec wcześniejszych płyt, na "Last" formuła ta nieco ewoluuje wyraźniej eksponując rolę fortepianu. Dodaje to wypracowanemu przez Confusion Project brzmieniu, swego rodzaju ciężaru, powagi i majestatu, co idealnie pasuje do koncepcji i przesłania albumu.
Także pod względem melodyki i harmonii na "Last" obcujemy z muzyką zarówno skłaniającą do refleksji, jak podszytą niepokojem. Nie znaczy to iż nie znajdziemy tu zapadających w pamięć linii melodycznych i wielu dynamicznych fragmentów. Jako twórca materiału tworzącego program albumu, Michał Ciesielski po raz kolejny udowodnił swą niebywałą fantazję kompozytorską i nadzwyczajną zdolność tworzenia muzyki o bardzo dużym potencjale ilustracyjnym.
Mimo iż jak wspomniałem wcześniej rola fortepianu na "Last" zdaje się być bardziej wyeksponowana, jak zawsze w przypadku Confusion Project mamy do czynienia z muzyką robiącą wrażenie tworzonej kolektywnie, w której równorzędną rolę odgrywają wszyscy muzycy. Nie brak więc zarówno pełnych animuszu solówek i dźwiękowych ornamentów Adama Golickiego (choćby w "Denial" i "Downfall"), jak kreatywnych partii Piotra Gierszewskiego ("Anxiety" czy kończące program 9-minutowe "Acceptance").
Confusion Project to jedno z najważniejszych zjawisk polskiego jazzu ostatniej dekady. Śledząc od samego początku poczynania trójmiejskiego zespołu, całkiem niepodziewanie zdałem sobie sprawę iż tworzone przez Michała Ciesielskiego, Piotra Gierszewskiego i Adama Golickiego trio, stało się formacją o bardzo silnej pozycji na polskiej scenie jazzowej, dysponującą własnym niepowtarzalnym brzmieniem i oryginalną estetyką dźwiękową.
Mimo iż już "Primal" okazał się niejako przełomowym dla zespołu albumem, "Last" to najbardziej dojrzała płyta w dotychczasowym dorobku Confusion Project. Poprzeczka zawieszona została bardzo wysoko, jednak jestem przekonany iż kolejne dokonania zespołu nie zawiodą naszych oczekiwań.
Łączące stylistykę współczesnego jazzu z estetyką właściwą muzyce filmowej i rockowi progresywnemu utwory Confusion Project, już od pierwszej płyty ("How to Steal a Piano?", 2014) charakteryzuje ilustracyjny charakter i głęboko pobudzająca wyobraźnię specyficzna estetyka brzmieniowa.
Rok po niezwykle ciepło przyjętej debiutanckiej płycie, Confusion Project opublikowali drugi album: "The Future Starts Now", a trzecia płyta zespołu którą był wydany pod patronatem LongPlay album "Primal" (2018) zawierała formę złożonej z 11 rozdziałów konceptualnej suity opowiadającej o poszukiwaniu prawdziwej ludzkiej natury i pierwotnej wrażliwości.
Concept albumem jest też kolejny krążek zespołu, jakim jest nagrany i zmiksowany przez znakomitego realizatora dźwięku Piotra Łukaszewskiego w gdańskim studio Custom 34 album "Last". Tym razem muzycy tria koncentrują się na niepokoju i obawach o rozwiązanie wielu problemów z jakimi dziś boryka się cywilizacja, a przede wszystkim trosce o ekologię i kondycję naszej planety. Warto wspomnieć iż w ciągu ostatnich dwóch lat w ramach inicjatywy #1CD1tree, zespół Confusion Project ze środków uzyskanych ze sprzedaży płyt ufundował zasadzenie ponad 1000 drzew na kilku kontynentach, w miejscach zniszczonych działalnością człowieka. Nie bez powodu okładka "Last" powstała z ekologicznego, pozyskanego z makulatury papieru, aby maksymalnie ograniczyć szkodliwe procesy towarzyszące produkcji płyty.
Od początku istnienia formacji estetyka brzmieniowa Confusion Project wymykała się ramom właściwym typowemu trio fortepianowemu. W muzyce zespołu zawsze odnaleźć można było liczne elementy stylu fusion i rocka progresywnego. Wobec wcześniejszych płyt, na "Last" formuła ta nieco ewoluuje wyraźniej eksponując rolę fortepianu. Dodaje to wypracowanemu przez Confusion Project brzmieniu, swego rodzaju ciężaru, powagi i majestatu, co idealnie pasuje do koncepcji i przesłania albumu.
Także pod względem melodyki i harmonii na "Last" obcujemy z muzyką zarówno skłaniającą do refleksji, jak podszytą niepokojem. Nie znaczy to iż nie znajdziemy tu zapadających w pamięć linii melodycznych i wielu dynamicznych fragmentów. Jako twórca materiału tworzącego program albumu, Michał Ciesielski po raz kolejny udowodnił swą niebywałą fantazję kompozytorską i nadzwyczajną zdolność tworzenia muzyki o bardzo dużym potencjale ilustracyjnym.
Mimo iż jak wspomniałem wcześniej rola fortepianu na "Last" zdaje się być bardziej wyeksponowana, jak zawsze w przypadku Confusion Project mamy do czynienia z muzyką robiącą wrażenie tworzonej kolektywnie, w której równorzędną rolę odgrywają wszyscy muzycy. Nie brak więc zarówno pełnych animuszu solówek i dźwiękowych ornamentów Adama Golickiego (choćby w "Denial" i "Downfall"), jak kreatywnych partii Piotra Gierszewskiego ("Anxiety" czy kończące program 9-minutowe "Acceptance").
Confusion Project to jedno z najważniejszych zjawisk polskiego jazzu ostatniej dekady. Śledząc od samego początku poczynania trójmiejskiego zespołu, całkiem niepodziewanie zdałem sobie sprawę iż tworzone przez Michała Ciesielskiego, Piotra Gierszewskiego i Adama Golickiego trio, stało się formacją o bardzo silnej pozycji na polskiej scenie jazzowej, dysponującą własnym niepowtarzalnym brzmieniem i oryginalną estetyką dźwiękową.
Mimo iż już "Primal" okazał się niejako przełomowym dla zespołu albumem, "Last" to najbardziej dojrzała płyta w dotychczasowym dorobku Confusion Project. Poprzeczka zawieszona została bardzo wysoko, jednak jestem przekonany iż kolejne dokonania zespołu nie zawiodą naszych oczekiwań.
Album ukazał się 29 października 2021.
Robert Ratajczak
____________________________________________
Confusion Project: Last
CD 2021, Day Music DM03-2021
program:
1. Last
2. Denial
3. Anxiety
4. Downfall
5. Please Remember My World
6. Afterwards
7. Acceptance
personel:
Michał Ciesielski – fortepian
Piotr Gierszewski – gitara basowa
Adam Golicki – perkusja
CD 2021, Day Music DM03-2021
program:
1. Last
2. Denial
3. Anxiety
4. Downfall
5. Please Remember My World
6. Afterwards
7. Acceptance
personel:
Michał Ciesielski – fortepian
Piotr Gierszewski – gitara basowa
Adam Golicki – perkusja
____________________________________________