Tempus Reductionis; Onomato; Manoeuvres Orchestrales Dans Le Noir; Onoff; Sur La Harpe; Helico; Circum Ambulatio.
Pod pseudonimem Might Brank kryje się francuski perkusista, multiinstrumentalista i kompozytor Emmanuel Scarpa. Ten kreatywny muzyk-samouk rozpoczął swą muzyczną karierę grając w zespole punk rockowym, jednak fascynacja improwizacją i otwartość na różnorodne formy muzyczne, na przestrzeni 25 lat działalności doprowadziły wszechstronnego artystę do wielu muzycznych spotkań i kolaboracji z rozmaitymi artystami.
Emmanuel Scarpa prowadził własne zespoły: Umlaut, Les Métamorphoses, Umlaut Double Trio, Blue Yonder i Le Quadrivium, oraz współpracował z takimi formacjami jak: Marteau-Matraque, SkullTone, L'Ensemble Op.Cit, O.U.R.S., Red Desert Orchestra (Eve Risser), Coax i La Forge.
Jako kompozytor z powodzeniem realizuje też rozmaite zamówienia instytucji lub zespołów muzycznych, takich jak Béla Quartet, Radio France, La Forge, l'Arfi, L'Ensemble Op.Cit, czy Ministerstwo Kultury.
Oparty na transowej muzyce z elementami progresywnego rocka, muzyki średniowiecznej i folkloru Dalekiego Wschodu projekt Might Brank, to jedno z przedsięwzięć Scarpy, a zarazem jedno z artystycznych alter ego francuskiego muzyka. Muzykę firmowaną jako Might Brank, Emmanuel Scarpa tworzy bowiem całkiem samodzielnie, grając na rozmaitych instrumentach perkusyjnych (gongi, cymbały, dzwony) i wykorzystując najróżniejsze efekty elektroniczne.
Emmanuel Scarpa prowadził własne zespoły: Umlaut, Les Métamorphoses, Umlaut Double Trio, Blue Yonder i Le Quadrivium, oraz współpracował z takimi formacjami jak: Marteau-Matraque, SkullTone, L'Ensemble Op.Cit, O.U.R.S., Red Desert Orchestra (Eve Risser), Coax i La Forge.
Jako kompozytor z powodzeniem realizuje też rozmaite zamówienia instytucji lub zespołów muzycznych, takich jak Béla Quartet, Radio France, La Forge, l'Arfi, L'Ensemble Op.Cit, czy Ministerstwo Kultury.
Oparty na transowej muzyce z elementami progresywnego rocka, muzyki średniowiecznej i folkloru Dalekiego Wschodu projekt Might Brank, to jedno z przedsięwzięć Scarpy, a zarazem jedno z artystycznych alter ego francuskiego muzyka. Muzykę firmowaną jako Might Brank, Emmanuel Scarpa tworzy bowiem całkiem samodzielnie, grając na rozmaitych instrumentach perkusyjnych (gongi, cymbały, dzwony) i wykorzystując najróżniejsze efekty elektroniczne.
Płyta "The Masks" jest już drugim albumem zrealizowanym przez Scarpę jako Might Brank i zawiera 32-minuty wciągającej, intrygującej muzyki. Co zrozumiałe, dużo tu perkusji a rytm odgrywa bodaj najważniejszą rolę na płycie. Poszczególne utwory charakteryzuje bogata kolorystyka i urozmaicone brzmienie. Na przykład "Onoff" to perkusyjna kanonada wzbogacona o efekty mogące kojarzyć się z dźwiękami przesterowanej gitary, a "Sur La Harpe" nawiązuje do klimatu średniowiecza i gregoriańskich śpiewów.
Moim ulubionym fragmentem albumu są połączone z sobą tematy "Onomato" i "Manoeuvres Orchestrales Dans Le Noir". Pierwszy z nich poraża intensywnym rytmem i przetworzonym elektronicznie mantrycznym głosem. Drugi to zaledwie 2-minutowy, melancholijny utwór, wyposażony w śpiewany przez Scarpę odhumanizowanym głosem tekst.
Nie znając wcześniejszych dokonań Emmanuela Scarpy jako Might Brank, obawiałem się tej płyty spodziewając się muzyki czytelnej i zrozumiałej tylko dla wąskiego grona odbiorców zafascynowanych awangardowymi eksperymentami. Tymczasem "The Masks" to album, którego od czasu gdy dotarła do mnie ta płyta, słuchałem wielokrotnie z równą przyjemnością. Świetny klimat, znakomita produkcja i doskonała realizacja.
Moim ulubionym fragmentem albumu są połączone z sobą tematy "Onomato" i "Manoeuvres Orchestrales Dans Le Noir". Pierwszy z nich poraża intensywnym rytmem i przetworzonym elektronicznie mantrycznym głosem. Drugi to zaledwie 2-minutowy, melancholijny utwór, wyposażony w śpiewany przez Scarpę odhumanizowanym głosem tekst.
Nie znając wcześniejszych dokonań Emmanuela Scarpy jako Might Brank, obawiałem się tej płyty spodziewając się muzyki czytelnej i zrozumiałej tylko dla wąskiego grona odbiorców zafascynowanych awangardowymi eksperymentami. Tymczasem "The Masks" to album, którego od czasu gdy dotarła do mnie ta płyta, słuchałem wielokrotnie z równą przyjemnością. Świetny klimat, znakomita produkcja i doskonała realizacja.
Album ukazał się 12 listopada 2021.
Robert Ratajczak
______________________________________________
Might Brank: The Masks
CD 2021, Carton XX24 / Coax COAX048MIG
program:
1. Tempus Reductionis
2. Onomato
3. Manoeuvres Orchestrales Dans Le Noir
4. Onoff
5. Sur La Harpe
6. Helico
7. Circum Ambulatio
Emmanuel
Scarpa - ASBA drums, gongs, jing cymbals, chinese cymbal, bells, metal
tubes, wood block, voice, vocoder & effects pedals
______________________________________________