│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

22.11.21

Severin von Eckardstein: Schumann, Davidsbundlertanze / Chopin, Polonaise - fantaisie /2021/

Frederic Chopin:
Polonaise-fantaisie in A-flat Major, Op.61;
Robert Schumann:
Davidsbundlertanze, Op.6;
Pyotr Ilyich Tchaikovsky:
Chant elegiaque, Op.72 No.14;
Gabriel Dupont:
Le maison dans les dunes (4 excerpts).

 
 
Urodzony w 1978 roku Severin von Eckardstein to dziś jeden z czołowych niemieckich pianistów klasycznych, mający za sobą niezliczoną ilość koncertów w całej niemal Europie (m.in. w Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Belgii, Finlandii, Niemczech, Rosji i na Węgrzech), ale też w Nowym Jorku, Hongkongu, Tokio i Seulu.  Występował z takimi dyrygentami jak Valery Gergiev, Philippe Herreweghe, Lothar Zagrosek oraz Marek Janowski i poszczycić się może imponującą kolekcją nagród i wyróżnień, zdobytych podczas rozmaitych prestiżowych konkursów i festiwali.
Szeroki repertuar pianisty obejmuje muzykę pochodzącą od epoki baroku po XXI wiek. Duży rozgłos Severinowi von Eckardsteinowi przyniósł zrealizowany w duecie ze skrzypaczką Franziską Hölscher w Konzerthaus Berlin koncertowy projekt "Klangbrücken” (2015), oraz nagrania płytowe kompozycji Medtnera, Skriabina, Wagnera i Schumanna.
Swój poprzedni album zrealizowany dla francuskiej wytwórni Artalinna pianista poświęcił utworom francuskich kompozytorów przełomu XIX i XX wieku. Dużą część płyty "Debussy & Dupont" (2018) wypełniły utwory wchodzące w skład cyklu "La maison dans les dunes” Gabriela Duponta (1878-1914). Na swym nowym albumie von Eckardstein powraca do tego cyklu wypełniając ostatni kwadrans płyty czterema kolejnymi tematami fortepianowymi Duponta.
Jednak głównym punktem programu tej płyty jest skomponowany w 1837 roku przez Roberta Schumanna (1810-1856) cykl: "Davidsbündlertänze" ("Tańce Związku Dawidowego").
18-częściowy cykl nawiązanie do stworzonego w wyobraźni kompozytora, a nieistniejącego w rzeczywistości, związku kompozytorów, do którego należą dwa alter ego Schumanna: Florestan i Euzebiusz. Pierwsza z postaci to porywczy i nieprzewidywalny ekstrawertyk, którym kompozytor staje się w: trzeciej, czwartej, szóstej, dziesiątej i dwunastej części cyklu. Druga postać, do której kompozytor nawiązuje w pozostałych częściach "Davidsbündlertänze", emanuje melancholią, czułością i rozmarzeniem. Stąd rozbieżność między klimatami i strukturą poszczególnych osiemnastu króciutkich miniatur. Należy pamiętać, iż Robert Schumann w okresie komponowania "Davidsbündlertänze" borykał się z wieloma wewnętrznymi demonami, które dwa lata później doprowadziły go do próby samobójczej. Stąd dostrzegalne w cyklu sprzeczności i rodzaj prowadzenia przez twórcę burzliwych wewnętrznych dialogów, a zarazem odkrywanie zakamarków i sprzeczności własnego umysłu. Stworzone w bólu i na pokładzie swoistej karuzeli umysłowej dzieło, obfituje w bogactwo przenikających się krótkich tematów, pełnych zarówno wyjątkowej ekspresji emocjonalnej jak i urzekających romantyzmem.
Miłośnicy twórczości Roberta Schumanna doskonale zdają sobie sprawę z faktu, iż interpretacje utworów tego szczególnego kompozytora, rozpisanych na fortepian, wymagają od pianisty szczególnej wrażliwości i wyjątkowej zdolności uchwycenia ducha jaki zawarty jest w strukturze kompozycji.
Ze złożonością materiału zawartego w "Davidsbündlertänze" zmierzyło się jak dotąd wielu wybitnych pianistów. Pośród tych, którzy zapisali się jako najdoskonalsi interpretatorzy, warto wymienić: Waltera Giesekinda (w roku 1942), Charlesa Rosena (1963), Wilhelma Kempffa (1967), Vladimira Ashkenazy i Stephena Hougha (1988),  Maurizio Polliniego (2000) i Eugena Indjica (2013).
Pełne liryki i emocjonalnej ekspresji nagranie Severina von Eckardsteina, jakiego słuchamy na niniejszej płycie, prezentuje się obok tych wybitnych interpretacji bez jakichkolwiek kompleksów, stanowiąc uzupełnienie tej listy. Niemiecki pianista gra z lekkością i wyjątkową harmonią, znakomicie zarazem przekazując rozmaite zaklęte w schumannowskim cyklu emocje.
Poza Schumannem i Dupontem, na niniejszej płycie von Eckardstein sięgnął po Polonez-Fantazję As-dur op.61 Fryderyka Chopina, oraz Pieśń elegijną, op.72 No 14 Piotra Czajkowskiego.
Blisko 65-minutowy album znakomitego niemieckiego pianisty to recital bardzo urozmaicony pod względem estetyki i nastroju.
Nagranie zostało zrealizowane 29 stycznia 2020 roku podczas Les Nuits Oxygene Festival w Eglise Saint-Jean de Montmartre w Paryżu, a płytę wydała założona w 2011 roku francuska wytwórnia płytowa Artalinna, której głównym priorytetem jest promowanie młodych obiecujących, a wciąż mało znanych, pianistów. 
Równolegle z albumem Severina von Eckardsteina nakładem Artalinny ukazała się też płyta kubańskiego pianisty Marcosa Madrigala "Prokofiev -Vol.1", oraz album łotewskiego pianisty i kompozytora Vestarda Shimkusa "America 1".
Premiera 26 listopada 2021.
Robert Ratajczak

____________________________________________

 
 
Severin von Eckardstein
Schumann, Davidsbundlertanze / Chopin, Polonaise - fantaisie
CD 2021, Artalinna ATL-A032

program:

  1. Frederic Chopin - Polonaise-fantaisie in A-flat Major, Op.61

Robert Schumann - Davidsbundlertanze, Op.6:
- First Book
  2. I. Lebhaft  
  3. II. Innig  
  4. III. Mit Humor
  5. IV. Ungeduldig  
  6. V.  Einfach   
  7. VI. Sehr rasch und in sich hinein  
  8. VII. Nicht schnell mit aussert starker Emfindung   
  9. VIII. Frisch   
10. IX. Lebhaft
- Second Book
11. X. Balladenmässig - Sehr rasch   
12. XI. Einfach   
13. XII. Mit Humor   
14. XIII. Wild und lustig   
15. XIV. Zart und singend  
16. XV. Frisch  
17. XVI. Mit gutem Humor   
18. XVII. Wie aus der Ferne  
19. XVIII. Nicht zu schnell

20. Pyotr Ilyich Tchaikovsky - 18 Pieces Op.72: XIV. Chant elegiaque

Gabriel Dupont - Le maison dans les dunes:
21. I. Dans les dunes, par un clair matin
22. II. Voiles sur l'eau
23. VII. Le soir dans les pins
24. IX. Clair d'etoiles

Severin von Eckardstein - fortepian
____________________________________________