│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

19.4.22

Svein Rikard Mathisen & John Derek Bishop: Calm Brutalism /2022/

 Calm Brutalism; Entangling; The Roads; Rest Now; In Gloating Darkness; Reveal Yourself; Bald Monkey; After; Corporations; Lucent Leaves Grow.








Dwóch cenionych norweskich muzyków postanowiło stworzyć muzykę zainspirowaną architekturą, a konkretnie jej nurtem z epoki późnego modernizmu, ukształtowanym pod koniec lat 40-tych XX wieku brutalizmem, który zmienił architekturę z abstrakcyjnej na ekspresyjną. Brutalizm zakładał że najważniejsza jest przestrzeń, konstrukcja i ukazanie właściwości zastosowanych w budowie materiałów. Sama nazwa nurtu wywodzi się z francuskiego określenia béton brut, oznaczającego surowy beton. 
Doskonałym przykładem brutalizmu jest gmach angielskiej szkoły w Hunstanton z 1949 roku. Zaprojektowany przez Petera i Alison Smithsonów budynek, eksponuje stalową konstrukcję, nieotynkowane ceglane mury, odsłonięte belki stropowe i widoczne przewody instalacyjne.
Według teoretyka architektury Reynera Banhama brutalizm skupiał się na „zapamiętywaniu obrazu i materiałów", a nie tym czym stają się one w wyniku dalszego procesu.
Nic dziwnego iż stworzony pod wpływem tak oryginalnej architektonicznej idei album nagrany przez gitarzystę Sveina Rikarda Mathisena oraz maga elektroniki i efektów akustycznych Johna Dereka Bishopa, zawiera muzykę równie intrygującą co wciągającą odbiorcę swym niespotykanym klimatem.
Ceniony norweski gitarzysta Svein Rikard Mathisen to muzyk mający na swym koncie jak dotąd trzy firmowane własnym nazwiskiem, bardzo ciepło przyjęte płyty i siedem lat koncertów z własnymi projektami muzycznymi.
Z kolei John Derek Bishop pod pseudonimem Tortusa wydał cztery albumy w prestiżowej wytwórni Jazzland Recordings i był nominowany do Spellemannsprisen (norweska nagroda Grammy) za album "I Know This Place – The Eivind Aarset Collages" (2016). Także jego ostatni jak dotąd album "Bre" (2021), spotkał się z bardzo gorącym przyjęciem. Ponadto Bishop wielokrotnie współpracował i nagrywał z takimi artystami jak m.in. Arve Henriksen i Eivind Aarset.
Powstały w czasie pandemii koronawirusa album "Calm Brutalism", nagrany został w oddzielnych domowych studiach Mathisena i Bishopa,  znakomicie dokumentując ten szczególny okres w twórczości obu muzyków. Surowe, zimne i odhumanizowane dźwięki odzwierciedlające filozofię brutalizmu, stanowią celne nawiązanie do izolacji i odosobnienia, tak dotkliwych dla muzyków atrybutów pandemii.
Jednak pośród dominujących w muzyce Mathisena i Bishopa ciemnych i ponurych odhumanizowanych dźwięków, odnajdziemy też (z początku nieśmiałe i trudno dostrzegalne, a z upływem kolejnych minut płyty coraz wyraźniejsze), przebłyski światła i optymizmu. Całą suitę zamyka właśnie taki "promyk nadziei" w postaci zwieńczonego śpiewem ptaków "Lucent Leaves Grow".
Sami artyści określają swą muzykę jako: "monumentalną lecz wrażliwą”, co równie trafnie odnosi się do architektonicznych eksperymentów brutalistycznych.
"Calm Brutalism" to nie tylko niecodzienny eksperyment, który być może zapoczątkuje zupełnie nowy nurt muzyczny, ale także album którego doskonale się słucha w oderwaniu od jego brzmieniowej idei. To płyta, która od początku do końca bezwarunkowo wciąga i intryguje.
Album ukazał się 1 kwietnia 2022.
Robert Ratajczak

____________________________________________


Svein Rikard Mathisen & John Derek Bishop
Calm Brutalism
CD 2022, Curling Legs CLPCD176

program:
  1. Calm Brutalism
  2. Entangling
  3. The Roads
  4. Rest Now
  5. In Gloating Darkness
  6. Reveal Yourself
  7. Bald Monkey
  8. After
  9. Corporations
10. Lucent Leaves Grow

personel:
Svein Rikard Mathisen - gitara, efekty
John Derek Bishop - sampling, elektronika, nagrania plenerowe
____________________________________________