│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

13.1.21

Wiesław Ochwat: Between Paths /2020/


Paweł Janas: Sonata Infinity; Wojciech Blechacz: Hypopnea; Maciej Zimka: Between Paths; Artur Zagajewski: TR13; Krzysztof Olczak: Chanson; Przemysław Scheller: Winter; Piotr Peszat: Jenny's Soul. Or Dirk's? #2.

 
Przez długi okres niedoceniany akordeon, w ostatnich latach stał się narzędziem coraz szerszych i śmielszych wypowiedzi artystycznych. To także instrument, którego ewolucja nabrała wyjątkowego rozmachu. Dotyczy to nie tylko zakresu możliwości wyrazowych, ale też nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych, umożliwiających zarówno muzykom, jak kompozytorom dedykowanych akordeonowi utworów, podejmowanie coraz śmielszych wyzwań. W koncertowo-studyjnym "obiegu" pojawiła się cała rzesza młodych wirtuozów, dzięki którym nie tylko ich rówieśnicy, ale również bardzo dojrzali miłośnicy muzyki na nowo odkrywają walory instrumentu. Także od lat uznani kompozytorzy częściej i chętniej niż kiedyś komponują z myślą o nowoczesnym akordeonie.
W ostatnim czasie pojawiło się szereg atrakcyjnych płyt wypełnionych muzyką akordeonową, że wymienię choćby wydane pod patronatem LongPlay w 2019 i 2020 roku albumy: "Genesis" Bartosza Głowackiego (2019), "Reminiscences of Dark Streams" Rafała Grząki, "Accordion Anatomy" Grzegorza Palusa, czy "Ignacy Zalewski - Accordion Works" Klaudiusza Barana (2020). Warto także wspomnieć o nowej fali zainteresowania płytami monograficznymi od lat cieszących się wielkim uznaniem Jerzego Mądrawskiego ("Interferences", 2017 i "Labyrinth", 2019) oraz Krzysztofa Olczaka ("Mea", 2019).
Kolejną płytą, która grubą czcionką wpisuje się w ten nurt jest album "Between Paths" Wiesława Ochwata.
Akordeonista jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie, a w roku 2018 obronił doktorat na tejże uczelni. W 2016 roku muzyk ukończył dwuletni projekt Italian Accordion Accademy dedykowany sztuce akordeonowej, odbywający się we Włoszech i Holandii.
Głównym nurtem zainteresowań wielokrotnie nagradzanego Wiesława Ochwata, jest wykonywanie i promowanie muzyki współczesnej, jednak poza tym nurtem muzyk preferuje również klasykę, improwizację i muzykę rozrywkową.
Wiesław Ochwat ma na koncie kilkadziesiąt prawykonań nowych utworów, zarówno solowych jak i kameralnych, które niejednokrotnie powstawały z jego inicjatywy. Jest laureatem rozmaitych europejskich konkursów i festiwali akordeonowych (m.in. IBLA Grand Prize Competition 2019 i Castelfidardo International Accordion Prize we Włoszech, Międzynarodowy Konkurs Akordeonowy w Słowacji czy Konkurs Akordeonowy im.A.Krzanowskiego w Czechowicach-Dziedzicach i Międzynarodowy Festiwal Muzyki Narodowej w Przemyślu).
Na pierwszej płycie artysty płycie znajdziemy siedem kompozycji na akordeon solo lub z towarzyszeniem mediów elektronicznych, które przygotowane zostały przez Pawła Janasa, Wojciecha Blechacza, Macieja Zimkę, Artura Zagajewskiego, Krzysztofa Olczaka, Przemysława Schellera i Piotra Peszata.
Program otwiera 4-częściowa "Sonata Infinity" Pawła Janasa, eksponująca wyjątkowo szeroki zakres wykorzystania wyrazowo-brzmieniowych możliwości akordeonu.
"Hypopnea" Wojciecha Blecharza zabiera nas w nieznane powszechnie rejony dźwiękowych stylizacji opartych na niekonwencjonalnym sposobie wydobywania dźwięków z pominięciem powszechnie obowiązującego stroju instrumentu.
Tytułowa kompozycja Macieja Zimki wykorzystuje efekt jednoczesnego generowania dźwięków o tym samym rejestrze w dwóch różnych manuałach, oraz modulowaniu brzmienia instrumentu podczas gry.
Transowa, medytacyjna kompozycja Artura Zagajewskiego "TR13"  to eksperyment łączący nagrany na taśmie a następnie modyfikowany dźwięk didgeridoo z partiami akordeonu, a podobna w odbiorze "Zima" Przemysława Schellera wykorzystuje dialogujące z instrumentem generowane na żywo efekty elektroniczne (live electronic). Oba te utwory śmiało zaliczyć można do nurtu tzw. minimal music.
Wybitny kompozytor i akordeonista, a także profesor gdańskiej Akademii Muzycznej Krzysztof Olczak jest autorem futurystycznego utworu "Chanson" łączącego partie akordeonu z dźwiękami generowanymi elektronicznie.
Jednak najbardziej eksperymentalną częścią płyty jest kończąca ją forma Piotra Peszata "Jenny's Soul. Or Dirk's? #2" pierwotnie pomyślana jako utwór audiowizualny, wykorzystujący fragment filmu, w którym brytyjski komik Sasha Baron Cohen rozmawia z prezydentem USA Donaldem Trumpem.  
Pierwsza solowa płyta Wiesława Ochwata to wynik kilkuletnich poszukiwań oraz badań nad polską solową literaturą akordeonową powstałą na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. Znakomity warsztat techniczny poparty ogromną wiedzą teoretyczną oraz aktywną pracą z kompozytorami, umożliwiły zgromadzenie wartościowego materiału wypełniającego album.
Album ukazał się pod patronatem LongPlay nakładem wytwórni DUX 30 listopada 2020.
Robert Ratajczak

___________________________________________
 
 
 
Wiesław Ochwat: Between Paths
CD 2020, DUX 1701

program:

Paweł Janas - Sonata Infinity for accordion:
  1. Multifonic
  2. Inside-Outside
  3. Stereophonic
  4. Finale

  5. Wojciech Blechacz - Hypopnea for accordion
  6. Maciej Zimka - Between Paths for accordion
  7. Artur Zagajewski - TR13 for accordion and electronic
  8. Krzysztof Olczak - Chanson for accordion and electronics
  9. Przemysław Scheller - Winter for accordion and electronics
10. Piotr Peszat - Jenny's Soul. Or Dirk's? #2 for quarter-tone accordion, audio playback and video

Wiesław Ochwat - akordeon
 ___________________________________________