Urodzony w 1988 roku krakowski pianista Kuba Płużek poszczycić się może współpracą z tak znakomitymi postaciami polskiego jazzu jak: Piotr Baron, Maciej Sikała, Stanisław Soyka, czy nestorami gatunku: Zbigniewem Namysłowskim i Januszem Muniakiem. Artysta miał okazję występować m.in. w Niemczech, Francji, Szwajcarii (legendarny Montreux Jazz Festival), Austrii, Bułgarii, Ukrainie i Litwie. Swoją debiutancką autorską płytę zatytułowaną po prostu: ''First Album'' (2014), nagrał z udziałem saksofonisty Marka Pospieszalskiego oraz sekcji rytmicznej: Max Mucha (kontrabas) i Dawid Fortuna (perkusja). Kolejnym albumem była płyta ''Eleven Songs'' nagrana solo, a wypełniona utworami wybranymi z dorobku tak rozmaitych twórców jak m.in.: Zbigniew Wegehaupt, Andrzej Kurylewicz, Brad Mehldau, Michel Petrucciani, Dave Holland i Hans Zimmer
Na nagranym w londyńskim Snap Studio albumie "Book of Resonance" pianista po raz drugi zmierzył się z konwencją solo piano. Tym razem jednak mamy do czynienia z rodzajem eksperymentu jakim jest wykorzystanie możliwości tkwiących w zastosowaniu rezonatora magnetycznego.
W ostatnich latach wielokrotnie mieliśmy do czynienia z rozmaitymi metodami preparowania fortepianu, przez całe rzesze pianistów. Bardziej lub mniej udane sposoby zmiany brzmienia instrumentu, stały się niemal nieodłączną formą wyrazu artystycznego jazzowych wirtuozów czarno-białej klawiatury. Kuba Płużek skoncentrował się jednak na technice wymagającej zupełnie innego podejścia do fortepianu, w tym znacznego zreformowania dotychczasowych nawyków i przyzwyczajeń. Sam muzyk mówi, iż korzystanie z rezonatora wiązało się z koniecznością ponownej nauki gry na fortepianie.
Rezonator magnetyczny poszerza możliwości wykonawcze i brzmieniowe fortepianu, a uzyskany efekt dźwiękowy można porównać do syntezatora. W przeciwieństwie jednak do niego, uzyskany dźwięk jest w stu procentach akustyczny. Na czym to polega? Otóż nad strunami fortepianu zawieszone są magnesy, które wchodząc z nimi w interakcję, wprawiają je w ciągłe drganie. Klasyczne podejście do instrumentu uniemożliwia tego typu kreacje, a zastosowanie rezonatora otwierając nowe możliwości, przenosi muzykę fortepianową w nowy wymiar. Być może brzmi to bardzo wzniośle, lecz efekty jakie poznajemy na "Book of Resonance" robią naprawdę wielkie wrażenie.
Kuba Płużek wypełnił płytę sześcioma własnymi tematami ("Chapter 1-6"), podaną w dwóch częściach rekompozycją i improwizacjami opartymi na pieśni Karola Szymanowskiego "A chtóz tam puka", pochodzącej z opublikowanego w 1929 roku cyklu "Sześć pieśni kurpiowskich", oraz zamykającego program innowacyjnego opracowania melodii ludowej "Dwa serduszka" ("Two Little Hearts").
Sześć autorskich utworów Płużka powstałych z myślą o wykorzystaniu w grze efektu rezonatora, to także zupełnie nowa formuła kompozycji, w której bardzo ważnym elementem zdaje się relacja pianisty z instrumentem, a każdy zapisany w nutach dźwięk zyskuje inne znaczenie i wymiar.
W krótkiej impresji "Chapter 4" niepokorny pianista zdaje się puszczać do słuchacza oczko nawiązując do jednego z tematów filmowych, którego umieszczenie na jego poprzednim solowym albumie, było przyczyną nieporozumień związanych z prawami autorskimi.
Koncepcyjne ułożony program od pierwszej minuty wciąga nie tylko dzięki obcowaniu z nie znanym dotąd brzmieniem i traktowaniem instrumentu przez stosującego nowatorską technikę gry pianistę, ale też swym wyjątkowym klimatem i starannie dopracowaną dramaturgią.
Na nagranym w londyńskim Snap Studio albumie "Book of Resonance" pianista po raz drugi zmierzył się z konwencją solo piano. Tym razem jednak mamy do czynienia z rodzajem eksperymentu jakim jest wykorzystanie możliwości tkwiących w zastosowaniu rezonatora magnetycznego.
W ostatnich latach wielokrotnie mieliśmy do czynienia z rozmaitymi metodami preparowania fortepianu, przez całe rzesze pianistów. Bardziej lub mniej udane sposoby zmiany brzmienia instrumentu, stały się niemal nieodłączną formą wyrazu artystycznego jazzowych wirtuozów czarno-białej klawiatury. Kuba Płużek skoncentrował się jednak na technice wymagającej zupełnie innego podejścia do fortepianu, w tym znacznego zreformowania dotychczasowych nawyków i przyzwyczajeń. Sam muzyk mówi, iż korzystanie z rezonatora wiązało się z koniecznością ponownej nauki gry na fortepianie.
Rezonator magnetyczny poszerza możliwości wykonawcze i brzmieniowe fortepianu, a uzyskany efekt dźwiękowy można porównać do syntezatora. W przeciwieństwie jednak do niego, uzyskany dźwięk jest w stu procentach akustyczny. Na czym to polega? Otóż nad strunami fortepianu zawieszone są magnesy, które wchodząc z nimi w interakcję, wprawiają je w ciągłe drganie. Klasyczne podejście do instrumentu uniemożliwia tego typu kreacje, a zastosowanie rezonatora otwierając nowe możliwości, przenosi muzykę fortepianową w nowy wymiar. Być może brzmi to bardzo wzniośle, lecz efekty jakie poznajemy na "Book of Resonance" robią naprawdę wielkie wrażenie.
Kuba Płużek na Enter Enea Festival 2016 (fot.R.R) |
Sześć autorskich utworów Płużka powstałych z myślą o wykorzystaniu w grze efektu rezonatora, to także zupełnie nowa formuła kompozycji, w której bardzo ważnym elementem zdaje się relacja pianisty z instrumentem, a każdy zapisany w nutach dźwięk zyskuje inne znaczenie i wymiar.
W krótkiej impresji "Chapter 4" niepokorny pianista zdaje się puszczać do słuchacza oczko nawiązując do jednego z tematów filmowych, którego umieszczenie na jego poprzednim solowym albumie, było przyczyną nieporozumień związanych z prawami autorskimi.
Koncepcyjne ułożony program od pierwszej minuty wciąga nie tylko dzięki obcowaniu z nie znanym dotąd brzmieniem i traktowaniem instrumentu przez stosującego nowatorską technikę gry pianistę, ale też swym wyjątkowym klimatem i starannie dopracowaną dramaturgią.
Premiera 26 lutego 2021.
Robert Ratajczak
____________________________________________
Kuba Płużek: Book of Resonance
CD 2021, Audio Cave ACD-002-2021
program:
1. Chapter 1
2. Chapter 2
3. A chtóz tam puka (pt.I)
4. A chtóz tam puka (pt.II)
5. Chapter 3
6. Chapter 4
7. Chapter 5
8. Chapter 6
9. Two Little Hearts
Kuba Płużek - fortepian
CD 2021, Audio Cave ACD-002-2021
program:
1. Chapter 1
2. Chapter 2
3. A chtóz tam puka (pt.I)
4. A chtóz tam puka (pt.II)
5. Chapter 3
6. Chapter 4
7. Chapter 5
8. Chapter 6
9. Two Little Hearts
Kuba Płużek - fortepian
____________________________________________