Vildmark; Cloudland; The Fifth Grade; Nikita’s Dream; Tango Magnifique; Desert of Catanga; River of Little; Yes To You; Intermezzo; Villstad; Sacred Mind; Imagine Joao.
Album szwedzkiego kompozytora, kontrabasisty i wiolonczelisty Larsa Danielssona zatytułowany ''Liberetto'' ukazał się w 2012 roku, wzbudzając ogromne uznanie zarówno w gronie krytyków muzycznych jak i pośród miłośników współczesnego klimatycznego skandynawskiego jazzu. Dwa lata później muzyk postanowił opublikować zbiór dwunastu nowych kompozycji będących kontynuacją albumu ("Liberetto II", 2014), a w roku 2017 doczekaliśmy się płyty "Liberetto III".
Płytę "Cloudland" muzyk firmuje jako Lars Danielsson Liberetto, a album nagrany został w składzie jaki towarzyszył mu podczas nagrywania trzeciej części cyklu: lider - kontrabas i wiolonczela, Grégory Privat - fortepian, John Parricelli - gitary i Magnus Öström - perkusja.
"Cloudland" stanowi konsekwentną kontynuację poprzednich albumów wypełnionych natchnionymi i pełnymi urzekającej głębi kompozycjami. Tradycją Liberetto jest udział w nagraniach gości. Tym razem są to: znakomity norweski trębacz Arve Henriksen, który pojawił się w podstawowym składzie na pierwszej płycie (tutaj słyszymy go w czterech utworach) oraz grający w trzech utworach syryjski klarnecista Kinan Azmeh.
W nowych utworach Danielssona znajdziemy całą gamę barw i możliwości ekspresyjnych tego, nie bez powodu nazywanego "alchemikiem dźwięku" wyjątkowego artysty.
Stylowe intro otwierające program albumu ("Vildmark") to miniaturka zagrana przez Danielssona solo na replice XVIII-wiecznej pięciostrunowej hybrydowej wiolonczeli basowej.
Wyjątkowe piękno kryje w sobie pełen intymnej ulotności i zwiewnej delikatności temat "Nikita's Dream". Na tle tworzonym przez pełne barw perkusyjne kreacje Magnusa Öströma, łkającą gitarę Johna Parricelli i partie Danielssona, Grégory Privat wygrywa zapadający w pamięć motyw. Ten urodzony w 1984 roku na karaibskiej Martynice, odkryty przez Danielssona muzyk, zdaje się być mistrzem elegijnej melodyki i emanujących szeroką paletą barw i nastrojów kreacji fortepianowych.
Podobny nastrój tworzy "Tango Magnifique", którego wyjątkową ozdobą są subtelne partie Johna Parricell grane na nylonowych strunach.
W "Desert of Catanga" odnajdziemy elementy orientu i muzyki dalekowschodniej. To jeden z trzech (obok "Intermezzo" i "Sacred Mind") utwór nagrany z udziałem Syryjczyka Kinana Azmeha, klarnecisty znanego m.in. z formacji Nine Live (m.in. album "Sonus Inenarrabilis", 2016), oraz prowadzonego przez Yo Yo Ma zespołu Silkroad Ensemble. To właśnie jego klarnet oraz elektryczne riffy Paricelliego i dynamiczna gra Öströma decydują o klimacie utworu.
"River of Little” to kolejny popis Grégory'ego Privata, który tym razem zanurza się w otchłań fantazyjnych fortepianowych improwizacji.
W "Villstad” poznajemy też bardziej żywiołowe oblicze Larsa Danielssona, który wieńczy utwór kojarzącymi się z gitarą elektryczną, niemal rockowymi partiami granymi na elektronicznie przetworzonej wiolonczeli.
Pięknym zakończeniem jest zagrany przez Danielssona w duecie z Parricellim utwór "Imagine Joao”, będący jednoznacznym hołdem dla zmarłego w 2019 roku brazylijskiego piosenkarza, gitarzysty i kompozytora Joao Gilberto.
Piękna to i pełna zapadających w pamięć motywów melodycznych płyta, nagrana przez zespół jednego z największych europejskich wizjonerów stylowego, klimatycznego jazzu.
Płytę "Cloudland" muzyk firmuje jako Lars Danielsson Liberetto, a album nagrany został w składzie jaki towarzyszył mu podczas nagrywania trzeciej części cyklu: lider - kontrabas i wiolonczela, Grégory Privat - fortepian, John Parricelli - gitary i Magnus Öström - perkusja.
"Cloudland" stanowi konsekwentną kontynuację poprzednich albumów wypełnionych natchnionymi i pełnymi urzekającej głębi kompozycjami. Tradycją Liberetto jest udział w nagraniach gości. Tym razem są to: znakomity norweski trębacz Arve Henriksen, który pojawił się w podstawowym składzie na pierwszej płycie (tutaj słyszymy go w czterech utworach) oraz grający w trzech utworach syryjski klarnecista Kinan Azmeh.
W nowych utworach Danielssona znajdziemy całą gamę barw i możliwości ekspresyjnych tego, nie bez powodu nazywanego "alchemikiem dźwięku" wyjątkowego artysty.
Stylowe intro otwierające program albumu ("Vildmark") to miniaturka zagrana przez Danielssona solo na replice XVIII-wiecznej pięciostrunowej hybrydowej wiolonczeli basowej.
Wyjątkowe piękno kryje w sobie pełen intymnej ulotności i zwiewnej delikatności temat "Nikita's Dream". Na tle tworzonym przez pełne barw perkusyjne kreacje Magnusa Öströma, łkającą gitarę Johna Parricelli i partie Danielssona, Grégory Privat wygrywa zapadający w pamięć motyw. Ten urodzony w 1984 roku na karaibskiej Martynice, odkryty przez Danielssona muzyk, zdaje się być mistrzem elegijnej melodyki i emanujących szeroką paletą barw i nastrojów kreacji fortepianowych.
Podobny nastrój tworzy "Tango Magnifique", którego wyjątkową ozdobą są subtelne partie Johna Parricell grane na nylonowych strunach.
W "Desert of Catanga" odnajdziemy elementy orientu i muzyki dalekowschodniej. To jeden z trzech (obok "Intermezzo" i "Sacred Mind") utwór nagrany z udziałem Syryjczyka Kinana Azmeha, klarnecisty znanego m.in. z formacji Nine Live (m.in. album "Sonus Inenarrabilis", 2016), oraz prowadzonego przez Yo Yo Ma zespołu Silkroad Ensemble. To właśnie jego klarnet oraz elektryczne riffy Paricelliego i dynamiczna gra Öströma decydują o klimacie utworu.
"River of Little” to kolejny popis Grégory'ego Privata, który tym razem zanurza się w otchłań fantazyjnych fortepianowych improwizacji.
W "Villstad” poznajemy też bardziej żywiołowe oblicze Larsa Danielssona, który wieńczy utwór kojarzącymi się z gitarą elektryczną, niemal rockowymi partiami granymi na elektronicznie przetworzonej wiolonczeli.
Pięknym zakończeniem jest zagrany przez Danielssona w duecie z Parricellim utwór "Imagine Joao”, będący jednoznacznym hołdem dla zmarłego w 2019 roku brazylijskiego piosenkarza, gitarzysty i kompozytora Joao Gilberto.
Piękna to i pełna zapadających w pamięć motywów melodycznych płyta, nagrana przez zespół jednego z największych europejskich wizjonerów stylowego, klimatycznego jazzu.
Premiera 28 maja 2021.
Robert Ratajczak
____________________________________________
Lars Danielsson Liberetto: Cloudland
CD 2021, ACT 9922-2
program:
1. Vildmark
2. Cloudland
3. The Fifth Grade
4. Nikita’s Dream
5. Tango Magnifique
6. Desert of Catanga
7. River of Little
8. Yes To You
9. Intermezzo
10. Villstad
11. Sacred Mind
12. Imagine Joao
personel:
Lars Danielsson - kontrabsa, wiolonczela
Grégory Privat - fortepian
John Parricelli - gitary
Magnus Öström - perkusja, instr. perkusyjne
goscinnie:
Arve Henriksen - trąbka
Kinan Azmeh - klarnet
CD 2021, ACT 9922-2
program:
1. Vildmark
2. Cloudland
3. The Fifth Grade
4. Nikita’s Dream
5. Tango Magnifique
6. Desert of Catanga
7. River of Little
8. Yes To You
9. Intermezzo
10. Villstad
11. Sacred Mind
12. Imagine Joao
personel:
Lars Danielsson - kontrabsa, wiolonczela
Grégory Privat - fortepian
John Parricelli - gitary
Magnus Öström - perkusja, instr. perkusyjne
goscinnie:
Arve Henriksen - trąbka
Kinan Azmeh - klarnet
____________________________________________