On Sabbath Day; A Nakht in Gan Eydn; Belz; Balcano; Driftin’; Nakhes fun Kinder; Cuando el Rey Nimrod; At the Rabbi’s Feast; Kolomeyka.
Klarnecistkę Annette Maye pamiętać możemy z założonej przez nią w 1995 roku wraz z tureckim perkusistą Muratem Coskunem, łączącej orientalne brzmienia i muzykę klezmerską z jazzową improwizacją i bluesem formacji Ensemble FisFüz, która w 2012 roku zachwyciła nas nagranym wraz z włoskim mistrzem klarnetu basowego Gianluigi Trovesim, albumem "Papillon".
Z kolei uczeń takich mistrzów jak John Abercrombie, Kurt Rosenwinkel, Hiram Bullock czy Peter Bernstein Martin Schulte, to dziś jeden z najbardziej interesujących niemieckich gitarzystów udzielających się zarówno na polu muzyki jazzowej i funku jak w obrębie rocka i muzyki pop, współpracujący m.in. z Nilsem Wogramem, Antonio Hartem czy Johnem Ruocco.
Artystów łączy pasja do muzyki klezmerskiej i doskonałe porozumienie na polu artystycznym, a w ramach wspólnego kameralnego projektu Duo Doyna z powodzeniem koncertują i nagrywają zaaranżowaną na klarnet i gitarę muzykę łączącą w sobie klezmerską tradycję z jazzowymi improwizacjami. Nazwa projektu nawiązuje do melodii rumuńskiego pasterza Doina, która swoją żałosną ekspresją ukształtowała muzykę klezmerską, w której emocje rozciągają się od ponurej melancholii po euforyczną radość.
Na firmowanej przez Duo Doyna płycie "Driftin'" znajdziemy zestaw starannie opracowanych na klarnet i gitarę tradycyjnych utworów żydowskich, uzupełniony o utrzymane w tej formule stylistycznej własne kompozycje obojga artystów: skoczne, jazzujące "Balcano" Annette Maye oraz przygotowany przez Martina Schulte, a będący rodzajem impresyjnej ballady utwór tytułowy.
Wśród utworów znalazła się też kompozycja Alexandra Olschanetzky'ego "Belz" pochodząca z przedstawienia teatralnego "Pieśń z Getta", a opisująca miasto Bielce w dzisiejszej Mołdawii. Tą znana pod polskim tytułem "Miasteczko Bełz" do tekstu Agnieszki Osieckiej piosenkę, wykonywali w Polsce m.in. Magda Umer, Sława Przybylska i zespół Raz, Dwa, Trzy.
"Driftin'" to porywające rytmy i zapadające w pamięć motywy melodyczne. Maye i Schulte zachwycają wirtuozerią i znakomitym przekazem siły tkwiącej zarówno w szybkich tańcach, jak stylowych balladach. Mimo iż nie brak tu typowo jazzowych solówek i rozbudowanych improwizacji (jak choćby podczas blisko 8-minutowego "Cuando el rey Nimrod"), artystom udało się zachować oryginalną formułę tradycyjnych pieśni i melodii muzyki weselnej wschodnioeuropejskich Żydów i sefardyjskich melodii z rejonu Morza Śródziemnego.
Na "Driftin'" tradycja i jazzowa improwizacją tworzą jedność. To muzyka wirtuozowska, a jednocześnie spontaniczna oraz pełna nieokiełznanej ekspresji i wyczuwalnej w grze artystów radości z wspólnego muzykowania.
Z kolei uczeń takich mistrzów jak John Abercrombie, Kurt Rosenwinkel, Hiram Bullock czy Peter Bernstein Martin Schulte, to dziś jeden z najbardziej interesujących niemieckich gitarzystów udzielających się zarówno na polu muzyki jazzowej i funku jak w obrębie rocka i muzyki pop, współpracujący m.in. z Nilsem Wogramem, Antonio Hartem czy Johnem Ruocco.
Artystów łączy pasja do muzyki klezmerskiej i doskonałe porozumienie na polu artystycznym, a w ramach wspólnego kameralnego projektu Duo Doyna z powodzeniem koncertują i nagrywają zaaranżowaną na klarnet i gitarę muzykę łączącą w sobie klezmerską tradycję z jazzowymi improwizacjami. Nazwa projektu nawiązuje do melodii rumuńskiego pasterza Doina, która swoją żałosną ekspresją ukształtowała muzykę klezmerską, w której emocje rozciągają się od ponurej melancholii po euforyczną radość.
Na firmowanej przez Duo Doyna płycie "Driftin'" znajdziemy zestaw starannie opracowanych na klarnet i gitarę tradycyjnych utworów żydowskich, uzupełniony o utrzymane w tej formule stylistycznej własne kompozycje obojga artystów: skoczne, jazzujące "Balcano" Annette Maye oraz przygotowany przez Martina Schulte, a będący rodzajem impresyjnej ballady utwór tytułowy.
Wśród utworów znalazła się też kompozycja Alexandra Olschanetzky'ego "Belz" pochodząca z przedstawienia teatralnego "Pieśń z Getta", a opisująca miasto Bielce w dzisiejszej Mołdawii. Tą znana pod polskim tytułem "Miasteczko Bełz" do tekstu Agnieszki Osieckiej piosenkę, wykonywali w Polsce m.in. Magda Umer, Sława Przybylska i zespół Raz, Dwa, Trzy.
"Driftin'" to porywające rytmy i zapadające w pamięć motywy melodyczne. Maye i Schulte zachwycają wirtuozerią i znakomitym przekazem siły tkwiącej zarówno w szybkich tańcach, jak stylowych balladach. Mimo iż nie brak tu typowo jazzowych solówek i rozbudowanych improwizacji (jak choćby podczas blisko 8-minutowego "Cuando el rey Nimrod"), artystom udało się zachować oryginalną formułę tradycyjnych pieśni i melodii muzyki weselnej wschodnioeuropejskich Żydów i sefardyjskich melodii z rejonu Morza Śródziemnego.
Na "Driftin'" tradycja i jazzowa improwizacją tworzą jedność. To muzyka wirtuozowska, a jednocześnie spontaniczna oraz pełna nieokiełznanej ekspresji i wyczuwalnej w grze artystów radości z wspólnego muzykowania.
Premiera 14 października 2021.
Robert Ratajczak
_____________________________________________
Duo Doyna: Driftin'
CD 2021, JazzHaus Musik JHM 282
program:
1. On Sabbath Day
2. A Nakht in Gan Eydn
3. Belz
4. Balcano
5. Driftin’
6. Nakhes fun Kinder
7. Cuando el Rey Nimrod
8. At the Rabbi’s Feast
9. Kolomeyka
personel:
Annette Maye - klarnety
Martin Schulte - gitara
CD 2021, JazzHaus Musik JHM 282
program:
1. On Sabbath Day
2. A Nakht in Gan Eydn
3. Belz
4. Balcano
5. Driftin’
6. Nakhes fun Kinder
7. Cuando el Rey Nimrod
8. At the Rabbi’s Feast
9. Kolomeyka
personel:
Annette Maye - klarnety
Martin Schulte - gitara
_____________________________________________