Tryptyk wielkopolski;
Gry;
Angelus Domini;
Tre pezzi;
Trittico di messa.
Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod kierunkiem Janusza Siadlaka kontynuuje cykl monograficznych albumów "Antologia polskiej twórczości a cappella”, wypełnionych utworami chóralnymi wybitnych polskich kompozytorów.
Po płycie z muzyką Juliusza Łuciuka ("Choral Works", 2018), wydanym pod patronatem LongPlay albumie zawierającym utwory chóralne a capella Romualda Twardowskiego ("Sacrum. Profanum", 2019), oraz płycie "Edward Pałłasz - Choral Works" (2020), nadszedł czas na album wypełniony muzyką chóralną zmarłego przed sześciu laty poznańskiego kompozytora Andrzeja Koszewskiego.
Andrzej Koszewski (1922-2015) pozostawił po sobie liczne kompozycje instrumentalne, ale przede wszystkim chóralne jak: dzieła sonorystyczne, utwory inspirowane folklorem Wielkopolski, czy pieśni religijne.
Na płycie znajdziemy cykle: "Tryptyk wielkopolski", "Gry", "Tre pezzi" i "Trittico di messa", oraz utwory "Muzyka fa-re-mi-do-si" i "Angelus Domini", które tworzą bardzo rozmaity stylistycznie program.
Koszewski wyznawał koncepcję chóru jako "orkiestry ludzkich głosów", odkrywając w zespole chóralnym podobne jak w orkiestrze, możliwości w zakresie kształtowania barwy brzmienia. Stosując nietypowe środki artykulacyjne jak gwizdy czy szepty, stworzył oryginalny język muzyczny zwany "orkiestrą ludzkich głosów", który z czasem stał się wizytówką jego kompozycji chóralnych.
Otwierająca program płyty "Muzyka fa-re-mi-do-si" to pochodzący jeszcze z 1960 roku utwór nawiązujący do nazw dźwięków jakie znalazły się w imieniu i nazwisku Fryderyka Chopina (f-d-e-c-h). Powszechnie uważa się iż właśnie od tego utworu rozpoczęły się poszukiwania i eksperymenty Koszewskiego w zakresie nowych środków wyrazowo-brzmieniowych.
"Tryptyk wielkopolski" z 1963 roku to opracowania trzech pieśni ludowych: "Czerwona korona", "Idzie konik z miasta" i "Wiwat bratu memu", a 4-częściowy cykl "Gry" jest zestawem muzycznych miniatur do tekstów Józefa Ratajczaka, bodaj najbardziej w tym zestawie wykorzystującym typowe dla kompozytora środki artykulacyjne jak pogłosy, szepty, świszczenia, melodeklamacje i fantazyjne parlanda.
Z kolei "Tre pezzi" to rodzaj zabawy brzmieniem i znaczeniem włoskich terminów muzycznych: canta-move, flusso-riflusso i ostinato, zaś do estetyki pieśni religijnych nawiązuje dedykowany Janowi Pawłowi II tonalny utwór "Angelus Domini", oraz zamykający płytę zestaw trzech utworów będących stałymi częściami mszy świętej: "Kyrie", "Sanctus" i "Agnus Dei".
Collegium Cantorum pod dyrygencką batutą Janusza Siadlaka w znakomitym stylu przeprowadza nas przez zaklęte w utworach Koszewskiego muzyczne faktury i ich dźwiękową kolorystykę, ukazując przekrój dorobku kompozytora.
Cykl "Antologia polskiej twórczości a cappella” to bardzo ambitne przedsięwzięcie Collegium Cantorum, przybliżające melomanom dorobek wielu znakomitych kompozytorów muzyki chóralnej. Kolejnym albumem w tym cyklu jest płyta zawierająca dzieło Juliusza Łuciuka "Vesperae in assumptione Beatae Mariae Virginis".
Po płycie z muzyką Juliusza Łuciuka ("Choral Works", 2018), wydanym pod patronatem LongPlay albumie zawierającym utwory chóralne a capella Romualda Twardowskiego ("Sacrum. Profanum", 2019), oraz płycie "Edward Pałłasz - Choral Works" (2020), nadszedł czas na album wypełniony muzyką chóralną zmarłego przed sześciu laty poznańskiego kompozytora Andrzeja Koszewskiego.
Andrzej Koszewski (1922-2015) pozostawił po sobie liczne kompozycje instrumentalne, ale przede wszystkim chóralne jak: dzieła sonorystyczne, utwory inspirowane folklorem Wielkopolski, czy pieśni religijne.
Na płycie znajdziemy cykle: "Tryptyk wielkopolski", "Gry", "Tre pezzi" i "Trittico di messa", oraz utwory "Muzyka fa-re-mi-do-si" i "Angelus Domini", które tworzą bardzo rozmaity stylistycznie program.
Koszewski wyznawał koncepcję chóru jako "orkiestry ludzkich głosów", odkrywając w zespole chóralnym podobne jak w orkiestrze, możliwości w zakresie kształtowania barwy brzmienia. Stosując nietypowe środki artykulacyjne jak gwizdy czy szepty, stworzył oryginalny język muzyczny zwany "orkiestrą ludzkich głosów", który z czasem stał się wizytówką jego kompozycji chóralnych.
Otwierająca program płyty "Muzyka fa-re-mi-do-si" to pochodzący jeszcze z 1960 roku utwór nawiązujący do nazw dźwięków jakie znalazły się w imieniu i nazwisku Fryderyka Chopina (f-d-e-c-h). Powszechnie uważa się iż właśnie od tego utworu rozpoczęły się poszukiwania i eksperymenty Koszewskiego w zakresie nowych środków wyrazowo-brzmieniowych.
"Tryptyk wielkopolski" z 1963 roku to opracowania trzech pieśni ludowych: "Czerwona korona", "Idzie konik z miasta" i "Wiwat bratu memu", a 4-częściowy cykl "Gry" jest zestawem muzycznych miniatur do tekstów Józefa Ratajczaka, bodaj najbardziej w tym zestawie wykorzystującym typowe dla kompozytora środki artykulacyjne jak pogłosy, szepty, świszczenia, melodeklamacje i fantazyjne parlanda.
Z kolei "Tre pezzi" to rodzaj zabawy brzmieniem i znaczeniem włoskich terminów muzycznych: canta-move, flusso-riflusso i ostinato, zaś do estetyki pieśni religijnych nawiązuje dedykowany Janowi Pawłowi II tonalny utwór "Angelus Domini", oraz zamykający płytę zestaw trzech utworów będących stałymi częściami mszy świętej: "Kyrie", "Sanctus" i "Agnus Dei".
Collegium Cantorum pod dyrygencką batutą Janusza Siadlaka w znakomitym stylu przeprowadza nas przez zaklęte w utworach Koszewskiego muzyczne faktury i ich dźwiękową kolorystykę, ukazując przekrój dorobku kompozytora.
Cykl "Antologia polskiej twórczości a cappella” to bardzo ambitne przedsięwzięcie Collegium Cantorum, przybliżające melomanom dorobek wielu znakomitych kompozytorów muzyki chóralnej. Kolejnym albumem w tym cyklu jest płyta zawierająca dzieło Juliusza Łuciuka "Vesperae in assumptione Beatae Mariae Virginis".
Album ukazał się 7 października 2021.
Robert Ratajczak
____________________________________________
Collegium Cantorum: Andrzej Koszewski - Choral Works
CD 2021, DUX 1772
program:
1. Muzyka fa-re-mi-do-si
Tryptyk wielkopolski:
2. Czerwona korona
3. Idzie konik z miasta
4. Wiwat bratu memu
Gry:
5. Baj
6. Entliczek
7. Wilk
8. Kotek
9. Angelus Domini
Tre pezzi:
10. Canta-move
11. Flusso-riflusso
12. Ostinato
Trittico di messa:
13. Kyrie
14. Sanctus
15. Agnus Dei
wykonawcy:
Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum
dyrygent: Janusz Siadlak
CD 2021, DUX 1772
program:
1. Muzyka fa-re-mi-do-si
Tryptyk wielkopolski:
2. Czerwona korona
3. Idzie konik z miasta
4. Wiwat bratu memu
Gry:
5. Baj
6. Entliczek
7. Wilk
8. Kotek
9. Angelus Domini
Tre pezzi:
10. Canta-move
11. Flusso-riflusso
12. Ostinato
Trittico di messa:
13. Kyrie
14. Sanctus
15. Agnus Dei
wykonawcy:
Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum
dyrygent: Janusz Siadlak
____________________________________________