Ignacy Jan Paderewski:
Cztery pieśni op.7; Konwalijka op.7[a]; Sześć pieśni op.18; Dans la foret; Douze mélodies sur de poésies de Catulle Mendes op.22.
Pieśni Ignacego Jana Paderewskiego (1860-1941) wielokrotnie wykonywali i utrwalali na płytach znakomici artyści. W roku 2016 trafił do nas wydany nakładem wytwórni DUX, album zarejestrowany w Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie przez mezzosopranistkę Annę Radziejewską i tenora Karola Kozłowskiego z pianistką Agnieszką Hoszowską-Jabłońską ("Paderewski - Pieśni").
Pięć lat później mamy okazję poznać nowe interpretacje powstałych do tekstów polskich i francuskich poetów w latach 1882-1903 pieśni, w wykonaniu Anny Mikołajczyk-Niewiedział (sopran) i Marcina Tadeusza Łukaszewskiego (fortepian).
Znakomitą śpiewaczkę znamy z wielu wspaniałych płyt i zachwycających interpretacji utworów m.in. Stanisława Moryto, Pawła Łukaszewskiego, Wojciecha Łukaszewskiego, czy Józefa Zeidlera. Towarzyszący sopranistce przy fortepianie Marcin Tadeusz Łukaszewski to nie tylko pianista, ale też flecista, kompozytor i ceniony teoretyk muzyczny. W roli pianisty jest niezrównanym wykonawcą m.in. kompletu utworów fortepianowych Stanisława Moniuszki (wydany pod patronatem LongPlay album "Stanisław Moniuszko - Complete Solo Piano Works", 2020), a jako kompozytor znany jest m.in. z cyklu etiud fortepianowych, które ukazały się na płycie pianisty Radosława Sobczaka "Marcin T.Łukaszewski - Piano Etudes" (2018).
Bardzo starannie wydany przez Chopin University Press album, zawiera utwory stworzone przez Ignacego Jana Paderewskiego do tekstów Adama Asnyka, Adama Mickiewicza, oraz XIX-wiecznych poetów francuskich Théophile Gautiera i Catulle'a Mendesa.
O ile pieśni do słów Asnyka i Mickiewicza charakteryzują się typowo polską specyfiką wywołującą skojarzenia z twórczością Stanisława Moniuszki z prostym diatonicznym akompaniamentem, pieśni do tekstów Gautiera i Mendesa bliższe są stylistyce kompozytorów francuskich i formule muzycznych poematów z partią wokalną.
Szczególną specyfiką charakteryzuje się wypełniający drugie 30 minut niniejszej płyty cykl 12 pieśni do słów Catulle Mendesa, w których to Paderewski bardzo wyraźnie i jednoznacznie nawiązuje do stylistyki ówczesnych kompozytorów francuskich.
Bogate wyrazowo, pełne finezji i wielobarwnej dźwiękowej różnorodności pieśni charakteryzują się piękną melodyką, idealnym połączeniem harmonii z tekstem, a także wyjątkowo bogatą oprawą instrumentalną, dalece wybiegającą poza tradycyjnie pojmowany fortepianowy akompaniament.
Pieśni Paderewskiego to klasyka, do której zawsze warto wrócić. Dzięki znakomitym artystom co jakiś czas mamy okazję poznać nowe interpretacje tych jakże urokliwych utworów.
Nagranie dokonane przez Annę Mikołajczyk-Niewiedział i Marcina Tadeusza Łukaszewskiego dowodzi ponadczasowości i uniwersalności Pieśni, a zarazem stanowi kolejny bardzo ważny punkt w realizowaniu programu kultywującego dorobek Ignacego Jana Paderewskiego, wyjątkowej postaci która przeszła do historii nie tylko wybitny kompozytor i muzyk, ale też polityk i wielki patriota.
Pięć lat później mamy okazję poznać nowe interpretacje powstałych do tekstów polskich i francuskich poetów w latach 1882-1903 pieśni, w wykonaniu Anny Mikołajczyk-Niewiedział (sopran) i Marcina Tadeusza Łukaszewskiego (fortepian).
Znakomitą śpiewaczkę znamy z wielu wspaniałych płyt i zachwycających interpretacji utworów m.in. Stanisława Moryto, Pawła Łukaszewskiego, Wojciecha Łukaszewskiego, czy Józefa Zeidlera. Towarzyszący sopranistce przy fortepianie Marcin Tadeusz Łukaszewski to nie tylko pianista, ale też flecista, kompozytor i ceniony teoretyk muzyczny. W roli pianisty jest niezrównanym wykonawcą m.in. kompletu utworów fortepianowych Stanisława Moniuszki (wydany pod patronatem LongPlay album "Stanisław Moniuszko - Complete Solo Piano Works", 2020), a jako kompozytor znany jest m.in. z cyklu etiud fortepianowych, które ukazały się na płycie pianisty Radosława Sobczaka "Marcin T.Łukaszewski - Piano Etudes" (2018).
Bardzo starannie wydany przez Chopin University Press album, zawiera utwory stworzone przez Ignacego Jana Paderewskiego do tekstów Adama Asnyka, Adama Mickiewicza, oraz XIX-wiecznych poetów francuskich Théophile Gautiera i Catulle'a Mendesa.
O ile pieśni do słów Asnyka i Mickiewicza charakteryzują się typowo polską specyfiką wywołującą skojarzenia z twórczością Stanisława Moniuszki z prostym diatonicznym akompaniamentem, pieśni do tekstów Gautiera i Mendesa bliższe są stylistyce kompozytorów francuskich i formule muzycznych poematów z partią wokalną.
Szczególną specyfiką charakteryzuje się wypełniający drugie 30 minut niniejszej płyty cykl 12 pieśni do słów Catulle Mendesa, w których to Paderewski bardzo wyraźnie i jednoznacznie nawiązuje do stylistyki ówczesnych kompozytorów francuskich.
Bogate wyrazowo, pełne finezji i wielobarwnej dźwiękowej różnorodności pieśni charakteryzują się piękną melodyką, idealnym połączeniem harmonii z tekstem, a także wyjątkowo bogatą oprawą instrumentalną, dalece wybiegającą poza tradycyjnie pojmowany fortepianowy akompaniament.
Pieśni Paderewskiego to klasyka, do której zawsze warto wrócić. Dzięki znakomitym artystom co jakiś czas mamy okazję poznać nowe interpretacje tych jakże urokliwych utworów.
Nagranie dokonane przez Annę Mikołajczyk-Niewiedział i Marcina Tadeusza Łukaszewskiego dowodzi ponadczasowości i uniwersalności Pieśni, a zarazem stanowi kolejny bardzo ważny punkt w realizowaniu programu kultywującego dorobek Ignacego Jana Paderewskiego, wyjątkowej postaci która przeszła do historii nie tylko wybitny kompozytor i muzyk, ale też polityk i wielki patriota.
Album ukazał się 20 sierpnia 2021.
Robert Ratajczak
_____________________________________________
Anna Mikołajczyk-Niewiedział / Marcin Tadeusz Łukaszewski
Paderewski - Pieśni
CD 2021, Chopin University Press UMFC CD 140
program:
Ignacy Jan Paderewski
Cztery pieśni op.7 na głos i fortepian:
1. Gdy ostatnia róża zwiędła
2. Siwy koniu
3. Szumi w gaju brzezina
4. Chłopca mego mi zabrali
5. Konwalijka op.7[a] na głos i fortepian
Sześć pieśni op.18 na głos i fortepian:
6. Polały się łzy me
7. Piosnka dudarza
8. Moja pieszczotka
9. Nad wodą wielką
10. Tylem wytrwał
11. Gdybym się zmienił
12. Dans la foret na głos i fortepian
Douze mélodies sur de poésies de Catulle Mendes op.22 na głos i fortepian:
13. Dans la foret
14. Ton coeur est d´or pur
15. Le ciel est tres bas
16. Naguere
17. Un jeune pâtre
18. Elle marche d´un pas distrait
19. La nonne
20. Viduité
21. Lune froide
22. Querelleuse
23. L’amour fatal
24. L’ennemie
wykonawcy:
Anna Mikołajczyk-Niewiedział - sopran
Marcin Tadeusz Łukaszewski - fortepian
Paderewski - Pieśni
CD 2021, Chopin University Press UMFC CD 140
program:
Ignacy Jan Paderewski
Cztery pieśni op.7 na głos i fortepian:
1. Gdy ostatnia róża zwiędła
2. Siwy koniu
3. Szumi w gaju brzezina
4. Chłopca mego mi zabrali
5. Konwalijka op.7[a] na głos i fortepian
Sześć pieśni op.18 na głos i fortepian:
6. Polały się łzy me
7. Piosnka dudarza
8. Moja pieszczotka
9. Nad wodą wielką
10. Tylem wytrwał
11. Gdybym się zmienił
12. Dans la foret na głos i fortepian
Douze mélodies sur de poésies de Catulle Mendes op.22 na głos i fortepian:
13. Dans la foret
14. Ton coeur est d´or pur
15. Le ciel est tres bas
16. Naguere
17. Un jeune pâtre
18. Elle marche d´un pas distrait
19. La nonne
20. Viduité
21. Lune froide
22. Querelleuse
23. L’amour fatal
24. L’ennemie
wykonawcy:
Anna Mikołajczyk-Niewiedział - sopran
Marcin Tadeusz Łukaszewski - fortepian
_____________________________________________