In te Domine Speravi; Madrygał; Monumentum; Moro Lasso; A mountaing doesn't know it's tall; Dolora; Tristis; Gagliarda;
Renaissance Live:
Renaissance Live:
Parts I-VI.
W roku 2017 nakładem słowackiej wytwórni Hevhetia ukazał się album "Renaissance", którego program oparty na klasycznych pieśniach liturgicznych, psalmach i utworach świeckich, podany został w konwencji współczesnej muzyki improwizowanej.
Za tak odważnym przedsięwzięciem kryła się trójka kreatywnych polskich artystów: wokalistka Anna Gadt, akordeonista Zbigniew Chojnacki i perkusista Krzysztof Gradziuk.
Wokalistka Anna Gadt, to artystka której twórczość nie zamyka się w określonych w ramach. Od zawsze odkrywa dla nas nowe pokłady artystycznego wyrazu, poszerzając tym samym muzyczną świadomość odbiorcy. Po klimatycznym krążku "Breathing" (2013) nagranym wraz z muzykami tria RGG, płycie nagranej w ramach formacji Nash: "Trik" (2016), wspomnianym wcześniej albumie "Reinassance" (2017), nagraną ponownie z muzykami RGG płytą "Mysterium Lunae" (2018) oraz wiolonczelistką Annemie Osborne, w 2020 roku światło dzienne ujrzał album "Gombrowicz" zrealizowany w duecie z gitarzystą Marcinem Olakiem, na którym jako punkt wyjścia i inspirację artystka wybrała “Dziennik” Witolda Gombrowicza.
Powrót Anny Gadt w roku 2021 do koncepcji "Reinassance" dowodzi iż improwizującej wokalistce taka konwencja zdaje się być wyjątkowo bliska.
Główne motywy pieśni z programu "Reinassance" podczas występów na żywo niejednokrotnie stanowiły zaledwie pretekst do rozwinięcia snutych wokół nich wariacji, dlatego każdy koncert tria obfitował w nieoczekiwane zwroty i powstające w czasie rzeczywistym rozwiązania. Jeden z występów tria Gadt/Chojnacki/Gradziuk w grudniu 2018 roku został zarejestrowany i wraz z nowym materiałem studyjnym tego składu trafił na drugą płytę wydanego w 2021 roku podwójnego albumu zatytułowanego "Renaissance Gesualdo".
Jak łatwo się domyślić pierwszy dysk albumu to rodzaj kontynuacji drogi wyznaczonej na "Renaissance". Jednak koncentrujący się na muzyce XVI wieku muzycy, tym razem zgodnie z tytułem inspirują się twórczością włoskiego kompozytora i lutnisty epoki renesansu, Carlo Gesualdo da Venosy, do którego muzyki odwoływali się w przeszłości tak wielcy kompozytorzy jak m.in. Jan Sebastian Bach i Claudio Monteverdi.
Twórczość księcia Venosy Carlo Gesualdo (1566-1613) charakteryzowała, podkreślająca przekaz utworów szeroko stosowana chromatyka. Komponował przede wszystkim madrygały, a więc wokalne utwory wielogłosowe. Tematem madrygałów Gesualdo na ogół było cierpienie, rozpacz i śmierć, a z mrocznym klimatem jego kompozycji współgrała osobowość kompozytora. Podczas swego burzliwego życia Carlo Gesualdo dopuścił się podwójnego morderstwa na swej niewiernej żonie a zarazem swej kuzynce Donnie Marii i jej kochanku. Ostatnie lata życia borykał się z chorobą psychiczną, na skutek której własnoręcznie wykarczował las otaczający jego zamek w Venosie.
Carlo Gesualdo to postać tragiczna a zarazem przerażająca. Zmierzenie się z klimatem jego przygnębiającej muzyki przez troje improwizujących artystów to nie lada wyzwanie.
Na drugim dysku "Renaissance Gesualdo" zatytułowanym "Renaissance Live" znajdziemy koncertową odsłonę programu opartego na klasycznych pieśniach liturgicznych, psalmach i utworach świeckich ze szczególnym naciskiem na twórczość XVI-wiecznego poety, śpiewaka i kompozytora Wacława z Szamotuł, nadwornego muzyka kapeli królewskiej Zygmunta Augusta i księcia Mikołaja Radziwiłła.
"Renaissance Gesualdo" nie jest albumem łatwym w odbiorze. Muzyka pełna jest brzmieniowych eksperymentów i niekonwencjonalnych rozwiązań, które mogą stanowić rodzaj przekładu muzyki epoki renesansu w środowisko free jazzu i awangardy.
Za tak odważnym przedsięwzięciem kryła się trójka kreatywnych polskich artystów: wokalistka Anna Gadt, akordeonista Zbigniew Chojnacki i perkusista Krzysztof Gradziuk.
Wokalistka Anna Gadt, to artystka której twórczość nie zamyka się w określonych w ramach. Od zawsze odkrywa dla nas nowe pokłady artystycznego wyrazu, poszerzając tym samym muzyczną świadomość odbiorcy. Po klimatycznym krążku "Breathing" (2013) nagranym wraz z muzykami tria RGG, płycie nagranej w ramach formacji Nash: "Trik" (2016), wspomnianym wcześniej albumie "Reinassance" (2017), nagraną ponownie z muzykami RGG płytą "Mysterium Lunae" (2018) oraz wiolonczelistką Annemie Osborne, w 2020 roku światło dzienne ujrzał album "Gombrowicz" zrealizowany w duecie z gitarzystą Marcinem Olakiem, na którym jako punkt wyjścia i inspirację artystka wybrała “Dziennik” Witolda Gombrowicza.
Powrót Anny Gadt w roku 2021 do koncepcji "Reinassance" dowodzi iż improwizującej wokalistce taka konwencja zdaje się być wyjątkowo bliska.
Główne motywy pieśni z programu "Reinassance" podczas występów na żywo niejednokrotnie stanowiły zaledwie pretekst do rozwinięcia snutych wokół nich wariacji, dlatego każdy koncert tria obfitował w nieoczekiwane zwroty i powstające w czasie rzeczywistym rozwiązania. Jeden z występów tria Gadt/Chojnacki/Gradziuk w grudniu 2018 roku został zarejestrowany i wraz z nowym materiałem studyjnym tego składu trafił na drugą płytę wydanego w 2021 roku podwójnego albumu zatytułowanego "Renaissance Gesualdo".
Jak łatwo się domyślić pierwszy dysk albumu to rodzaj kontynuacji drogi wyznaczonej na "Renaissance". Jednak koncentrujący się na muzyce XVI wieku muzycy, tym razem zgodnie z tytułem inspirują się twórczością włoskiego kompozytora i lutnisty epoki renesansu, Carlo Gesualdo da Venosy, do którego muzyki odwoływali się w przeszłości tak wielcy kompozytorzy jak m.in. Jan Sebastian Bach i Claudio Monteverdi.
Twórczość księcia Venosy Carlo Gesualdo (1566-1613) charakteryzowała, podkreślająca przekaz utworów szeroko stosowana chromatyka. Komponował przede wszystkim madrygały, a więc wokalne utwory wielogłosowe. Tematem madrygałów Gesualdo na ogół było cierpienie, rozpacz i śmierć, a z mrocznym klimatem jego kompozycji współgrała osobowość kompozytora. Podczas swego burzliwego życia Carlo Gesualdo dopuścił się podwójnego morderstwa na swej niewiernej żonie a zarazem swej kuzynce Donnie Marii i jej kochanku. Ostatnie lata życia borykał się z chorobą psychiczną, na skutek której własnoręcznie wykarczował las otaczający jego zamek w Venosie.
Carlo Gesualdo to postać tragiczna a zarazem przerażająca. Zmierzenie się z klimatem jego przygnębiającej muzyki przez troje improwizujących artystów to nie lada wyzwanie.
Na drugim dysku "Renaissance Gesualdo" zatytułowanym "Renaissance Live" znajdziemy koncertową odsłonę programu opartego na klasycznych pieśniach liturgicznych, psalmach i utworach świeckich ze szczególnym naciskiem na twórczość XVI-wiecznego poety, śpiewaka i kompozytora Wacława z Szamotuł, nadwornego muzyka kapeli królewskiej Zygmunta Augusta i księcia Mikołaja Radziwiłła.
"Renaissance Gesualdo" nie jest albumem łatwym w odbiorze. Muzyka pełna jest brzmieniowych eksperymentów i niekonwencjonalnych rozwiązań, które mogą stanowić rodzaj przekładu muzyki epoki renesansu w środowisko free jazzu i awangardy.
Album ukazał się 22 października 2021.
Robert Ratajczak
__________________________________________
Anna Gadt / Zbigniew Chojnacki / Krzysztof Gradziuk
Renaissance Gesualdo
2CD's 2021, Fundacja Słuchaj! FSR 13/2021
program:
CD1: Gesualdo
1. In te Domine Speravi
2. Madrygał
3. Monumentum
4. Moro Lasso
5. A mountaing doesn't know it's tall
6. Dolora
7. Tristis
8. Gagliarda
CD2: Renaissance Live
1. Part I
2. Part II
3. Part III
4. Part IV
5. Part V
6. Part VI
personel:
Anna Gadt - głos
Zbigniew Chojnacki - akordeon, elektronika
Krzysztof Gradziuk - perkusja
2CD's 2021, Fundacja Słuchaj! FSR 13/2021
program:
CD1: Gesualdo
1. In te Domine Speravi
2. Madrygał
3. Monumentum
4. Moro Lasso
5. A mountaing doesn't know it's tall
6. Dolora
7. Tristis
8. Gagliarda
CD2: Renaissance Live
1. Part I
2. Part II
3. Part III
4. Part IV
5. Part V
6. Part VI
personel:
Anna Gadt - głos
Zbigniew Chojnacki - akordeon, elektronika
Krzysztof Gradziuk - perkusja
__________________________________________