I Koncert fortepianowy fis-moll op.3;
II Koncert fortepianowy As-dur op.32.
Po latach niełaski i zapomnienia postromantyczna twórczość kompozytora, pianisty i wybitnego pedagoga przełomu XIX i XX wieku Zygmunta Stojowskiego (1870-1946), który sam był uczniem m.in. Ignacego Jana Paderewskiego i Władysława Żeleńskiego, odkrywana jest przez melomanów zyskując należną jej pozycję w historii polskiej muzyki
W 2019 roku pod patronatem LongPlay nakładem Chopin University Press, ukazała się płyta z Sonatami Zygmunta Stojowskiego i Ludomira Różyckiego ("Stojowski, Różycki - Sonaty", 2018) w interpretacjach wiolonczelisty Tomasza Strahla i pianistki Agnieszki Przemyk-Bryła.
Rok później dzięki wytwórni DUX mieliśmy okazję poznać Pieśni Stojowskiego, jakie znalazły się na płycie sopranistki Magdaleny Molendowskiej i pianistki Julii Samojło ("Zygmunt Stojowski - Songs", 2019).
Teraz czas na płytę z Koncertami fortepianowymi tego niesłusznie zapomnianego kompozytora, które należą do najwspanialszych wizytówek twórczości fortepianowej w historii muzyki polskiej.
Te wybitne dzieła, mimo iż w czasach gdy powstały przyjmowane przez publiczność i krytyków z ogromnym entuzjazmem, a wykonywane były przez takich mistrzów jak Ignacy Jan Paderewski, obecnie znane są niewielkiej grupie melomanów i miłośników muzyki schyłku romantyzmu.
Skomponowany w 1890 roku I Koncert fortepianowy fis-moll op.3 oraz ukończony przez Stojowskiego 20 lat później II Koncert fortepianowy As-dur op.32, odkrywamy w znakomitych interpretacjach Marka Szlezera i Witolda Wilczka.
Pierwszy z pianistów wykonujący na omawianej płycie 3-częściowy I Koncert fortepianowy, specjalizujący się w wykonywaniu muzyki polskiej XIX i XX wieku, kilkakrotnie nominowany do Nagrody Fryderyk znakomity krakowski pianista Marek Szlezer, jest laureatem wielu prestiżowych konkursów i festiwali oraz ma za sobą występy w tak ważnych miejscach jak m.in.: Carnegie Hall czy St.Martin-in-the-fields. W bogatej dyskografii artysty znajdziemy płyty z utworami Fryderyka Chopina, Aleksandra Tansmana, Krzysztofa Pendereckiego i Krzysztofa Meyera (cykl "Krzysztof Meyer - Piano Works"), a także albumy nagrane w duetach: m.in. z koreańską wiolonczelistką Joo Yeon Choi ("Sonatas for Cello and Piano", 2017) oraz z klarnecistką Barbarą Borowicz (wydany pod patronatem LongPlay album "Witold Friemann - Works for clarinet & piano", 2019). Marek Szlezer jest też wyjątkowym interpretatorem utworów fortepianowych Karola Szymanowskiego. W roku 2018 ukazał się album z nagraniami pełnych ekspresji wykonań Preludiów, Etiud i Wariacji ("Karol Szymanowski - Piano Music", 2018), a drugą płytą Marka Szlezera z muzyką fortepianową Szymanowskiego jest wydany w 2021 roku album, na którym pianista zmierzył się z Mazurkami, Tańcami i Pieśniami ("Karol Szymanowski Piano Music", 2021).
Z kolei Witold Wilczek, w którego interpretacji wybrzmiewa wypełniający drugą część płyty, II Koncert fortepianowy Zygmunta Stojowskiego uzupełniony 10 wariacjami, to urodzony w 1988 roku, wielokrotnie nagradzany krakowski pianista, mający w swej dotychczasowej dyskografii płyty z utworami m.in. Ignacego Jana Paderewskiego, Fryderyka Chopina i Mieczysława Karłowicza, oraz znakomity album z utworami fortepianowymi zwanego Zapomnianym Geniuszem Rosyjskiej Srebrnej Ery Aleksieja Stanczinskiego: "A Journey Into The Abyss. Alexei Stanchinsky Piano Music" (2020).
Na płycie "Zygmunt Stojowski - Piano Concertos Nos.1&2" obu pianistom towarzyszy Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im.Jerzego Semkowa pod dyrekcją Marka Wroniszewskiego oraz Zofii Guz.
Sinfonietta Cracovia to zespół, który z powodzeniem przenosi precyzję i elastyczność orkiestry kameralnej na duży skład symfoniczny. Orkiestra szczególnie ceniona jest dzięki znakomitym wykonaniom utworów muzyki współczesnej i przedsięwzięciom promującym twórczość kompozytorów polskich oraz słynie z interpretacji wielu dzieł Krzysztofa Pendereckiego, z którym od samego początku istnienia łączyła ją wyjątkowa więź artystyczna. Sinfonietta Cracovia z wielkim powodzeniem występuje też za granicą (m.in. w Chinach, Holandii, Finlandii, Niemczech, Czechach i Austrii). Orkiestra często występuje na Festiwalu Muzyki Oratoryjnej Musica Sacromontana, który każdego roku gromadzi w Bazylice Świętogórskiej i klasztorze Ojców Filipinów na Świętej Górze w Gostyniu zarówno rzesze melomanów, jak i prestiżowych artystów. Inną gałęzią działalności Sinfonietty Cracovii jest nagrywanie płyt ze znakomitymi solistami, czego przykładem jest nie tylko omawiany w tym miejscu album, ale też takie płyty jak "Dvořák / Smetana" nagrana z wiolonczelistką Zuzanną Szambelan (2013), czy "Fryderyk Chopin - Piano Concertos" (2016) ze znakomitym pianistą Szymonem Nehringiem.
Miejmy nadzieję iż niniejsza płyta przywróci blask niesłusznie zapomnianym Koncertom fortepianowym Zygmunta Stojowskiego, stanowiącym nieocenionej wartości skarb polskiej muzyki.
Album w katalogu DUX od 10 stycznia 2022.
Robert Ratajczak
__________________________________________
CD 2021, DUX 1773
program:
I Koncert fortepianowy fis-moll op.3:
1. Andante poco mosso
2. Romanza. Andante sostenuto e molto cantabile
3. Allegro con fuoco
II Koncert fortepianowy As-dur op.32 “Prologue, scherzo et variations pour piano et orchestre”:
4. Prologue. Andante con moto
5. Scherzo. Presto
6. Tema. Maestoso e moderato molto
7. Variation No.1. Molto sostenuto
8. Variation No.2. Con espressione, poco rubato
9. Variation No.3. Piu mosso
10. Variation No.4. Allegretto moderato
11. Variation No.5. Molto vivace
12. Variation No.6. Con fuoco, agitato
13. Variation No.7. Con moto, energico
14. Variation No.8. Andante sostenuto
15. Variation No.9. Andantino ben moderato
16. Variation No.10.Allegro molto
wykonawcy:
Marek Szlezer, Witold Wilczek - fortepian
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
dyrygenci: Marek Wroniszewski, Zofia Guz
__________________________________________