Niemiecki gitarzysta Olaf Rupp i austriacki perkusista Rudi Fischerlehner to artyści doskonale znani dzięki wielu wyśmienitym płytom nagranym w rozmaitych konfiguracjach z udziałem takich artystów jak m.in. Andreas Willers, czy formacje Gorilla Mask, Pinx i Grid Mesh.
Rudi Fischerlehner to nie tylko znakomity perkusista, ale też ceniony kompozytor i producent muzyczny. Już jako nastolatek w latach 90-tych angażował się w rozmaite projekty muzyczne, oscylujące między improwizowaną muzyką eksperymentalną a rockiem, a w XXI wieku dał się poznać jako leader i wyłączny twórca repertuaru kwartetu Pinx. Nagrane w tym składzie płyty: ''Pinx'' (2005) oraz ''milieu'' (2007), okazały się niezwykle dojrzałą wizytówką artysty, doskonale odnajdującego się w nasyconych improwizacjami utworach kreowanych wraz z trojgiem muzycznych przyjaciół. Podczas kolejnych lat swej muzycznej drogi, Fischerlehner współpracował m.in. z saksofonistką Ingrid Laubrock a pod szyldem Grid Mesh nagrał płytę ''coordinates'' (2010) z Andreasem Willersem i Frankiem Paulem Schubertem. Od kilkunastu lat wraz z Peterem Van Huffelem i Rolandem Fideziusem, Fischerlehner tworzy formację Gorilla Mask.
Z kolei Olaf Rupp to gitarowy samouk, który wypracował niepowtarzalny styl gry, poprzez charakterystyczny sposób trzymania gitary niemal w pionowej pozycji, co pozwala uzyskać efekt podobny do chińskiej lutni. Unikatowa technika gitarzysty zyskała w środowisku muzyków jazzowych status prawdziwego koh-i-noor. Nic dziwnego iż Olaf Rupp miał dotąd okazję współpracować z takimi znakomitościami jak Cecil Taylor czy John Zorn.
Obaj muzycy współpracują z sobą od 2010 roku zarówno razem koncertując, jak nagrywając albumy. Już w roku 2013 światło dzienne ujrzała płyta ''TAM'' nagrana przez obu muzyków wraz z puzonistą Matthiasem Müllerem, a dwa lata później miłośnicy muzycznej awangardy otrzymali koncertową płytę duetu: "Live At Lydfestival Aarhus" (2015). Kolejnymi albumami obu Panów były "Improvised Music", nagrany wraz z turntablistą Joke Lanzem koncertowy "Alarm" (2017) oraz "Macondo" (2020) i "Cabbages and Kings" (2022).
W międzyczasie na płycie "Hundred Begginings" (2016) poznaliśmy projekt Ruppa i Fischerlehnera pod nazwą Xenofox. W muzyce wypełniającej album, artyści zdecydowanie poszerzyli tradycyjny sposób postrzegania jazzowej improwizacji. Wypracowany od lat wspólny język muzyczny dwóch wyjątkowych muzyków zaowocował muzyką nieoczywistą, która poza specyficznym transowym klimatem, urzeka perfekcyjnie dopracowaną przez instrumentalistów techniką i wyjątkowym, niemal instynktownym porozumieniem. Duet Xenofox stworzył rodzaj pełnego twórczej furii unikatowego jazzowego dialektu, który tylko na pozór zdaje się być trudnym w odbiorze.
Po kilku latach Olaf Rupp i Rudi Fischerlehner postanowili kontynuować działalność Xenofox. Koncerty w tak różnych miejscach, jak berliński squat bar Schokoladen, niemieckie instytucje awangardowe w Bielefeld i Schorndorf czy Kaleidophon w Ulrichsberg w Austrii, były dla obu muzyków idealną okazją do dostosowania oraz skupienia i dopracowania wspólnych muzycznych wizji.
W maju 2022 roku w berlińskim studio Zentrifuge wraz z inżynierem dźwięku Tito Knappem (znanym z realizacji albumu "TAM") muzycy zarejestrowali materiał, który przybrał formę albumu "The Garden Was Empty".
Druga płyta Xenofox przynosi muzykę będącą konsekwentną kontynuację i poszerzenie estetyki wypracowanej na "Hundred Begginings". W nagraniach wypełniających "The Garden Was Empty" dostrzeżemy ogromną swobodę z jaką Rupp i Fischerlehner tworzą zawiłe dźwiękowe struktury, w których dominujący początkowo chaos przeradza się w uporządkowaną muzyczną formę. Agresywne, często przesterowane partie gitary i nieposkromiony żywioł towarzyszącej jej perkusji, tworzą jedyne w swoim rodzaju środowisko dźwiękowe.
Najbardziej rozbudowaną formą jest na płycie jest, będący rodzajem swobodnej free-jazzowej suity, blisko 25-minutowy "Phantom Mirror" w którym odnajdziemy prawdziwy ekstrakt i esencję muzycznej filozofii Xenofox.
Album wydany został nakładem prowadzonej przez Olafa Ruppa wytwórni Audiosemantics, a jego okładkę zdobią wykonane przez obu muzyków fotografie.
Premiera 3 lutego 2023.
Robert Ratajczak
____________________________________________
Xenofox
The Garden Was Empty
CD 2023, Audiosemantics 21003
program:
1. Kette rechts
2. Exophonetik
3. Alien Entertainers
4. Phantom Mirror
5. The Garden Was Empty
personel:
Olaf Rupp — gitara
Rudi Fischerlehner — perkusja, instr. perkusyjne
____________________________________________