Urodzony w 1971 roku akordeonista i profesor sztuk muzycznych Klaudiusz Baran, od 2016 pełni stanowisko rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.
Poza współpracą z wieloma orkiestrami (m.in. Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia AMADEUS, Sinfonią Varsovią, Sinfoniettą Cracovią, Orkiestrą AUKSO czy Dresdner Philharmoniker), chętnie angażuje się też w projekty artystów spoza kręgu muzyki klasycznej, dzięki czemu usłyszymy go również na płytach m.in. Ireny Santor, Michała Bajora, Edyty Geppert, Ryszarda Rynkowskiego, Kory, Kayah, Kazika, czy zespołu Szwagierkolaska.
Akordeonistę mogliśmy usłyszeć m.in. na płytach skrzypaczki Anny Wandtke ("Violin Soul", DUX 2016), saksofonisty Pawła Gusnara (wydany pod patronatem LongPlay 2-płytowy album "Saxophone Varie Vol.3", Chopin University Press 2018), płycie "Reminiscencje. 30 lat Centrum Paderewskiego" (DUX, 2019) i znakomitym albumie "Ignacy Zalewski - Accordion Works" (2020, Chopin University Press pod patronatem LongPlay).
Najnowszą propozycją Klaudiusza Barana jest album wypełniony materiałem, który doskonale odzwierciedla jego interpretacyjne preferencje.
Przejmujące sonaty wielkich twórców XX-wiecznej rosyjskiej literatury akordeonowej: Władysława Zołotariowa, Albina Repnikowa i Aleksandra Nagajewa, to utwory eksponujące zarówno olbrzymi ładunek emocjonalny jak rozszerzające możliwości wyrazowe akordeonu w zakresie brzmienia i dodekafonicznych eksperymentów. Muzyka wywołuje nastrój refleksji nad przemijaniem życia, a nawet stanięciu przed obliczem śmierci.
Ostatni z wymienionych aspektów odnajdziemy już w otwierającej program Sonacie nr 3 Władysława Zołotariowa (1942-1975) z roku 1972, cytującej fragment średniowiecznej sekwencji śpiewanej podczas mszy żałobnych "Dies irae, dies illa". Sam twórca uważał ten, obalający funkcjonujące dotąd stereotypy definiujące akordeon jako instrument ludowy i folklorystyczny utwór, za swoje największe osiągnięcie twórcze.
Z kolei 4-częściowa Sonata Albina Repnikowa (1932-2007) z roku 1981, w swej trzeciej części odnosi się do motywu pochodzącego z przejmującej pieśni "Zapomniany, porzucony", opowiadającej tragiczny los dziecka świadomego nadchodzącej śmierci.
Program tego niezwykłego albumu zamyka Sonata, Op.13 skomponowana przez urodzonego w 1947 roku Aleksandra Nagajewa w 1977 roku. Utwór ten kompozytor zadedykował swemu tragicznie zmarłemu w wyniku samobójstwa w wieku zaledwie 33 lat, przyjacielowi, a zarazem wielkiemu innowatorowi akordeonu, wspomnianemu wcześniej Władysławowi Zołotariowi.
Płyta Klaudiusza Barana poświęcona rosyjskim klasykom akordeonu to album skierowany nie tylko do miłośników literatury akordeonowej, lecz do każdego wrażliwego na muzyczne piękno odbiorcy. Przejmująca to, powstała w bólu muzyka, która do głębi porusza.
Poza współpracą z wieloma orkiestrami (m.in. Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia AMADEUS, Sinfonią Varsovią, Sinfoniettą Cracovią, Orkiestrą AUKSO czy Dresdner Philharmoniker), chętnie angażuje się też w projekty artystów spoza kręgu muzyki klasycznej, dzięki czemu usłyszymy go również na płytach m.in. Ireny Santor, Michała Bajora, Edyty Geppert, Ryszarda Rynkowskiego, Kory, Kayah, Kazika, czy zespołu Szwagierkolaska.
Akordeonistę mogliśmy usłyszeć m.in. na płytach skrzypaczki Anny Wandtke ("Violin Soul", DUX 2016), saksofonisty Pawła Gusnara (wydany pod patronatem LongPlay 2-płytowy album "Saxophone Varie Vol.3", Chopin University Press 2018), płycie "Reminiscencje. 30 lat Centrum Paderewskiego" (DUX, 2019) i znakomitym albumie "Ignacy Zalewski - Accordion Works" (2020, Chopin University Press pod patronatem LongPlay).
Najnowszą propozycją Klaudiusza Barana jest album wypełniony materiałem, który doskonale odzwierciedla jego interpretacyjne preferencje.
Przejmujące sonaty wielkich twórców XX-wiecznej rosyjskiej literatury akordeonowej: Władysława Zołotariowa, Albina Repnikowa i Aleksandra Nagajewa, to utwory eksponujące zarówno olbrzymi ładunek emocjonalny jak rozszerzające możliwości wyrazowe akordeonu w zakresie brzmienia i dodekafonicznych eksperymentów. Muzyka wywołuje nastrój refleksji nad przemijaniem życia, a nawet stanięciu przed obliczem śmierci.
Ostatni z wymienionych aspektów odnajdziemy już w otwierającej program Sonacie nr 3 Władysława Zołotariowa (1942-1975) z roku 1972, cytującej fragment średniowiecznej sekwencji śpiewanej podczas mszy żałobnych "Dies irae, dies illa". Sam twórca uważał ten, obalający funkcjonujące dotąd stereotypy definiujące akordeon jako instrument ludowy i folklorystyczny utwór, za swoje największe osiągnięcie twórcze.
Z kolei 4-częściowa Sonata Albina Repnikowa (1932-2007) z roku 1981, w swej trzeciej części odnosi się do motywu pochodzącego z przejmującej pieśni "Zapomniany, porzucony", opowiadającej tragiczny los dziecka świadomego nadchodzącej śmierci.
Program tego niezwykłego albumu zamyka Sonata, Op.13 skomponowana przez urodzonego w 1947 roku Aleksandra Nagajewa w 1977 roku. Utwór ten kompozytor zadedykował swemu tragicznie zmarłemu w wyniku samobójstwa w wieku zaledwie 33 lat, przyjacielowi, a zarazem wielkiemu innowatorowi akordeonu, wspomnianemu wcześniej Władysławowi Zołotariowi.
Płyta Klaudiusza Barana poświęcona rosyjskim klasykom akordeonu to album skierowany nie tylko do miłośników literatury akordeonowej, lecz do każdego wrażliwego na muzyczne piękno odbiorcy. Przejmująca to, powstała w bólu muzyka, która do głębi porusza.
Album ukazał się 31 maja 2021.
Robert Ratajczak
____________________________________________
Klaudiusz Baran: 20th Century Russian Accordion Sonatas
CD 2021, DUX 1764
program:
Vladislav Zolotaryov - Sonata No.3:
1. Maestoso ad lib. Allegro ben ritmico con anima
2. Allegro moderato
3. Largo. Funebre
4. Allegro vivace con anima
Albin Repnikov - Sonata:
5. Sostenuto
6. Comodo. Allegro assai
7. Doloroso
8. Finale
Aleksandr Nagayev - Sonata, Op.13:
9. Grave. Allegro sostenuto. Collera
10. Andante mesto
11. Grave. Allegro molto tempestoso
Klaudiusz Baran - akordeon
CD 2021, DUX 1764
program:
Vladislav Zolotaryov - Sonata No.3:
1. Maestoso ad lib. Allegro ben ritmico con anima
2. Allegro moderato
3. Largo. Funebre
4. Allegro vivace con anima
Albin Repnikov - Sonata:
5. Sostenuto
6. Comodo. Allegro assai
7. Doloroso
8. Finale
Aleksandr Nagayev - Sonata, Op.13:
9. Grave. Allegro sostenuto. Collera
10. Andante mesto
11. Grave. Allegro molto tempestoso
Klaudiusz Baran - akordeon
____________________________________________