Legendarny saksofonista, kompozytor i bandleader Lee Konitz (1927-2020) pozostawił po sobie niezliczoną ilość nagrań zarówno jako muzyk formacji Milesa Davisa, Dave'a Brubecka, Ornette Colemana, Charlesa Mingusa, Gerry'ego Mulligana, Elvina Jonesa i wielu innych, jak płyt zrealizowanych z własnymi zespołami.
Albumy te zawierają muzykę ponadczasową, do której miłośnicy jazzu nieustannie powracają analizując na nich każdy pojedynczy dźwięk i na nowo odkrywając wiele niuansów i smaczków.
Jedną z ostatnich formacji Lee Konitza był nonet prowadzony przez pochodzącego ze Szwajcarii, urodzonego w 1970 roku amerykańskiego saksofonistę, klarnecistę, kompozytora, aranżera i dyrygenta Ohada Talmora. Współpraca Konitza z Talmorem zaowocowała znakomitym albumem "Inventions" (2006) nagranym z udziałem kwartetu smyczkowego, ale też powołaniem do życia 9-osobowej formacji, hołdującej estetyce zespołów Lee Konitza z lat 70-tych i 80-tych oraz historycznego nonetu Milesa Davisa z Konitzem w składzie (epokowy album "Birth of the Cool", 1957).
Powstały w 2003 roku Lee Konitz New Nonet stał się jedną z największych jazzowych sensacji pierwszego dziesięciolecia XXI wieku, z ogromnym powodzeniem koncertując w składzie, poza liderami tworzonym przez grono złożone ze znakomitych i doświadczonych nowojorskich muzyków jak: gitarzysta Ben Monder i perkusista Matt Wilson, oraz wówczas wschodzących gwiazd jazzu: Russ Johnson (trąbka), Jacob Garchik (puzon), Oscar Noriega lub Denis Lee (klarnet basowy), Dimos Goudaroulis (wiolonczela) i Bas Bowen (kontrabas).
Zespół przez tydzień grał w nowojorskim klubie Birdland, oraz występował na takich festiwalach jak m.in. Chivas Festival w Rio de Janeiro i Sao Paulo w Brazylii, North Sea Jazz Festival w Holandii, Montreal Jazz Festival w Kanadzie, Porto Jazz Festival w Portugalii, czy The Los Angeles Springsville Festival w USA.
W sierpniu 2005 roku nonet przez pięć dni rezydował w słynnym nowojorskim klubie The Jazz Standard, każdego dnia koncertując w szczelnie wypełnionej sali. Dokumentem tych niezwykłych pięciu wieczorów jest wydany nakładem wytwórni OmniTone album, zawierający 71-minutowy program złożony z premierowych, nigdy wcześniej nie nagranych utworów Konitza, będących potwierdzeniem jego niesłabnącego kompozytorskiego kunsztu. To także dowód znakomitego zmysłu aranżacyjnego, zaledwie 35-letniego wówczas, a już mającego za sobą współpracę z takimi tuzami jak Steve Swallow, Jason Moran czy Dave Douglas, Ohada Talmora.
Prawdziwym skarbem całego albumu jest wypełniająca pierwsze 25 minut płyty, oparta na kilku różnych bluesowych liniach 6-częściowa "ChromaticLee Suite". Ta zróżnicowana, wielowymiarowa kompozycja pełna jest różnorodnych motywów i barw, ukazanych w zrelaksowanym, swobodnym rytmie.
Pozostałe pięć utworów brzmi równie zaskakująco i świeżo, eksplorując oryginalne harmonie, kontrapunkty i faktury oparte na zupełnie nowym materiale, bez uciekania się do jazzowych standardów.
Bogata instrumentacja eksponuje orkiestrowe brzmienie, nie tracąc przy tym swojej jazzowej tożsamości. Po prostu: typowy, klasyczny Lee Konitz, którego muzyka nigdy się nie zestarzeje.
Album ukazał się 8 sierpnia 2006.
Robert Ratajczak (2023)
___________________________________________
Lee Konitz New Nonet directed by Ohad Talmor
CD 2006, OmniTone 15214
program:
ChromaticLee Suite:
1. Outward
2. Big Easy
3. West Coast
4. Funky
5. Ominous
6. Colorful
7. Springin'
8. Ohad
9. Warmer in Heaven
10. Wallz
11. Rubato
personel:
Lee Konitz, Ohad Talmor - saksofony
Russ Johnson - trąbka
Jacob Garchik - puzon
Oscar Noriega, Denis Lee - klarnet
Dimos Goudaroulis - wiolonczela
Ben Monder - gitara
Bas Bowen - kontrabas
Matt Wilson - perkusja
___________________________________________