Passacaglia; Dolphin's Lair; Tahrir Square; Dos Danzas; Billy Goes Up The Hill; Four Steps Into The Dark; Orkan; Belphégor; Vom Verschwinden.
The Composers' Orchestra Berlin (C.O.B.) to zespół założony w 2011 roku przez angielską kompozytorkę, dyrygentkę i pedagoga - Hazel Leach.
Opracowany w niezwykle innowacyjny sposób repertuar C.O.B. zawiera w sobie utwory nawiązujące do niemal każdej stylistyki muzycznej, z przewagą jazzu i world music.
Szerokie instrumentarium jakim dysponuje skład orkiestry pozwala na wielowarstwowe kreacje muzyczne i osiąganie rozmaitych brzmień częstokroć zawartych w granicach jednego utworu. W składzie orkiestry znajdziemy wielu instrumentalistów szczycących się imponującym dorobkiem oraz wieloma własnymi projektami. Wśród nich znajdziemy m.in. trębacza Christopha Titza, którego albumem "Here & Now" zachwycaliśmy się w 2012 roku (w Polsce muzyka znamy m.in. dzięki współpracy z Piotrem Wojtasikiem), czy pianistkę Fee Stracke (m.in. albumy "10 nach 10" z saksofonistą Alexandrem Beierbachem, 2013 i "Instrumental Chairs", 2018)
Ideą jazzowej orkiestry C.O.B. jest wykonywanie przez improwizujących instrumentalistów nie tylko utworów innych kompozytorów, lecz przede wszystkim muzyki tworzonej przez samych muzyków zespołu. Taką właśnie formą jest omawiany album.
Po albumach ''Free Range Music'' (2014) i "Postcard Collection" (2018), na kolejnej płycie wydanej przez wytwórnię JazzHaus Musik, Hazel Leach i jej jazzowa orkiestra proponują monograficzny program złożony z utworów, grającego w orkiestrze na kontrabasie i gitarze basowej Dirka Strakhofa.
Ten niemiecki kompozytor i basista jazzowy od kilku dziesięcioleci stanowi silny filar niemieckiej sceny jazzowej. Muzyk współtworzy takie formacje jak Out of Print (m.in. świetny album "Remember November In December", 2013) i Batoru, oraz duet z wibrafonistą Franzem Bauerem.
Płytę "Vanishing Points" wypełnia 9 kompozycji Strakhofa opracowanych na jazzową orkiestrę.
Poszczególne kompozycje Dirk Strakhof zadedykował różnym postaciom, które przez lata inspirowały go jako muzyka i kompozytora (m.in. Johann Sebastian Bach, Kenny Wheeler, Mohamed Abdelwahab, ale też malarka Katharina Poos), oraz miejscom które podczas podróży wywarły na nim szczególne wrażenie (Arabia Saudyjska, Texas).
Każdy utwór jest samoistną formą i rodzajem muzycznego opowiadania, w którym spotykają i przenikają się rozmaite style jak: muzyka klasyczna i współczesna, jazz czy pop.
"Vanishing Points" to pełna rozmaitych barw i odcieni muzyczna podróż po rozmaitych stylach i konwencjach. Świetnie przygotowana orkiestra i pod każdym względem dopracowane kompozycje pełne harmonii i ambitnej melodyki.
Album ukazał się 16 kwietnia 2020.
Robert Ratajczak
__________________________________________
C.O.B.: Vanishing Points
CD 2020, JazzHaus Musik JHM 271
program:
1. Passacaglia
2. Dolphin's Lair
3. Tahrir Square
4. Dos Danzas
5. Billy Goes Up The Hill
6. Four Steps Into The Dark
7. Orkan
8. Belphégor
9. Vom Verschwinden
personel:
Ruth Schepers - saksofon, flet, klarnet
Tian Korthals - saksofony
Markus Busch - saksofon, klarnet
Anne Dau - puzon
Janni Struzyk - tuba
Francisco Torres - altówka
Fred Malverde - wiolonczela
Dirk Strakhof - kontrabas, gitara basowa
oraz:
Hazel Leach - flet
Aaron Schmidt-Wiegand - trąbka
Christoph Titz - trąbka, flugelhorn
Daniel Meyer, Hub Hildenbrand - gitara
Fee Stracke, Heiko Kulenkampff - fortepian
Daniel Friedrichs. Davis West, Ulli Bartel - skrzypce
Sebastian Deufel - perkusja
Christoph Hillmann - perkusja, frame drum, dharbouka
__________________________________________