Five Cosmogonic Tales;
Déja-vus Agonaux;
Nenia;
Hyalia;
Shihaikai;
Wen fang si bao.
Urodzony w 1974 roku w Opolu Aleksander Kościów jest twórcą szeroko otwartym na różne formy wypowiedzi artystycznej. Poza tym iż postrzegany jest dziś jako jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów młodego pokolenia, artysta jest też cenionym prozaikiem, mającym na swym koncie kilka znakomicie przyjętych przez czytelników powieści.
Współczesne pod względem stylistyki utwory Aleksandra Kościowa, czerpiące z rozmaitych tradycji muzycznych i wykorzystujące różne formy i techniki kompozytorskie, stanowią wyśmienity materiał, po który chętnie sięgają rozmaici wykonawcy. Już w roku 2014 znakomity zespół smyczkowy NeoQuartet nagrał całą płytę wypełnioną wyłącznie jego kompozycjami ("Kościów", 2014). Poza tym utwory Aleksandra Kościowa znajdziemy m.in. na płytach: "real life song" (2015) sopranistki Joanny Freszel (będąca rodzajem żałobnego lamentu, opracowana na wielogłosy pieśń "Slykialan eavvat"), "Hammond Organ Project" (2015) Dariusza Przybylskiego i zespołu Kwartludium (eksperymentalny cykl "Steam Punk Gear"), wydanego pod patronatem LongPlay 2-płytowego albumu "Saxophone Varie Vol.3" (2018) saksofonisty Pawła Gusnara ("Iffy Shapes" na saksofon, akordeon i wiolonczelę) oraz płycie "Comfort Zone" (2019) sekstetu wokalnego proModern ("Bennington Triangle" pochodzący z cyklu "The Book of Teraa").
Wyjątkową monograficzną pozycją w dyskografii Aleksandra Kościowa jest album "Chamber Works" będący zbiorem powstałych na przestrzeni 24 lat kompozycji kameralnych na fortepian solo, oraz z towarzyszeniem skrzypiec, klarnetu lub partii wokalnych. Wszystkie zebrane tu kompozycje po raz pierwszy zostały opublikowane na płycie, a więc mamy do czynienia wyłącznie z fonograficznymi premierami.
Nad kameralną muzyką Aleksandra Kościowa wraz z pomysłodawcą projektu, znanym m.in. z Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im.S.Moniuszki w Rzeszowie oraz duetu Kwaśnikowska/Chrzęszczyk pianistą Łukaszem Chrzęszczykiem, pochylili się znakomici wykonawcy: dysponująca ujmującym głosem i wyjątkowym darem emocjonalnego przekazu wokalnego sopranistka Joanna Freszel (cykl czterech haiku "Shihaikai" do słów Matsuo Basho), znana ze składu Chopin Piano Quintet, oraz współpracy z Andrzejem Karałowem i Woch & Guzik Duo skrzypaczka Roksana Kwaśnikowska ("Déja-vus Agonaux" i cykl "Hyalia") oraz klarnecista Piotr Zawadzki ("Nenia" i cykl "Wen fang si bao").
Utwory zgromadzone na płycie są niczym odrealnione obrazy przepełnione swoistą magią i tajemniczością. Kościów śmiało eksperymentuje z formą i estetyką brzmieniową. Na płycie znajdziemy bardzo zróżnicowane pod względem stylistyki utwory, tworzące bardzo wyrafinowany estetycznie program. Mimo iż kompozytor hołduje tu bardzo oszczędnemu instrumentarium ograniczonemu do jednego lub dwóch instrumentów, a forma kompozycji niejednokrotnie bliska jest minimalizmowi, muzyka zachwyca wielopoziomowością oraz bogactwem nastrojów i zmiennością klimatów.
Nagrań dokonano na przełomie listopada i grudnia 2020 roku w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, a ich realizację, montaż i mastering zrealizowała Katarzyna Rakowiecka-Rojsza.
Współczesne pod względem stylistyki utwory Aleksandra Kościowa, czerpiące z rozmaitych tradycji muzycznych i wykorzystujące różne formy i techniki kompozytorskie, stanowią wyśmienity materiał, po który chętnie sięgają rozmaici wykonawcy. Już w roku 2014 znakomity zespół smyczkowy NeoQuartet nagrał całą płytę wypełnioną wyłącznie jego kompozycjami ("Kościów", 2014). Poza tym utwory Aleksandra Kościowa znajdziemy m.in. na płytach: "real life song" (2015) sopranistki Joanny Freszel (będąca rodzajem żałobnego lamentu, opracowana na wielogłosy pieśń "Slykialan eavvat"), "Hammond Organ Project" (2015) Dariusza Przybylskiego i zespołu Kwartludium (eksperymentalny cykl "Steam Punk Gear"), wydanego pod patronatem LongPlay 2-płytowego albumu "Saxophone Varie Vol.3" (2018) saksofonisty Pawła Gusnara ("Iffy Shapes" na saksofon, akordeon i wiolonczelę) oraz płycie "Comfort Zone" (2019) sekstetu wokalnego proModern ("Bennington Triangle" pochodzący z cyklu "The Book of Teraa").
Wyjątkową monograficzną pozycją w dyskografii Aleksandra Kościowa jest album "Chamber Works" będący zbiorem powstałych na przestrzeni 24 lat kompozycji kameralnych na fortepian solo, oraz z towarzyszeniem skrzypiec, klarnetu lub partii wokalnych. Wszystkie zebrane tu kompozycje po raz pierwszy zostały opublikowane na płycie, a więc mamy do czynienia wyłącznie z fonograficznymi premierami.
Nad kameralną muzyką Aleksandra Kościowa wraz z pomysłodawcą projektu, znanym m.in. z Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im.S.Moniuszki w Rzeszowie oraz duetu Kwaśnikowska/Chrzęszczyk pianistą Łukaszem Chrzęszczykiem, pochylili się znakomici wykonawcy: dysponująca ujmującym głosem i wyjątkowym darem emocjonalnego przekazu wokalnego sopranistka Joanna Freszel (cykl czterech haiku "Shihaikai" do słów Matsuo Basho), znana ze składu Chopin Piano Quintet, oraz współpracy z Andrzejem Karałowem i Woch & Guzik Duo skrzypaczka Roksana Kwaśnikowska ("Déja-vus Agonaux" i cykl "Hyalia") oraz klarnecista Piotr Zawadzki ("Nenia" i cykl "Wen fang si bao").
Utwory zgromadzone na płycie są niczym odrealnione obrazy przepełnione swoistą magią i tajemniczością. Kościów śmiało eksperymentuje z formą i estetyką brzmieniową. Na płycie znajdziemy bardzo zróżnicowane pod względem stylistyki utwory, tworzące bardzo wyrafinowany estetycznie program. Mimo iż kompozytor hołduje tu bardzo oszczędnemu instrumentarium ograniczonemu do jednego lub dwóch instrumentów, a forma kompozycji niejednokrotnie bliska jest minimalizmowi, muzyka zachwyca wielopoziomowością oraz bogactwem nastrojów i zmiennością klimatów.
Nagrań dokonano na przełomie listopada i grudnia 2020 roku w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, a ich realizację, montaż i mastering zrealizowała Katarzyna Rakowiecka-Rojsza.
Album ukazał się 13 lipca 2021.
Robert Ratajczak
____________________________________________
Aleksander Kościów - Chamber Works
CD 2021, Chopin University Press UMFC CD 131
program:
Five Cosmogonic Tales for solo piano:
1. Absolute Zero
2. Primary Motion
3. Song of the Atoms
4. Here Comes the Matter!
5. Light and Silence Create One Another
6. Déja-vus Agonaux for violin and piano
7. Nenia for clarinet and piano
Hyalia for violin and piano:
8. I
9. II
10. III (attacca)
11. IV
12. V
13. VI
Shihaikai for soprano and piano
14. 1. (Wakaba shite...)
15. 2. (Joroku-ni...)
16. 3. (Iza yukamu...)
17. 4. (Kiriharete...)
Wen fang si bao na klarnet i fortepian (2020)
18. mo (tusz)
19. zhi (papier)
20. yan (kałamarz)
21. bi (pędzel)
wykonawcy:
Łukasz Chrzęszczyk - fortepian
oraz:
Joanna Freszel - sopran
Roksana Kwaśnikowska - skrzypce
Piotr Zawadzki - klarnet
CD 2021, Chopin University Press UMFC CD 131
program:
Five Cosmogonic Tales for solo piano:
1. Absolute Zero
2. Primary Motion
3. Song of the Atoms
4. Here Comes the Matter!
5. Light and Silence Create One Another
6. Déja-vus Agonaux for violin and piano
7. Nenia for clarinet and piano
Hyalia for violin and piano:
8. I
9. II
10. III (attacca)
11. IV
12. V
13. VI
Shihaikai for soprano and piano
14. 1. (Wakaba shite...)
15. 2. (Joroku-ni...)
16. 3. (Iza yukamu...)
17. 4. (Kiriharete...)
Wen fang si bao na klarnet i fortepian (2020)
18. mo (tusz)
19. zhi (papier)
20. yan (kałamarz)
21. bi (pędzel)
wykonawcy:
Łukasz Chrzęszczyk - fortepian
oraz:
Joanna Freszel - sopran
Roksana Kwaśnikowska - skrzypce
Piotr Zawadzki - klarnet
____________________________________________