Wojciech Kostrzewa: Fantazja na motywach „Strasznego dworu”;
Ignacy Zalewski: Fantazja-synopsis na tematy z opery „Halka”;
Mikołaj Majkusiak: Pięć myśli o Moniuszce.
Ignacy Zalewski: Fantazja-synopsis na tematy z opery „Halka”;
Mikołaj Majkusiak: Pięć myśli o Moniuszce.
Rok 2019 został ogłoszony Rokiem Stanisława Moniuszki. Stało się tak dla uczczenia 200. rocznicy urodzin kompozytora. W ciągu całego roku odbyły się rozmaite koncerty i widowiska upamiętniające dorobek Moniuszki. Pojawiły się również bardzo ciekawe wydawnictwa fonograficzne jak m.in. wydane pod patronatem LongPlay albumy "Moniuszko for 4 hands" (Gabryś & Quinn Piano Duo, 2020), czy "Complete Solo Piano Works" (Marcin Tadeusz Łukaszewski, 2020).
Obchody 200.urodzin wybitnego kompozytora, dyrygenta, organisty, pedagoga, a przede wszystkim wielkiego twórcy polskiej opery, przyczyniły się do zwrócenia uwagi na jego bogaty dorobek muzyczny. Owocuje to kolejnymi bardzo ciekawymi projektami zainspirowanymi jego twórczością.
Pośród nich szczególnie interesującym jest wydany nakładem Chopin University Press album "Tribute To Moniuszko" złożony z trzech rozbudowanych form o charakterze fantazji, opartych na najbardziej znanych dziełach Stanisława Moniuszki, a skomponowanych przez Ignacego Zalewskiego, Wojciecha Kostrzewę i Mikołaja Majkusiaka.
O wyjątkowości albumu decyduje nie tylko bardzo twórcze i oryginalne podejście młodych kompozytorów do "Strasznego dworu", "Halki" i moniuszkowskich pieśni, ale też fakt iż mamy do czynienia z instrumentarium złożonym z trzech akordeonów.
Materiał zarejestrowany został przez Chopin University Accordion Trio. Pod szyldem tym kryje się trójka znakomitych, cenionych akordeonistów: Klaudiusz Baran, Rafał Grząka i Grzegorz Palus.
Znakomity wirtuoz akordeonu i bandoneonu, urodzony w 1971 roku Klaudiusz Baran, współpracuje z wieloma orkiestrami, a jego grę usłyszeć mogliśmy m.in. na płytach skrzypaczki Anny Wandtke ("Violin Soul", 2016), saksofonisty Pawła Gusnara (wydany pod patronatem LongPlay 2-płytowy album "Saxophone Varie Vol.3", 2018), oraz płycie "Reminiscencje. 30 lat Centrum Paderewskiego" (2019). Muzyk chętnie angażuje się też w projekty artystów spoza kręgu muzyki klasycznej, dzięki czemu usłyszymy go również na płytach m.in. Ireny Santor, Michała Bajora, Edyty Geppert, Ryszarda Rynkowskiego, Kory, Kayah, Kazika, czy zespołu Szwagierkolaska. Warto wspomnieć iż Klaudiusz Baran ma na koncie wydany pod patronatem LongPlay album w całości wypełniony muzyką Ignacego Zalewskiego "Accordion Works" (2020).
Urodzony w 1984 roku w Ełku Rafał Grząka, znany jest m.in. ze składu specjalizującej się w muzyce klezmerskiej i bałkańskiej grupy Klezmafour, oraz łączącego elementy muzyki klasycznej z jazzem kwartetu Cup of Time, ale też z współpracy z wieloma solistami i orkiestrami klasycznymi. To właśnie Rafał Grząka wpadł na pomysł połączenia z sobą dźwięków akordeonu z brzmieniem kwartetu smyczkowego, czego efektem był znakomity album "Atom Accordion Quintet" (2016) nagrany przez artystę z formacją Atom String Quartet. Wielkim osiągnięciem artysty, a zarazem dowodem ogromnego kunsztu wykonawczego jest wydany pod patronatem LongPlay album "Reminiscences of Dark Streams" (2020) wypełniony kompozycjami Rafała Janiaka, Nikoli Kołodziejczyka i Tomasza Opałki.
Trzecim muzykiem składu Chopin University Accordion Trio jest urodzony w 1987 roku w Krakowie Grzegorz Palus, znany z tworzonego od 2011 roku wraz z Aleną Budzinakovą projektu duoAccosphere, oraz wydanych pod patronatem LongPlay płyt "Accordion Anatomy" (2020) wypełnioną przypisanym akordeonowi utworami skandynawskich kompozytorów oraz albumowi "New Double Accordion Concertos by Johann Sebastian Bach" jaki ukazał się w ramach działalności duoAccosphere kilka tygodni przed omawianą w tym miejscu płytą.
Efekt spotkania i wspólnej pracy tych trzech wyjątkowych akordeonistów jaki poznajemy na "Tribute To Moniuszko" zachwyca od pierwszego do ostatniego dźwięku. Nieocenionym walorem albumu jest techniczna wirtuozeria i nadzwyczajna zdolność odnalezienia się w formule akordeonowego tria każdego z wirtuozów. Klaudiusz Baran, Rafał Grząka i Grzegorz Palus w poszczególnych fragmentach przejmują rozmaite role: rozbudowane partie solowe, kreatywny akompaniament, czy znakomicie skonstruowana podstawa harmoniczna i rytmiczna.
Docierająca do nas za pośrednictwem nagrań perfekcyjnie zrealizowanych w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie muzyka, odsłania też nieprzeciętną wrażliwość, indywidualną estetykę i warsztat trzech kompozytorów młodego pokolenia, oraz eksponuje zaklęty w muzyce Moniuszki nieznany dotąd potencjał i ponadczasową uniwersalność.
Obchody 200.urodzin wybitnego kompozytora, dyrygenta, organisty, pedagoga, a przede wszystkim wielkiego twórcy polskiej opery, przyczyniły się do zwrócenia uwagi na jego bogaty dorobek muzyczny. Owocuje to kolejnymi bardzo ciekawymi projektami zainspirowanymi jego twórczością.
Pośród nich szczególnie interesującym jest wydany nakładem Chopin University Press album "Tribute To Moniuszko" złożony z trzech rozbudowanych form o charakterze fantazji, opartych na najbardziej znanych dziełach Stanisława Moniuszki, a skomponowanych przez Ignacego Zalewskiego, Wojciecha Kostrzewę i Mikołaja Majkusiaka.
O wyjątkowości albumu decyduje nie tylko bardzo twórcze i oryginalne podejście młodych kompozytorów do "Strasznego dworu", "Halki" i moniuszkowskich pieśni, ale też fakt iż mamy do czynienia z instrumentarium złożonym z trzech akordeonów.
Materiał zarejestrowany został przez Chopin University Accordion Trio. Pod szyldem tym kryje się trójka znakomitych, cenionych akordeonistów: Klaudiusz Baran, Rafał Grząka i Grzegorz Palus.
Znakomity wirtuoz akordeonu i bandoneonu, urodzony w 1971 roku Klaudiusz Baran, współpracuje z wieloma orkiestrami, a jego grę usłyszeć mogliśmy m.in. na płytach skrzypaczki Anny Wandtke ("Violin Soul", 2016), saksofonisty Pawła Gusnara (wydany pod patronatem LongPlay 2-płytowy album "Saxophone Varie Vol.3", 2018), oraz płycie "Reminiscencje. 30 lat Centrum Paderewskiego" (2019). Muzyk chętnie angażuje się też w projekty artystów spoza kręgu muzyki klasycznej, dzięki czemu usłyszymy go również na płytach m.in. Ireny Santor, Michała Bajora, Edyty Geppert, Ryszarda Rynkowskiego, Kory, Kayah, Kazika, czy zespołu Szwagierkolaska. Warto wspomnieć iż Klaudiusz Baran ma na koncie wydany pod patronatem LongPlay album w całości wypełniony muzyką Ignacego Zalewskiego "Accordion Works" (2020).
Urodzony w 1984 roku w Ełku Rafał Grząka, znany jest m.in. ze składu specjalizującej się w muzyce klezmerskiej i bałkańskiej grupy Klezmafour, oraz łączącego elementy muzyki klasycznej z jazzem kwartetu Cup of Time, ale też z współpracy z wieloma solistami i orkiestrami klasycznymi. To właśnie Rafał Grząka wpadł na pomysł połączenia z sobą dźwięków akordeonu z brzmieniem kwartetu smyczkowego, czego efektem był znakomity album "Atom Accordion Quintet" (2016) nagrany przez artystę z formacją Atom String Quartet. Wielkim osiągnięciem artysty, a zarazem dowodem ogromnego kunsztu wykonawczego jest wydany pod patronatem LongPlay album "Reminiscences of Dark Streams" (2020) wypełniony kompozycjami Rafała Janiaka, Nikoli Kołodziejczyka i Tomasza Opałki.
Trzecim muzykiem składu Chopin University Accordion Trio jest urodzony w 1987 roku w Krakowie Grzegorz Palus, znany z tworzonego od 2011 roku wraz z Aleną Budzinakovą projektu duoAccosphere, oraz wydanych pod patronatem LongPlay płyt "Accordion Anatomy" (2020) wypełnioną przypisanym akordeonowi utworami skandynawskich kompozytorów oraz albumowi "New Double Accordion Concertos by Johann Sebastian Bach" jaki ukazał się w ramach działalności duoAccosphere kilka tygodni przed omawianą w tym miejscu płytą.
Efekt spotkania i wspólnej pracy tych trzech wyjątkowych akordeonistów jaki poznajemy na "Tribute To Moniuszko" zachwyca od pierwszego do ostatniego dźwięku. Nieocenionym walorem albumu jest techniczna wirtuozeria i nadzwyczajna zdolność odnalezienia się w formule akordeonowego tria każdego z wirtuozów. Klaudiusz Baran, Rafał Grząka i Grzegorz Palus w poszczególnych fragmentach przejmują rozmaite role: rozbudowane partie solowe, kreatywny akompaniament, czy znakomicie skonstruowana podstawa harmoniczna i rytmiczna.
Docierająca do nas za pośrednictwem nagrań perfekcyjnie zrealizowanych w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie muzyka, odsłania też nieprzeciętną wrażliwość, indywidualną estetykę i warsztat trzech kompozytorów młodego pokolenia, oraz eksponuje zaklęty w muzyce Moniuszki nieznany dotąd potencjał i ponadczasową uniwersalność.
Album ukazał się 2 lipca 2021.
Robert Ratajczak
_____________________________________________
Chopin University Accordion Trio: Tribute To Moniuszko
CD 2021, Chopin University Press UMFC CD153
program:
1. Wojciech Kostrzewa - Fantazja na motywach „Strasznego dworu”
2. Ignacy Zalewski - Fantazja-synopsis na tematy z opery „Halka”
Mikołaj Majkusiak - Pięć myśli o Moniuszce:
3. 1. Stary kapral
4. 2. Pieśń wieczorna
5. 3. Dziad i baba
6. 4. Matko, już nie ma cię
7. 5. Prząśniczka
Chopin University Accordion Trio:
Klaudiusz Baran, Rafał Grząka, Grzegorz Palus
CD 2021, Chopin University Press UMFC CD153
program:
1. Wojciech Kostrzewa - Fantazja na motywach „Strasznego dworu”
2. Ignacy Zalewski - Fantazja-synopsis na tematy z opery „Halka”
Mikołaj Majkusiak - Pięć myśli o Moniuszce:
3. 1. Stary kapral
4. 2. Pieśń wieczorna
5. 3. Dziad i baba
6. 4. Matko, już nie ma cię
7. 5. Prząśniczka
Chopin University Accordion Trio:
Klaudiusz Baran, Rafał Grząka, Grzegorz Palus
_____________________________________________