│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

29.2.20

Schapiro 17: New Shoes. Kind of Blue at 60 /2019/

Boiled Funk; Foiled Bunk; So What; Boiled Funk 2; Blue In Green; Boiled Funk 3; All Blues; Boiled Funk 4; Flamenco Sketches; Boiled Funk 5; Freddie Freeloader; Boiled Funk / Theme.





Rozmaite okrągłe rocznice powstania wielkich muzycznych dzieł, niejednokrotnie są pretekstem dla stworzenia zupełnie nowych ich odsłon. Często są to bardziej rozbudowane i pełne twórczej inwencji projekty rozwijające zdawać by się mogło zamknięte już formy. Przykładem takich działań są choćby takie albumy jak "West Side Story Reimagined" (2018) Bobby'ego Sanabrii i Multiverse Big Band, czy "Sketches of Spain (Revisited)" Orberta Davisa i Chicago Jazz Philharmonic, a z kręgu muzyki rockowej świetny album Nguyena Le: "Celebrating The Dark Side of The Moon" (2014).
Przypadająca w 2019 roku 60-rocznica wydania pomnikowej płyty Milesa Davisa "Kind of Blue" skłoniła Jona Schapiro i kilkunastu amerykańskich muzyków do nagrania pod szyldem Schapiro 17, 2-płytowego albumu: "New Shoes: Kind of Blue at 60".
''Kind Of Blue'' to bezwzględnie najpopularniejsza płyta jazzowa wszech czasów, w ciągu mijających od daty jej premiery w 1959 roku odkrywana przez kolejne pokolenia. Według pobieżnych wyliczeń wynika iż do roku 2009: "Kind Of Blue"sprzedał się w nakładzie ponad 3 mln egz. Na temat płyty napisano wiele książek, takich jak choćby: ''Kind Of Blue: The Making Of The Miles Davis Masterpiece” A.Kahna i J.Cobba, czy: “The Making Of Kind Of Blue'' E.Nisensona. W tym akurat przypadku określenia takie jak: kultowa czy legendarna są najwłaściwsze. To płyta -wzorzec, to płyta -symbol, to swoisty pomnik jazzowy. To płyta, od której każdy słuchacz powinien rozpocząć swą przygodę z muzyką zwaną jazzem.
Pięć utworów wypełniających oryginalny album Milesa Davisa na albumie Schapiro 17, oprawionych zostało cyklem "Boiled Funk" będącym nowymi kompozycjami Jona Schapiro i żartobliwie zatytułowanym utworem "Foiled Bunk" autorstwa pianistki składu Roberty Piket, tworząc zupełnie nową formę. Ze względu na instrumentalny przepych typowy dla big bandów, zarejestrowana w czerwcu 2018 roku w nowojorskim studio Powerstation całość, stylistycznie nawiązuje może nie do dokonań Davisa z orkiestrą Gila Evansa, a specyfiki brzmieniowej właściwej orkiestrom jazzowym Duke'a Ellingtona i Counta Basie.
W przypadku "So What", "Blue In Green", "All Blues", "Flamenco Sketches" i "Freddie Freeloader", Schapiro dokonał znaczących dekonstrukcji, spychając główne i najbardziej charakterystyczne tematy kompozycji na dalszy plan, a rozwijając i uwypuklając nowe motywy powstałe na ich fundamentach. Sprawia to iż większość oryginalnych davisowskich utworów stała się mniej rozpoznawalna i zdecydowanie zatraciła swój pierwotny kształt.
Zwolenników jazzowych big bandów nie trzeba do tego albumu przekonywać. Podobnie zapewne będzie w przypadku miłośników Milesa Davisa, którzy sięgną po te płyty choćby z czystej ciekawości.
Premiera 3 kwietnia 2020.

Robert Ratajczak

___________________________________________


Schapiro 17: New Shoes. Kind of Blue at 60
2CD's 2019, Summit Records DCD 756

program:
CD1
1. Boiled Funk
2. Foiled Bunk
3. So What
4. Boiled Funk 2: Dark Of Night
5. Blue In Green
CD2
1. Boiled Funk 3: Worth Your While
2. All Blues
3. Boiled Funk 4: Old Feet, New Shoes
4. Flamenco Sketches
5. Boiled Funk 5: A Smile
6. Freddie Freeloader
7. Boiled Funk / Theme

personel:
Bryan Davis, Andy Gravish, Eddie Allen, Noyes Bartholomew - trąbka
Deborah Weisz, Alex Jeun, Nick Grinder, Walter Harris - puzon
Rob Wilkerson, Ben Kono, Candace Debartolo, Paul Carlton, Rob Middleton, Mat Hong - saksofon
Sebastian Noelle - gitara
Roberta Piket - fortepian
Evan Gregor - kontrabas
Jon Wikan - perkusja
___________________________________________